mi nem haldoklunk

mi így élünk

mi így élünk

Az iskola 3 alapfunkciója közgazdasági szempontból

2020. április 26. - p.a

isk6_1.jpg

A tanítás csak a harmadik helyre kerül.

A mai általános iskolának közgazdasági szempontból három alapfunkciója van (és minden más csak ezek után jön). Gondtalan időkben hajlamosak vagyunk erről elfeledkezni, ilyenkor viszont nyilvánvalóvá válik. Fontossági sorrendben:

1. Gyerekmegőrzés. Ahhoz, hogy az ország a XXI. században fenntarthatóan és versenyképesen működjön, egy átlagos családban mindkét szülőnek dolgoznia kell (hogy szeretjük ezt vagy nem, az más kérdés - ilyen a rendszer). Ha dolgoznak, a gyerekelhelyezés megoldásra vár. Erre jó az iskola. Ha ezt a feladatát nem látja el, mindenki tönkremegy. A mai gazdasági berendezkedés nem úgy lett kitalálva, hogy a szülők egyike gyerekfelvigyázó legyen 0-14 éves korig vagy még tovább, sőt igen sok szülő nem is akarná ezt vállalni. A gyerekmegőrzés az iskola legfontosabb, többitől jól elkülöníthető funkciója, ami a napi túlélést szolgálja.

2. Szocializáció. Ha a gyerek csak otthon ücsörög a két szülővel (és a telefonjával) összezárva, akkor nem lesz belőle rendes ember, legalábbis nagy valószínűséggel nem tud majd a jelen társadalmába beilleszkedni. Az iskolában valamennyire megtanulja, hogyan működnek a közösségek. Pofonokat kap és pofonokat oszt, elhelyezi magát a különböző hierarchiákban. A szocializáció az iskola azon funkciója, ami a jövő életképességét és működőképességét építi. 

3. Ismeretek elsajátítása. Ha már valahol el kell tölteni az időt, akkor miért ne tanuljon a gyerek közben? De ez már minőségi kérdés. Látjuk az is, hogy milyen nehezen megvalósítható. Átverős funkció, mert azt hisszük, a gyerek azért jár iskolába, hogy tanítsák. Pedig ez csak egy extra. Az ismeretek elsajátítása a jövő életminőségét befolyásoló funkció.

isk8.png

Bármilyen furcsa, a harmadik pont jelentősége messze lemarad az első kettő mögött. Az első kettő abban segít, hogy éljünk és túléljünk, a harmadik abban, hogy jobban éljünk.

A mi iskolarendszerünk nem jó – talán nincs olyan ember az országban, aki ne ezt gondolná. De azért nem is olyan rossz, mert az első funkciót szinte tökéletesen ellátja, a másodikat is valamennyire. Igen, a harmadikban már erősen botladozik. Persze itt nálunk dúl a civilizáció, ezért a minőségi bort alapnak gondoljuk, de ezekben a hetekben azt látjuk, hogy a szomjhalál küszöbén vagyunk.

Ez a bejegyzés nem arról szól, hogy az oktatás színvonala nem fontos és nem fejlesztendő, csak arra mutat rá, hogy jelenleg a túlélő funkciókat sem biztosítjuk. A fenti fontossági sorrend figyelembevételével lehet újranyitni és később esetleg újragondolni a közoktatást, azaz nem kell egyből mindent megoldani. Az is valami, ha csak kicsit lépünk. Hogy azt a kicsit mikor jó meglépni, az nehéz kérdés.

isk1_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://miigyelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2915641972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2020.04.26. 13:48:19

Mondjuk annak lehet nem ér semmit, aki bacik tanulni, bár én se voltam egy mintadiák, de szerintem akárhova csinosítanák a módszereket, akkor menne a jajjgatás.

midnightcoder2 2020.04.26. 14:33:18

Igazából az első pont a lényeg. Ugyanakkor az is igaz, hogy ha egy vírus terjedését akarjuk megakadályozni, akkor elsőként a tömegközlekedést és az óvodákat / iskolákat kell bezárni, mert ezek a fő fertőzésforrások. Egy felnőtt még tudja valamennyire szabályozni az interakciókat, de egy kisgyerek még szülői felügyelet mellett sem. Na jó, mondjuk általános felső tagozatában talán már valamennyire, különösen hetedik-nyolcadik osztálytól.

A szocializáció egy jó kérdés. Ebben szerintem a magyar iskola szerencsésebb (= közelebb van a valósághoz) mint amiket Pl. a finn és más nyugat-európai iskolákról olvastam.

Az ismeretek elsajátítása ? Nos, szerintem itt igazából az agykapacitás fejlesztése a lényeg. Kb. tök mindegy hogy mit tanulsz, de tanulni kell ahhoz, hogy a rövid illetve hosszú távú memória kialakuljon. Ez pedig google ide vagy oda, minden szellemi képesség alapja. Mert hiába tudsz nagyon gyorsan megtalálni mindent a neten, ha nem tudod fejben tartani hogy mi a fenéhez keresed amit keresel. És ez kb. mindaddig így lesz, amíg nem lehet chipekkel bővíteni az ember szellemi kapacitását. Lehet szidni a magyar iskolarendszert, de szerintem ebből a szempontból nem annyira vészesen rossz. És tök fasza dolog a PISA, de igazából a lényeg az, hogy amikor az iskolából kijön egy mérnök, orvos, vegyész, ács, szakács, WC-pucoló kijön az oktatási rendszerből, az mennyire lesz versenyképes a piacon egy nyugati-európai, vagy egy kínai, vagy egy amerikai kollégájával.

tireless treehugger 2020.04.26. 18:17:57

Közgazdasági szempontból az iskola feladata a hatékony termelőeszköz előállítása. Az iskola egy gyár ahol a termelőeszköz előállítás egyes folyamatai zajlanak. A jó befektetés az amikor a kijövő eszközön nyereséget illetve nagyobb nyereséget lehet elérni. Az egyetlen fontos feltétel hogy a végtermék pozítívan járuljon hozzá a társadalomhoz. Aztán hogy milyen plusz-mínuszokból tevődik össze az már kevésbé fontos. Ha végeredményben negatív az illető élete akkor az selejtes termék lett, rossz befektetés.

A posztbeli fenti háromból kettő nem feltétel, sem iskolai feladat

- A gyerekmegőrzés nem feltétel, mire iskolás korú a gyerek, meg lehet nekik tanítani a napközbeni önállóságot. A világ nagy részén önállóbbak az iskolások.(saját tapasztalatom alapján) A magyar rendszer rossz.

A szocializáció össztársadalmi feladat, az iskola csak egy (szubtársadalmi) elzárt közösség, az ott tanult szociális képességek később nem jelentősek.

TBX 2020.04.27. 08:50:09

Erről az jut az eszembe, amikor az óvodában a szülői értekezleten a turbóanyukák 2 órán keresztül veszekszenek a majdnem friss diplomás (egyébként szuper-lelkes és gyerekszerető) óvónénivel, hogy az ő prüntyikéjével miért beszéltek hangosan (mert már tizedszerre szóltak rá normálisan, de nem ment át az üzenet) és miért nem foglalkoztak vele többet (mert 25 másik gyerek van a csoportban). Turbóanyukák, aki nevelési, sőt speciális készségfejlesztési funkciót várnak el az állami óvodától - a gyerekmegőrző / szocializációs funkció helyett -, mert ők inkább veszekszenek 2 órát, minthogy szépen 30 perc után hazamennének és a gyereküket nevelnék, fejlesztenék. Otthon. Otthon, mert ez szülői feladat. Egyéb hozzáadott értéke a tevékenységüknek, hogy említett óvónéni szülői után sír és a kevésbé turbó, de normális realitásérzékkel rendelkező szülőknek kell vigasztalnia.

chrisred 2020.04.27. 10:26:13

Valójában a 2. és a 3. funkció között nincs elválasztóvonal, az iskolai ismeretanyag a közösségbe való beilleszkedéshez szükséges információs egyencsomag.
süti beállítások módosítása