mi nem haldoklunk

mi így élünk

mi így élünk

A 3 millió forintos felújítási támogatás nem volt jó ötlet

2021. április 05. - p.a

hous1.jpg

Közép- és hosszútávon pont azokkal szúr ki, akiknek segíteni akar, ráadásul tovább torzít egy amúgy is rosszul működő piacot. Bejegyzésünkben elmondjuk, hogy miért várható brutális árnövekedés, miért tolódnak ki a vállalási időpontok és miért hat a program általában is a vevői érdekek ellen. Kitérünk az állam matekjára, ami a költségvetés számára nem is olyan kedvezőtlen, mint gondolnánk.  

Saját tulajdonú ingatlan felújítására 3 millió forintot kapnak ajándékba (az összes költség maximum felét), akik gyereket nevelnek. Ki ne örülne ennek? Végre egy kormány, amelyik támogatja a családok lakhatását?  A valóság az, hogy a támogatás pont arra a rétegre üt vissza, amelyiknek kedvezne. 

Lecserélni a rozoga tetőt, felújítani a megkopott fürdőszobát, modern, biztonságos géppel helyettesíteni a nyílt égésterű kazánt, praktikusabb, szebb konyhabútort csináltatni vagy akár napelemeket szerelni a tetőre – mindegyik többmilliós kiadás lehet külön-külön is. Talán nincs olyan család, nincs olyan lakás/ház, ahol ne lenne szükség valamelyikre. 

Nagy úr a mesterember. Eleve nehéz találni, mert kevés van belőlük és ki vagyunk nekik szolgáltatva. A burkoló, asztalos, ács, vizes, gázos, stb hiánycikk és ezért a normál magyar ember számára aránytalanul drágának tűnik a munkájuk. Így van ez évtizedek óta - a határok megnyitásával a hiány tovább nőtt. 

A háztartásokat kiszolgáló mesterember szívességet tesz, ha elvállal egy munkát. Annyi pénzt kér, olyan határidőt vállal, amilyet akar. Általában fel sem merül a garanciális kötelezettsége, mint ahogy számlát sem ad és így nem is (illetve alig) adózik. Helyzetükkel (a piac leírásával) már foglalkoztunk régebben is, ebben a félig vicces bejegyzésben

hous2.jpg

Az anomáliák nagyrészt annak köszönhetőek, hogy ez a piac kereslet-többletes (keresleti piac) évtizedek óta, azaz a mesterek által nyújtott szolgáltatásra nagy a kereslet a lakosság részéről, miközben a kínálat csekély és egyre csökkenő. Így lehetnek a kialakult árak olyan magasak, hogy igen sok háztartás nem engedheti meg magának az alapvető felújítási projekteket sem. 

Ezen a helyzeten próbál segíteni Novák Katalin 3mFt-os támogatása, de rosszul, mert nem a problémát oldja meg, hanem egyszeri pénzjuttatással még nagyobb egyensúlytalanságot okoz, várhatóan olyan árakat generálva, amire még a tehetősebbek is rácsodálkoznak. 

Nézzük át, mi történik a 3mFt hatására:

1. Nem kell közgazdásznak lenni, hogy értsük: A 3mFt keresletet generál, a kínálat nem fog változni, ezért új egyensúlyi ár alakul ki a piacon, azaz az intézkedés már önmagában is áremelés okoz.

2. A mesterembernek az eddig gyakorlattal ellentétben számlát kell adnia, mert így lesz elszámolható a projekt. A munkadíj minimum 27%-kal emelkedik, de akit felvilágosít a könyvelője, hogy az áfán kívül egyéb adókkal is számolni kell, simán 30-40%-ot emel. Az előrelátóbb könyvelők azt is elmondják majd, hogy a támogatás beindulása után akár a mesteremberek kiemelt NAV-ellenőrzése is várható (jön majd a szokásos bejelentés: ebben a hónapban a NAV azokat ellenőrzi, akik…), amitől a szolgáltatást nyújtó különösen indokoltnak érzi az adók felvállalását és átterhelését.

3. Magyar ember trükkös ember, egyből megkérdezi majd, hogy nem lehet-e egy kicsit túlszámlázni, hogy részben az önerő is megtérüljön. De lehet, csak annak is ára van, mondjuk az így kigazdálkodott összeg 5-12%-a. Ez praktikusan új áremelkedést jelent.

4. A támogatás fele-fele részben teszi elszámolhatóvá a munkadíjat és az anyagköltséget. Ez az arány régebben talán valós volt, de ma már biztosan nem igaz. A munkadíj mindig jelentősen több és az intézkedés hatására méginkább így lesz. Akkor is, ha az anyagok terén épp áremelkedés zajlik. Ha nincs trükközés, az 50%-os támogatás 35%-os körülire zsugorodik, ami már nem is néz ki olyan jól. Ha a trükközés itt is beindul, akkor ugyanaz történik, mint az előző pontban. (javítás: Olvasói komment hívta fel a figyelmet, hogy csak a támogatással megtérített részben kell fennállnia az 50-50%-nak, a többiben nem, azaz a teljes projektre vetítve 25-75% aránynál is igénybe vehető a teljes támogatás.)

5. Eddig normál ügymenetnek számított, hogy a mesterember az ajánlatban adott anyagokat beszerzi és vállalja, hogy arról számlát hoz (bizonyítandó, hogy tényleg annyiba került). Ehelyett általában szállítólevelet vagy hasonlót mutatnak be és a számlát (amit a megrendelő soha nem lát) olyan névre kérik, hogy annak áfája számukra visszaigényelhető legyen. A megrendelő természetesen a bruttó összeget fizeti. Ez praktikusan azt jelenti, hogy a valódi munkadíj az anyagköltség áfájával több. A 3mFt igénybevételéhez szükséges elszámolás ezt a kiskaput bezárja, ezt a munkadíjat hivatalosan is be kell emelni az elszámolásba (nyilván nem fog róla lemondani a szolgáltató), ami további jelentős áremeléshez vezet.

6. A pályázat adminisztratív igényei nagy terhet jelentenek a mestereknek (valójában nem, de ne felejtsük: sokszor olyan emberekről van szó, akik egy egyszerű ajánlatot is alig tudnak megfogalmazni/összerakni, ráadásul megszokták, hogy – ahogy az elején mondtuk – nagy urak, adminisztrációval nem foglalkoznak), ezt szépen beépítik az áraikba.

7. A megnövekedett kereslet a vállalási határidők további kitolását jelenti, egyben bebetonozza a megrendelő kiszolgáltatottságát minden téren, miközben a garanciákat továbbra is lehetetlen lesz behajtani, még így is, hogy a pályázati követelmények miatt lesznek (valószínűleg kiüresített) írott szerződések.

8. Az áremelkedés végül beépül az ingatlanok árába (ennek a családokra gyakorolt hatásáról külön bejegyzést érdemes írni, itt nem tárgyalandó). 

A fentiek csak akkor nem realizálódnak, ha a mesteremberek nem értik meg a saját érdekeiket, de biztosak lehetünk benne, hogy nem hülyék és ha valamit, akkor ezt gyorsan átlátják, legalábbis ráéreznek. 

house9.jpg

Sokszor említik, hogy az intézkedés kifehéríti a piacot, hiszen számlakényszert eredményez. Ez nem igaz. Számlakényszer csak az adott projektre van és a támogatások megszűnésével várhatóan visszaáll a régi rend, a fekete munka. A fehérítést már nem ösztönzi semmi, a kényszer elmúltával azonnal eltűnik a számlaadás. Ez nem kulturális kérdés, hogy „megtanultunk számlázni, mostmár számlázunk ezentúl is”. 

Ami a 3mFt támogatás lendületének kifutásával várhatóan nem fog változni, az az árszínvonal, az ugyanis lefelé merev. A mesterember így gondolkodik: „Ha eddig 2,5mFt volt egy fürdőszoba, akkor most miért kérjek érte kevesebbet? Mert megszűnt a támogatás? Lehet, hogy kevesebb megrendelésem lesz, de az eddigieket sem tudtam mind kiszolgálni. Az emberek tudják már, hogy ennyi az annyi.” Arról nem is beszélve, hogy a támogatást igénybe nem vevők által kapott árajánlat is közelíteni fog a támogatottak árajánlatához. 

Külön bejegyzést kellene szentelni annak, hogy a családok miből finanszírozzák a felújítást és ennek milyen hatása van az életükre és az egész gazdaságra. Ennek bemutatására itt nincs hely és nem is cél, de a probléma említést érdemel.

haus6.jpg

Végezetül nézzük meg, hogyan alakul az állam számára a matek. A hatások eredője pontosan nem számítható, így az alábbiak inkább csak az irányt mutatják, mindenki elvégezheti a saját kalkulációját.

A fent leírt logikákat követve tételezzük fel, hogy 3mFt állami támogatás kb 7mFt-os projektre vehető igénybe. A munkadíj (4mFt) áfája teljes egészében pluszbevétel az állam számára, hiszen szinte soha nem adtak volna róla számlát (850eFt, de kerekítsük lefelé 800-ra, mert néha volt korábban is számla). További feltételezés (szintén a biztonsági oldalon maradva), hogy az anyagköltség (3mFt) áfájának valamivel kevesebb, mint 50%-a lett eddig visszaigényelve, amely lehetőség most megszűnik, legyen ez az összeg kereken 300eFt. A projekteken keletkező egyéb adókat tartsuk minimumon, legyen mondjuk a 4mFt 5%-a, azaz 200eFt. Tehát az állam úgy ad 3mFt támogatást, hogy ebből egyből visszakap 1,4-et (persze az alanyi mentesség kérdése tovább bonyolítja a számítást, illetve eleve bizonytalan, hogy a felújítás megtörténne-e a támogatás nélkül).

Az itt kifejtett folyamat egyes elemei nem vagy máshogy érvényesülnek, ha a támogatást besöprő vevő nem hétköznapi mesterek, hanem profi szolgáltatók munkáját veszi igénybe. Tipikusan ilyen például a napelem-telepítés, amit a sajtó értelmezése szerint szintén támogat a program. Ezek a célok azért kérdésesek, mert például az említett napelem (bármennyire is kívánatos a terjedésük, használatuk) a mai napig luxusnak számít. Tényleg ez lehet a családtámogatási program értelme? A kérdésnek külön hangsúlyt ad, hogy a Nagycsaládosok Ország Egyesületének elnöke szerint „jelenleg sok nagycsalád részéről nagy az érdeklődés a napelemek és más, korszerűbb, energiatakarékosabb és környezetkímélőbb megoldások iránt, szeretnék az otthonfelújítás kapcsán ezeket igénybe venni”

hous4.jpg

A háztartások lakásfelújításait kiszolgáló piac a rendszerváltás óta fekete terület, növekvő egyensúlytalansággal, fogyasztói jogok extrém hanyagolásával és nyilvánvaló adócsalással. Az állam eddig nem is próbálta rendezni ezt, pedig a következmények mindenkit érintenek. A jelenlegi intézkedések a durván keresleti piacot még inkább keresleti irányba lökik, ezzel erős áremelkedést generálva és az egyéb torzulásokat bebetonozva, amivel közép- és hosszútávon pont a családoknak tesznek keresztbe, tegyük hozzá: egy nagyon komoly inflációs fenyegetettség árnyékában lévő országban. Novák Katalin minisztériumában vagy nem értenek semmit ennek a területnek a működéséből vagy cinikusan csak a rövid távú politikai hasznot nézik. Mindenesetre a költségvetés szempontjából nem tűnik annyira drágának, mint ahogy első ránézésre gondolnánk (statisztikák manipulálására viszont nagyon alkalmas). Az érdemi problémákat tekintve a felújítási program nemhogy nem old meg semmit, hanem tovább süllyeszt minket egy eleve reménytelennek tűnő mocsárba.

A bejegyzés trackback címe:

https://miigyelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr7116490842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kárárámaispj 2021.04.07. 23:15:15

@birka menet:
"Oszt kijaf.szom kényszeitett 1,5 millió magyart, hogy vegyen fel devizahitelt??? Tán pisztolyt tartottak a fejükhöz??? Oszt mégis mindenki felvette, mert nehogx má kimaradjon belőle!"
A kurva anyjukat, azok is lakni akartak valahol, ugye?

Matyi for president. Semmi támogatás, semmi hitel, ne épüljön semmi. Megalapíthatod a Mindenki Maradjon a Picsáján Pártot

nincs1agy 2021.04.08. 00:00:23

@birka menet: "Oszt kijaf.szom kényszeitett 1,5 millió magyart, hogy vegyen fel devizahitelt??? Tán pisztolyt tartottak a fejükhöz??? Oszt mégis mindenki felvette, mert nehogx má kimaradjon belőle!"

Ez kb. olyan szintű érvelés, mint hogy nem volt kötelező otthagyni a manyupot.

nincs1agy 2021.04.08. 00:03:59

@kárárámaispj: Minden tömeges támogatási program áremelést generál, ezzel nem számolnak az okoskák. De pl. amikor a ződd hőszigetelési támogatás mániájukkal jönnek, akkor ezt soha nem hozzák fel.

birka menet 2021.04.08. 01:13:50

@kommentes nikk:

Öcsém, te sorozat funkcionális analfabéta vagy. Most hogy megtudtuk, hogy a te bölcs eszeddel a CSOK-ot nem arra találták ki ami a nevében is benne van (CSALÁDI OTTHONTEREMTÉSI KEDVEZMÉNY), hanem arra, hogy azt az építőipar zsebre tegye, most a bölcs eszed újra bizonyitotta, hogy van alapja azoknak a társadalmi igényeknek, hogy titeket statáriális gyorsasággal szatyesszé kellene átképezni.

Én meg csak félve kérdezem: ilyen felfogó képességgel mint amit te itt egész nap villogtatsz, miféle szatyesz lennél te?? Mert hogy én még a festőhenger beleillisztését a fém szárba se biznám rád, az hótziher. Mert majd két napba fog neked telni mire rájössz, hogy azért nem megy, mert különböző méretűek vannak.

birka menet 2021.04.08. 01:19:31

@nincs1agy:

Neked a nevedben ott az önéletrajzod. Okostóni, az állami támogatás csak ott generál áremelést, ahol korlátos a hozzáférés a célzott termékhez. Az épitőipar már rég egy korlátos, oligopol helyzetben levő piac és nem szabadversenyes. Ellenberger az Erzsébet utalvány következménye nem az, hogy holnaptól drágább lesz a túróscsusza az éttermekben.

birka menet 2021.04.08. 01:27:36

@kommentes nikk:

Azzal kezdődik a te bölcs eszed problémája, hogy még 4 betűről se tudod, hogy mit jelent, mi (lenne) a funkciója -CSOK - akkor honnan a fenéből lenne gógyid hozzá, hogy az épitőiparban mit neveznek minőségi munkának, meg hogy mi a reális ára egy egy munkának. Minden kontár e.v. Szaki álma a te bölcs ész típusod! Eladja a szart hatalmas dumával, te boldog vagy és csodák csodája, most még ki is fizették!

chrisred 2021.04.08. 06:06:48

@nincs1agy: Ott viszont az egyszeri kiadással szemben áll a következő időszakban csökkenő rezsiköltség. Mindenki kiszámolhatja magának, hogy nyer-e annyit a réven, amit elbukik a vámon.

kommentes nikk 2021.04.08. 06:34:12

@birka menet: elsőként butus kishaver, a CSOK az három betű, mondjuk nem csodálkozom, hogy alapvető szövegértési gondjaid vannak, ha ez sem megy. A másik, szerinted az autópályára felhajthat motorkerékpár? Na, nézd már, előfordul, hogy nem minden szó szerint jelenti azt, amit a hat elemit elvégzettek (segítek, ez vagy te) gondolnak. Nem vagy te kishaver semmilyen építőiparban, nagyon max segédmunkásként, neked lövésed sincs semmiről. Érdekes, hogy átváltottunk az eredeti felújításos támogatás témáról a csokra, előbbiben már elvéreztél. A CSOK meg kurvára nem kizárólag arra van, hogy Jóskapista ingyenpénzzel olcsóbban vegyen kecót, hanem arra is, hogy neked, mint segédmunkásnak legyen melód, a vállalkozónak megbízása, a tüzépnek eladása, az államnak áfája, hogy aztán a bepumpált pénz forogjon, ezt hívják gazdaságélénkítésnek, de neked csak a malterosvödörig tart az eszed, te barom.

K K K 2021.04.08. 08:59:32

Lehet menni szakmát tanulni. Nem csak londoni mosogatókra, sírdogáló szfe-s kislányokra, nagypofájú, de buta bölcsészekre van szükség. Lehet kritizálni, sírni éjjel-nappal, mert o1g! Visszasírjátok azt a mesés gazdagságot, amit kurcsótány biztosított 2006-tól. Milyen gazdag volt mindenki abban az időben, tele volt ingyen dolgozó mestrekkel az ország, tucatnyi családtámogató lehetőség volt, már majdnem megvalósították az ingyen sör-örök élet, alapjövedelem a semmiért, nyugdíj triplàzás, minimál duplázás intézkedéseket, mikor jött a Sátán! 2010-óta nyomor, sanyar, éhínség, kénköves pokol, sötétség telepedett az országra, a zemberekre vadászó náci csapatok ellen, csak néhány hős /kurcsótány, jakab, kunhalmi, kórozs, stb/ hatalmas tudással bíró, igaz magyar harcol! Tartsatok ki emberek, már nem sok idő kell ahhoz, hogy újra fényben, gazdagságban, demokráciában éljetek, és 5 forintért a ketrecbe zárt o1g-t és társait köpködhessétek!

John Doe3 2021.04.08. 09:00:39

@midnight coder: Jó reggelt. Időközben beszántották az OKJ-t, tehát javaslatod okafogyottá vált.

n3spr3ss0 2021.04.08. 09:17:05

@kunzoo: Az sem olyan sok pénz, nekünk a havi számlánk villanyautó töltésre 5-6 ezer forint.
Naponta 35-40 km.

Medgar 2021.04.08. 09:20:47

@Kirk Weeks: Ezek olyan összefüggések amit az itt fikázók, meg általában az "ellenzék" nem ért meg...

Medgar 2021.04.08. 09:21:35

@K K K: Te olyan gonosz vagy. :D

birka menet 2021.04.08. 09:30:15

@K K K:

Megjöttél 6 hozzászólásos fideSS troll? De veled mi lenne, ha ma Rogántóni kirúgna a troll állásodból, hova mennél el segédmunkásnak? Mert 5 osztállyal csak a fideSSben élsz meg, de kint a valós életben nem.

birka menet 2021.04.08. 09:36:07

@kommentes nikk: "nézd már, előfordul, hogy nem minden szó szerint jelenti azt"

Erre te vagy a legjobb példa: a "bölcsész" magyarul pszichopata funkcinális anlafabétát jelent. Akinek 1+1 az akkor is 3 ha már az egész világ röhög rajta. Valódi munkának még a környékét se láttad az életben, de legalább afalu bolondja szerepedért szeretnek téged az összes környékbeli e.v. Szaki.

kommentes nikk 2021.04.08. 09:37:57

@birka menet: látom, már a buta érvek is elfogytak, maradt a vergődés :) Még mindig szórakoztató, ne hagyd abba, iskolázatlan kis barátom :)

birka menet 2021.04.08. 09:56:03

@kommentes nikk:

Te bölcs ész, 5 év állami segélyen kitartás után tudhatnád a CSOK az nem szó, hanem egy rövidítés. És mint ilyen annyi betű van benne, amennyit látsz. Ugyanis nincs szabály arra, hogy egy röviditésben milyen betűnek mi a szerepe és hogy kell azt értékelni. Majd ha a magyar szótárban megtalálod a CSOK szót, akkor jelentkezz be. Hogy ne keresgess a bölcs eszeddel 3 évig, megsúgom, hogy az általad olyan fantasztikus helyességgel leírt "nikk" szó mellett fogod megtalálni.

nincs1agy 2021.04.08. 10:05:37

@chrisred: Itt viszont mondjuk egy kisgyerek szebb, jobb környezetben töltheti életét, de egy nyílászárócsere a rezsiszámlát is befolyásolja.

nincs1agy 2021.04.08. 10:10:08

@birka menet: Ó persze, te nagyon okos, és a panelrekonstrukciós program nem járt árfelhajtó hatással, ugye?A te életrajzot a nicked első felében található.:DD

kommentes nikk 2021.04.08. 10:11:22

@birka menet: jaj, ne égesd magad, ez egy betűszó, CS+O+K, guglizd meg baszki, a nevében is benne van _betű_szó, betűkből áll, hát a magyar ABC-t sem ismered te nyominger, súgok, a cs (segítek: _cs_aládok) ott van a c után a betűk között, egyre kínosabb vagy, hagyd abba, már dőlök a röhögéstől :) Ennyit értesz a világ egyéb dolgaihoz is, te alulképzett téglarakó :)

birka menet 2021.04.08. 10:12:40

@kommentes nikk:

jaja vergődés: te a magyar bölcs ész már két napja vergődsz azon, hogy a CSOK-ot nem a Családi Otthonteremtésre találták ki, hanem az építőiparnak. A támogatást nyelje be teljességgel az épitőipar - tök mindegy mekkora ellenszoláltatásért. Mert nehogy má az legyen az Otthonteremtési program célja, hogy Otthonteremtö Jóska a 10 milliából megvalósítja a CSALÁDBÖVÍTÉSHEZ szükséges lakásbővítést, lakásfelújítást, aztán csak az menjen az építő zsebébe, amennyi a munka értéke. Lószart, a bölcs eszednek az a természetes, hogy a mester 6 millát lenyúl a konjunktúrát meglovagolva, anélkül, hogy akárcsak egy téglát is adott volna pluszban érte. O. Jóskának meg a végén marad nettó 4 millája az érdemi otthon bövítéshez. A 3 milliós program detto ugyanez.

Van ám neked bölcs eszed, nem is csoda, hogy a pesti árakkal már nem tudtad tartani a lépést, inkább kimenekültél egy ócsó peremvárosi faluba. Nem szégyen ez, csak következmény. Ahhoz viszont lövésed sincs, hogy minek a következménye. Ezt már két napja bizonyítod.

chrisred 2021.04.08. 10:14:57

@nincs1agy: "...egy nyílászárócsere a rezsiszámlát is befolyásolja"

Nem ezt hívják "ződd hőszigetelésnek"? :)

birka menet 2021.04.08. 10:20:51

@kommentes nikk:

böcs észkém, még mindig nem tudtad megmutatni a nyelvtani szabályt arra, hogy egy rövidítésben mit kell külön betűnek értelmezni és mit nem. Hol van az elöirva, hogy egy rövidítést hogyan kell betűzni, hogy abban a CS, SZ, TY stb betűket egynek vagy kettönek kell venni?

kommentes nikk 2021.04.08. 10:24:57

@birka menet: két napja őrjöngsz kishaver, közben bizonyítottad, hogy nem érted az alapszintű gazdasági folyamatokat, nem tudsz szöveget értelmezni, nem ismered az ABC-t, és a vitakultúrád olyan szánalmas, hogy ahol érvekkel találkozol, azt elegánsan kikerülöd, és terelsz egy másik témára, amibe aztán szintén belefulladsz. Azt a szánalmas trollszintet azonban megütöd, hogy tök ismeretlen emberről jelented ki, hogy pontosan hol, milyen körülmények között lakik, milyen a háza, a felújítása, holott ezekről nyilvánvalóan nem lehet tudomásod. Ebből látom, hogy egy nagyon buta segédmunkás vagy, aki olcsó szalmabáb érveléssel nyomul, és veregeti a saját vállát, hogy jólmegaszondta a zinterneten. Lenézheted a bölcsészt (pedagógus egyébként), de én veled ellentétben tudok értelmezni mondjuk egy szerződést, egy pályázati kiírást, és nem csak annyit látok a világból, "hogyha csoknak híjják, akkó családoknak köllene adni a zegészet". Furkó kis barom vagy, de még mindig szórakoztatsz, ne hagyd abba :)

kommentes nikk 2021.04.08. 10:27:58

@birka menet: kultúrembernek ezt nem kell megmutatni, ne vergődj ezen, így van és kész, ott van előtted az internet, keresd meg szépen kisbubus. Segítek, úgy kell betűzni, ahogy a szavak első betűiből átvettük, ergó a családi első betűje a cs, "csé-o-ká" így is ejted ki a kis szádon, hogy csok, de tényleg ilyen elemi másodikas szintre kell lemenni, hogy az ABC-t tanítom neked? Komolyan?

nincs1agy 2021.04.08. 12:03:03

@chrisred: Igen, de érdekes módon a 2010 előtti programok idején nem csatolt a horda, hanem tapsolt.

chrisred 2021.04.08. 12:43:07

@nincs1agy: Akkor egy másik horda művelte ezt.. :)

nincs1agy 2021.04.08. 12:52:41

@chrisred: Száz szónak is egy a vége: bármilyen koncentrált állami támogatásnak bizonyos árfelhajtó hatása van. Ha az állam mondjuk támogatná az iskolán kívüli magánnyelvoktatásban való részvételt, és ezt tömegesen vennék igénybe a tanulók, az a tandíjak megemekedését eredményezné.

birka menet 2021.04.08. 13:07:40

@nincs1agy: "Száz szónak is egy a vége: bármilyen koncentrált állami támogatásnak bizonyos árfelhajtó hatása van."

Megint baromsáokat írsz. Egy E-autó támogatásnak (roncsprémium stb) nincsen árfelajtó hatása. Pont ellenkezöleg: minél többen vásárolnak E-autót, annál gyorsabban csökkenhet az ára az econmy of scales, a fix költség degresszió miatt. Pont azért mert ez egy szabadversenyes piac. Az meg hogy mi a szabdverseny, Orbanisztánban sose fogod megérteni, megtapasztalni.

gigabursch 2021.04.08. 13:16:30

A piacot csak és kizárólag a szerződés fehéríti ki.
Amint nincs szerződés még kell vágni a megrendelőt és a vállalkozót is.

chrisred 2021.04.08. 13:23:35

@nincs1agy: A termék/szolgáltatás jellegén múlik, hogy a keresletnövekedésnek van-e árfelhajtó hatása. Ha egy termékből egységnyi időn belül többet tudnak eladni, az ugyanolyan profitnövelő tényező, mintha drágábban adnák. Viszont az iparosmunkához a rendelkezésre álló munkaidőkeret nem változik, tehát csak akkor tud profitnövekedést realizálni, ha drágábban dolgozik.

gigabursch 2021.04.08. 13:25:40

@kommentes nikk:
Vigyázz! Ha most leírnád rovásírással, akkor azon hőzöngene, hogy ezt nem érti, mert nem magyarul van.
Ha leírád fonetikusan cirill-betűkkel, akkor meg azért hőbörögne, hogy ehhez túl fiatal.
Persze, ha leírnád neki szintén fonetikusan ezt a betűszót héber, örmény, perzsa, görög vagy akár halandzsa nyelven, akkor is lenne kifogása.
Nem ismerem van jogszabályt, de meg se lepődnék rajta, ha a magyarázó értelmezések közt ott lenne a CSOK is, hogy mit jelent.

gigabursch 2021.04.08. 13:27:01

@nincs1agy:
Egyikkel sem éltem.
Nincs deviza hitelem és van manyupom.
Fegyvert sem láttam.

birka menet 2021.04.08. 13:32:13

@kommentes nikk:

jaj bölcs eszem, még mindig nem tudod linkelni a szóösszetetételek, rövidítések betűzésenek nyelvtani szabályait. Hány betűböl állnak a következö rövidítések, nikk haver: SZSK, SCS, NYMSZ? Azt hogy te mit filozofálsz az ének es a hittanóra között a betükről, az a te dolgod. Egy biztos, amig te itt börözöl a saját hülyeségeden, addig is az ajtód ára már 10%-kal emelkedett. Te vagy az építőipar álma, az értelmiségi lúzer.

Amúgy mit pedagógizálsz még? Angol nyelvet ferdítesz magyarra, mint pl a nicket nikkre? Legalább van dipód róla?

birka menet 2021.04.08. 13:35:41

@gigabursch: "Nem ismerem van jogszabályt, "

Ennyi elég is a nyelvtan zseniséged bemutatására.

nincs1agy 2021.04.08. 13:40:08

@birka menet: Az szolgáltatás, te hatalmas ész? Másrészt globális óriás multik termékeiről van szó. Téged sem az eszedért szeret a jóisten.:D

nincs1agy 2021.04.08. 13:45:28

@chrisred: Ha nem bővül az adott szektor szolgáltatáskínálata olyan mértékben, mint a megnövekedett kereslet, akkor nőnek a kivitelezési árak.

kunzoo 2021.04.08. 14:01:22

@n3spr3ss0:
Úgy ertem hogy benzines autó helyett villanyautó plusz napelem
Ahhoz képest sok mintha a villanybojlert nappalira kötned és azt napelemmel töltöd.

aefzuj 2021.04.08. 14:41:58

A Balkán széle az ilyen. Állampolgár itt jól még nem járt.

A cinizmus dühítő ebben igazán.

Na meg az, ahogyan a sok paraszt elhiszi, hogy a Zállam a pógárok jólétét szem előtt tartva meg a nemzet felemelkedését menedzselve ösztönzi a gyermekvállalást na meg a hozzá kapcsolódó lakashitelezést és felújítást.

Közben meg adófizető- és adósrabszolga utángyártási program folyik pénzügyi-gazdasági vezérelvek mentén.

Megjegyzendő, hogy amelyik nemzettel ezt így meg lehet tenni (mert hagyja), az meg is érdemli.

nincs1agy 2021.04.08. 14:46:42

@aefzuj: Igazad van, jobb elfogyni és átadni helyünket Ahmednek és Csitának..

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.04.08. 14:49:45

@nincs1agy: Azért az elfogyástól nagyon-nagyon messze vagyunk, ezen nem kell izgulnod.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2021.04.08. 15:03:19

@birka menet: "Az meg hogy mi a szabadverseny, Orbanisztánban sose fogod megérteni, megtapasztalni."

:))

Azért van olyan terület, ahol megtapasztalhatja.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2021.04.08. 15:13:13

A Sony készítette az első tranzisztoros rádiót, és két év múlva az első zsebrádiót. Azt hiszem, velük történt meg az alábbi 2 eset.

Árajánlatot kértek tőlük egy kisebb és egy nagyobb megrendelésre. A nagyobb rendelésnél az egységár lényegesen magasabb volt. A vevő nem értette. Megmagyarázták, hogy ekkora rendelésnél bővíteniük kell a gyártókapacitást. A vevő elfogadta a magasabb árat, és a nagyobb megrendelést kérte.

Nem fért bele a zsebrádió egy szabvány ingzsebbe. Az utazó ügynököknek gyártottak ingeket nagyobb zsebekkel, hogy onnan vehessék elő az ajánlott portékát.

nincs1agy 2021.04.08. 15:17:23

@p.a: Egy idő után már nehezen vagy egyáltalán nem visszafordítható demográfiai folyamatok indulnak be. Ezek megelőzésére hoz intézkedéseket a kormány..

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2021.04.08. 15:23:14

@nincs1agy: "A te életrajzot a nicked első felében található."

Ja, ja. Neked az egészben. :))

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.04.08. 15:24:53

@nincs1agy: Ez nem mond ellent annak, amit írtam.
Egyébként már ezek a folyamatok beindultak régen, a kormányzati megelőző intézkedések soha nem fognak ezen fordítani, esélyük sincs, kiskanállal akarják kimerni a Dunából a vizet. Lassítani lehet, de inkább szavazatot szerezni jó.

kalbász 2021.04.08. 15:29:17

@Visceroid: Mert nekem van más dolgom, mással keresem a pénzt, neki meg kifizetem amit kér érte. Ráadásul mindenben nem tudok profi lenni az egy dolog hogy meg tudom csinálni, de közel sem olyan szépen mint valaki aki tizenéve ezzel foglalkozik.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2021.04.08. 15:29:34

@aefzuj: "ösztönzi a gyermekvállalást"

Ha a gyerekvállalást akarná ösztönözni, nem várt volna vele egy évtizedet, míg a ratkó unokák mind kimennek a szülési korból.

hu.wikipedia.org/wiki/Ratk%C3%B3-korszak

Ugyanakkor az iskolarendszer lezüllesztésével összeszerelő munkásokat képez. Kell a szavazat, és azt a fide$$ a deprivált népességtől kapja.

kalbász 2021.04.08. 15:43:30

@a nagy hohohorgász: Én most csináltatok sokmindent. Az elektromos kapunyitóm árának 15%-a a munkadíj. Ezt egy teljes napig szerelték.
A 2. kocsim beállójának a faanyaga 270k, a tetőlemez rá kb. 180k, a munkadíj 250k. Ezt is egy nap alatt rakta össze 4 ember.

nincs1agy 2021.04.08. 16:04:45

@p.a: Még közel sem késő. Főként ezért fájnak ezek a kormányzati lépések a libernyákoknak.

www.azenpenzem.hu/cikkek/iden-januarban-megugrott-a-szuletesek-zuhant-a-halalozasok-szama/6659/

És még vannak intézkedési tervek a kormány tarsolyában.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.04.08. 16:05:52

@nincs1agy:
Késő.
Ez ténykérdés, nem politikai kérdés.
Politikai csak attól lesz, hogy megpróbálnak ezzel szavazatot szerezni.

nincs1agy 2021.04.08. 16:07:08

@_atpijkamo_: Hát igen, ebből is látszik, hogy ő félkegyelmű, ahogy te is..:D

nincs1agy 2021.04.08. 16:08:28

@p.a: Csak szeretnéd. 1,3 körüli Tfr-rnél lesz kb. visszafordíthatatlan, ha ez éveken keresztül fennáll.

kommentes nikk 2021.04.08. 16:10:44

@birka menet: haha, emészd már meg, hogy elbasztad kisgyerek :) Mondd a címed, küldök egy elsős ABC-s könyvet! Kurva jó figura vagy, told még, nem bizonyítottad be eléggé, hogy butább vagy, mint egy másodikos :) :)

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.04.08. 16:10:45

Miért gondolod, hogy gond szavazatot szerezni? Neked gond?

chrisred 2021.04.08. 16:12:10

@nincs1agy: Ez egy évvel ezelőtti cikk. Ez a mostani adat:

hvg.hu/itthon/20210326_KSH_szuletes_halal_demografia

"A teljes termékenységi arányszám 1 nőre becsült értéke (azaz az a szám, ahány gyereke átlagosan egy nőnek az élete során születik) január-februárban a tavaly ilyenkori 1,55-ről 1,52-re csökkent.

2021 első két hónapjában összesítve 762-vel kevesebben születtek, mint 2020 január-februárjában, és 1499-cel többen haltak meg. A természetes fogyás – azaz a születések és a halálozások különbsége – idén eddig 10 029 fő, ami 29 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest."

kommentes nikk 2021.04.08. 16:16:43

@birka menet: "Hány betűböl állnak a következö rövidítések, nikk haver: SZSK, SCS, NYMSZ" - egyrészt ki nem szarja le, másrészt te nagyon hülye, pont annyiból, amennyi a rövidített szavak kezdőbetűje, hát te még mindig nem fogtad fel, hogy a "családok" első betűje a cs, és az nem cé-es, hanem csé, ergo egy betű? Hányszor magyarázzam el, te világ lúzere? A nyolcadikat kijártad egyáltalán, kismajom? Látom a támogatások dolgát elengedted, mert rájöttél, hogy hülye vagy, de ezt a betűs dolgot nem bírod megemészteni, hát vedd elő a régi tankönyveidet, aztán olvasd el az elsősnek az első fejezetét :)

nincs1agy 2021.04.08. 16:33:42

@chrisred: A pandémia ebbe is beleszólt. Sokan halasztják a gyermekvállalást emiatt.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.04.08. 16:36:54

@nincs1agy: Én nem tudom, bennem ez fel sem merült. Te állítottad, azt hittem, van alapja.

chrisred 2021.04.08. 16:41:55

@nincs1agy: "The current fertility rate for Germany in 2021 is 1.602 births per woman, a 0.38% increase from 2020."

BGeri01 2021.04.08. 17:00:17

Itt egyeseknek csak mese, azonban sokaknak valóság: Átlag Éva, és Átlag Ádám 2010-ben fiatalon, csillogó szemmel vetették bele magukat a munka világába. 0Ft induló tőkével átlag(alatti) keresetük egy részét egy bérelt lakás fenntartásába tették, mellette nem éltek nagy lábon, átlagosan havi 100eFt-ot félretettek. Az évek folyamán a reálbérek növekedtek, albérletárak növekedtek, maradt a 100e/hó megtakarítás. 2015-ben úgy látták, hogy az ütemet tartva 2020-ban a 10m saját tőke mellé 15m hitel felvételével ki tudnak költözni az agglomerációba egy új építésű 80nm-es kertes házba. Prosperált a pár, egy használt autót is vettek (-2m). A CSOK 3 gyerekre optimalizált 10m forintja pont ennyivel emelte az új építésű ingatlanok árát, az ÁFA csökkentés szerencsére 5m-ra csökkentette az emelkedés mértékét. Utána következett a babaváró hitel indulása, és ezzel együtt egy áremelkedési hullám, ami jóval meghaladta az elvárásaikat. Így 2020-ban itt állnak 10m-val a zsebben, és az új ingatlanhoz 40m hitel kellene, a lepukkant használthoz meg 30m. 3 gyereket nem terveznek csak a nagyobb hitel miatt. Így maradna a vidék, ahol elég szűk a mozgástér munka tekintetében.
Szerintem minden dolgozót megilletne az emberhez méltó lakhatás. Ha nincs kukás, a sok értelmiségi okos már belefulladt volna a mocsokba. Ha nincs takarító, akkor a modern irodában nem egy csilli-villi WC fogadná minden nap az otthon WC papírt spórolókat. stb....
Ha egyesek szerint a támogatások nem emelnek árat, akkor ők szerencsés helyzetben vannak, és a saját helyzetüknél nem látnak lejjebb. És sokan vannak ott, elég ha csak az idén publikált átlagbér melletti mediánt is megnézni...

Billy Hill 2021.04.08. 17:12:53

@_atpijkamo_: Erre a Ratkózásra mondják a megfelelő korú rokonaim, hogy kikérik maguknak - őket TÉNYLEG akarták a szüleik, és nem csak az abortusztilalom miatt születtek meg. ;-)

Billy Hill 2021.04.08. 17:14:26

@Billy Hill: (Amúgy igen, probléma, hogy egyre kisebb létszámú csoportoknak kellene egyre több utódot produkálni...)

nincs1agy 2021.04.08. 17:21:41

@chrisred: Jó részük migráns hátterű, nem német kultúrájú személy.

nincs1agy 2021.04.08. 17:22:40

@p.a: Nem ismerlek, csak sejtéseim lehetnek..

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.04.08. 17:24:15

@nincs1agy: Rosszul sejtetted, azért kérdeztem.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2021.04.08. 17:40:31

@nincs1agy: "A pandémia ebbe is beleszólt."

A gyurcsányi is a válságra fogta. :))

Egykutyák vagytok.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2021.04.08. 18:05:15

@Billy Hill: A 80% igazat is mond. A 20%-nak is ezt mondták a szülei. :))

nincs1agy 2021.04.08. 18:07:38

@_atpijkamo_: Közel sem volt ekkora hirtelen bevételkiesése a kormánynak, illetve a lakosság bizonyos rétegeinek. Ott a gazdasági leépülés egy hosszú folyamata volt a szociszadesz balfaszkodásnak. Most persze a visszaépülés is gyorsabb lesz. Ez nem egy strukturális válság. Kár reménykedni..;D

a nagy hohohorgász 2021.04.08. 19:06:27

az a baj hogy az ingatlan árak elérték a nyugati szintet. Sokkal gyorsabban mint az várható volt ( köszönhető a csoknak ) Hiába a látszat támogatás ha az emelkedés sokkal többet visz el. Ezt a posztban kommentelők nagy része fel sem fogja. Sosem gondoltam volna hogy ezt leírom de egyedül Matyi érti, hogy ez miért baj. Azoknak az emberkéknek akik hitelre vettek házat javaslom , hogy kössék fel a gatyát. Ráadásul nem csak hitelt vállaltatok be hanem gyerekeket is. A gyerek pedig bármennyire szeretjük=soksokkiadás. Pláne 3 gyerek. Majd amikor sorra dölnek be a hitelek (vagy mert jön az összefogás, vagy egyszerűen nem lesz elég pénzed ) akkor gondolj arra mennyire fasza dolog volt ingyen 10 milliókat adni az ingatlan/generálkivitelező neppereknek!!!!! És amikor 3 év múlva meg akarom venni a házadat hiteláron akkor még te leszel felháborodva.... Aztán mehetsz külföldre mosogatni, hogy törleszd a hitelt miközbe anyut a postás pityu kezeli, a gyerekek meg migránsfaszt szopnak 10 giga ingyen netért budapesten....

a nagy hohohorgász 2021.04.08. 19:14:32

@kommentes nikk: azért leírhattad volna hogy kerepesen vettetek házat. Ott ahol ifista focistaként nem mertünk az öltözőben öltözni mert mindenünk ellopták volna. Máshol 17 millióért használható házat 17 millióért és 15 kilométerre az örstöl biztos nem találtál 2017-ben...... De várom a többi kommentelő véleményét, melyik Örs vezér tértől 15 kilóméterre levő városban lehetett 17 millióért 100 m2es használható házat venni 400m2es telekkel 2017ben!!!! amire csak 5 misit kellett eddig rákölteni!!!!

chrisred 2021.04.08. 19:14:57

@nincs1agy: Megette a saját lábát a hűtőben rekedt fiú

a nagy hohohorgász 2021.04.08. 19:21:57

@a nagy hohohorgász: és hogy honnan lesz pénze a migransnak szopatni a gyerekedet? Azt majd az unió elintezi vagy egyszerűen ellopjak. És ha felszolasz ellene egy rohadt náci leszel te is mint én. Hülye buta emberek vagytok.

nincs1agy 2021.04.08. 19:32:33

@chrisred: Izgalmas lakókörnyezetben élsz, de miért tartottad fontosnak megosztani velem ezt az információt? :D

a nagy hohohorgász 2021.04.08. 21:04:38

@BGeri01: látom te érted, de hogy van az hogy aki ma kifizet 30 millió forintot saját indulásként + fizeti a hitelt 20 évig, az miért nem látja hogy 4 évvel ezelőtt 30 millió elég lett volna egy normális házra és nem kellene hitelt felvennie?

a nagy hohohorgász 2021.04.08. 21:51:54

Na szopjatok lovat. Köszi szépen a válaszokat . A nekem ugato nyominak üzenem hogy hosszú életet kerepesen:))))))))))))))))

nincs1agy 2021.04.08. 22:39:22

@a nagy hohohorgász: Még mindig jobb, mint Kistarcsa..:D

chrisred 2021.04.09. 06:22:38

@nincs1agy: Amiért te a bécsi iskolák katolikus és muszlim diákjainak a számát. Csak azt sajnálom, hogy a felekezet nélküli, protestáns, keleti orthodox stb. gyerekek számáról nem kaptam tájékoztatást.

kommentes nikk 2021.04.09. 08:29:23

@a nagy hohohorgász: nem 15, 31 km-t írtam, tudod, 31 oda, 31 vissza, lehet, hogy ez nem volt egyértelmű, de nyugodtan kérdezz, már így is annyit kifecsegtem az életemből neked, mint egy csomó kollegámnak se :) És nem Kerepes :)

kommentes nikk 2021.04.09. 08:44:01

@a nagy hohohorgász: teljesen igazad van, már csak egy időgép kell, hogy megoldódjon a helyzet. Én komolyan nem értem, mit rugózol ezen a dolgon. A támogatások mindenhol emelik az árakat, ez természetes, sőt kalkulált folyamat, mert a támogatás szól a kivitelezőnek, a melósnak, a vállalkozónak, az építőanyag kereskedőnek, és az adóbevételeken keresztül az államnak is. Nem pluszpénzt adsz a kivitelezőnek, hanem egyszerűen emelkedtek az árak. Ha nincs ilyen élénkítő támogatás, akkor olcsóbb az építés, olcsóbb az anyag, viszont kevesebbet keres a melós, aki aztán elmegy külföldre több pénzért, te meg kereshetsz hónapokig egy burkolót, aki ráér. Ráadásul mivel kevés a melós, nyugodtan emelheti az árait. Nehezen értem meg, hogy miért nehéz átlátni ilyen egyszerű folyamatokat. A támogatás melletti ármegtartás egyetlen eszköze a hatósági ár, üdv a Szovjetúnióban :) Az én kecómra visszatérve meg kezdem kínosan érezni magam, semmi okom, hogy kamuzzak egy tök idegennek a neten, a házunkat tessék b+ Monoron vettük 2017-ben kerek 17-ért, teljesen jó állapotban, de mivel 73-ban épült, egy csomó korszerűsítést igényelt, de egyebekben azonnal lakható volt, ráadásul nem kádárkocka, anno módos orvos házaspár építtette, a burkoló el volt ájulva, hogy a fürdőben fekete csempe volt, a hátán made in spain felrattal, amit szerinte akkoriban kb lehetetlen volt beszerezni. Rágurítottunk sacc ötöt azóta, még bele fog menni 2-3 és akkor tiptop, mostanra villanyvezetékek, összes nyílászáró (-teraszajtó) cserélve, tavaly teljes fűtéskorszerűsítés, a fürdőszoba és a konyha a tégláig leverve és újjáépítve (ezzel kezdtünk), négyből kettő szobában új laminált padló, radiátorok mind cserélve, nagyjából így állunk. És mielőtt elkezded a mantrát, igen, vannak orkok Monoron, nem több, mint a hatkerben, és szerencsére az egyetlen igazán utcától a lehető legmesszebb lakunk, átlósan a város másik csücskében. Pesten dolgozom, otthon max a boltba járok, kevesebbet látok barnát, mint mikor a Nagyvárad téren laktam albiban. Na, most már ismered a kiba életemet, nyugi van?

a nagy hohohorgász 2021.04.09. 09:09:29

@kommentes nikk: "@a nagy hohohorgász: a benzinpénzemet 31 km-re számolják el, az Örsnél dolgozom." csak szólok hogy akkor nem 31kmre számolják el hanem 62re. Így viszont érthető amit írsz.

kommentes nikk 2021.04.09. 09:13:48

@a nagy hohohorgász: hát 31 a melóhely-lakhely, és x2.

a nagy hohohorgász 2021.04.09. 09:25:20

@kommentes nikk: ok:). A lényeg hogy így osszeer az infó. A többivel viszont továbbra sem értek egyet veled. Leszarom a gazdaság elenkitest ha azok 80% a semmilyen hozzaadott értékkel nem rendelkező cegvezetoknel landolnak... a melós bernovekedese és az anyagkoltseg növekedés 20%

kommentes nikk 2021.04.09. 09:43:56

@a nagy hohohorgász: én meg egyáltalán nem állítottam, hogy ez jó, hanem hogy nagyjából természetes folyamat már abban az értelmében, hogy a kihelyezett támogatás ezzel jár. De mondok rosszabbat, több ismerősömtől tudom, hogy ugyanaz a meló sem kerül mindenhol ugyanannyiba, kihívod a burkolót egy kádárkockához, mond egy x nm árat, kihívod a város szélén épült pár éve épült fancy lakóparkba, mond 1.6 x-et. Nagyjából ugyanarról van szó, ahol kiszagolható a több pénz, ott többet is kérnek. Attól még nyilván nem jó mindez, csak nagyon csodálkozni felesleges rajta, nem lehet megfordítani, szabályozni meg hatósági árral lehetne csak kb. A harácsoló cégvezetőt meg úgy lehet kikerülni, ha te szervezed, irányítod a melót, ami egy hagyományos állás mellett kb lehetetlen, mert nincs rá idő, meg gyakran tapasztalat, hozzáértés sem, én biztos nem merném így csinálni. Van rokonom, aki meg tudta tenni, mert teljesen kötetlen a munkája, tudott hónapokon keresztül napi 2-3, akár 4-5 órákat kint lenni az építkezésen, szervezte a munkát, felügyelt mindent, milliókat spórolt.

BGeri01 2021.04.09. 09:53:51

Kezdem kapizsgálni a lényeget. Eddig az volt a baj, hogy összeszerelő ország vagyunk, az elvégzett munkának kicsi a hozzáadott értéke. Erre egyes országokban az oktatást kezdik fejleszteni. De nálunk inkább az építőiparon keresztül a támogatásokkal teremtik meg ezt a plusz "hozzáadott értéket". És ez még jobb is, mert birka marad a nép, de közben a 3 milliós munkaért ha 6-ot fizetünk, akkor az a munka 100%-os hozzáadott értékkel rendelkezik. :)

a nagy hohohorgász 2021.04.09. 10:27:26

@kommentes nikk: erre irtam én azt hogy a kormány ráuszíthatná párhuzamosan a Navot és a bíroságokat. Minden tisztán van-e és az ügyfél megkapta -e a megfelelő minőséget a jóval túlfizetett áron. EZ NEM LENNE DIKTATÚRA CSAK TÖRVÉNY BETARTÁSA. Erre mi van, továbbra is nagyrészt fekete fizu és nem tudod számonkérni a kivitelezőt hiába van szerződésed. Erre te azt mondod hogy oké hogy szar de ez van fogadjuk el. A LÓFASZT MAMA. ODA KELL BASZNI VALAHOGY!

nincs1agy 2021.04.09. 11:00:01

@chrisred: Benne van a cikkben. Ha kiszámolod, a beiskolázott 14 év alatti gyerekek több mint harmada muzulmán. (És akkor a be nem iskolázottakról nem szól a fáma..)

chrisred 2021.04.09. 11:09:31

@nincs1agy: Én ilyen mondatot nem találok a cikkben. Ebben a cikkben van egy kördiagram, ami szerint a diákok 28%-a muszlim.

wien.orf.at/v2/news/stories/2935006/

nincs1agy 2021.04.09. 11:24:20

@chrisred: "Az osztrák főváros iskoláiba mintegy 32 ezer muszlim és csaknem 30 ezer katolikus diák jár - derül ki a Városi Iskolatanács (Stadtschulrat) adataiból, amely szerint a bécsi általános iskolások közül 15 500 diáknak nincsen vallási hovatartozása. A Kurier által idézett adatok szerint mintegy tízezer diák szerb-ortodox."

BGeri01 2021.04.09. 17:02:12

@nincs1agy, @chrisred: Tipikus (kormányzati) kommunikáció. Az adatok egy szeletét adják, abból levonnak egy téves következtetést, de ha teljes képet látsz, akkor teljesen más következtetést lehet levonni belőle.

nincs1agy 2021.04.09. 18:21:33

@BGeri01: Micsoda? Nem tudom megnézni, hogy mire reagáltál..

Tamáspatrik 2021.04.10. 09:41:18

Minden támogatás drágítja a megtámogatott terméket, mert növeli a keresletet. Ugyanez a helyzet házépítéssel és felújítással is. Nagyjából fele-fele arányban osztoznak meg ilyenkor a támogatáson a támogatottak és a szolgáltatók, akiknél igénybe lehet venni.
Nem az a baj ezzel, hogy konkrétan csak a fele fog eljutni a támogatottakhoz, hanem az hogy akik nincsenek ebben a körben, nekik is megemelkednek az árak.
Akiknek nincs gyerekük, mert lehet hogy már nagykorúak lettek időközben, nekik ugyanúgy megdrágul a felújítás, ők a vesztesei ennek. Mivel nekik is szükség van ugyanezekre a szolgáltatásokra, pl. felújításra, ezért ez olyan mintha rájuk egy külön adót vetettek volna ki.
süti beállítások módosítása