mi nem haldoklunk

mi így élünk

mi így élünk

Irtsuk-e a brazil őserdőt?

2019. augusztus 19. - p.a

img_8353.JPG

Tényleg a szűklátókörűség diadala az erdőirtás? Bolond a brazil kormány?

Az amazonasi esőerdő a világ tüdeje, legalábbis abból egy jó darab. Minden kisiskolás tudja, miért fontos az őserdők, a trópusi dzsungelek és úgy általában az erdőségek védelme. Annak nem lesz jó vége, hogy egyre több az ember és egyre kevesebb a levegő. Miért irtják mégis a brazilok az őserdőjüket, mindannyiunk őserdejét? Bolondok? 

Mi történik? 

img_8349.JPG2019. január 1 óta Brazília elnöke a katonából-lett-politikus Jair Bolsonaro, akit a nyugati sajtóban minimum populistának, de inkább ámokfutónak szokás bemutatni. Az biztos, hogy Bolsonaro szépen illeszkedik a Trump-Orbán trendbe, azaz konzervatív-keresztény hivatkozású retorikával nekimegy szinte mindennek, amit az elmúlt évtizedekben fejlődésnek gondoltak a nyugati (liberális-kapitalista) civilizációban. Fegyvertartás-párti, abortusz-, bevándorlás- és kábítószer liberalizáció-ellenes és általában az erős állam (+ erős katonaság) szószólója. Nyers, hirtelen stílusa szintén illeszkedik az előbbiekhez (pl menekültek = emberiség férgei, és hasonló kijelentések). Annyira, hogy a sajtóban sokszor a brazil Trumpnak vagy a trópusok Trumpjának is hívják. 

Nemrég kiderült, hogy a brazil őserdők fogyása felgyorsult, az idei irtási terület a korábbi évek többszöröse. A fogyás mértékét több szervezet is megerősítette, köztük a műholdas adatok alapján (is) dolgozó Brazil Nemzeti Űrkutatási Intézet, aminek Bolsonaro egyből nekirohant, annyira, hogy a szervezet vezetője hamarosan távozott a posztjáról. 

Az őserdők védelme a ’80-as évektől a popkultúra szerves része. Mondhatjuk, hogy szinte minden valamirevaló babyface popsztár kiállt a nemes ügy mellett. A magyar tévében még a Dolly Roll volt a sztár, amikor Sting már az Amazonashoz utazott, hogy felhívja a figyelmet az erdők pusztulására. Talán ennél is fontosabb, hogy nagy erejű nemzetközi szervezetek évtizedek óta pénzzel és propagandával támogatják az erdők megmentését. Most sorra jelentik be, hogy megvonják ezt a támogatást és csak akkor indítják újra, ha Brazília észhez tér (=azt csinálja, amit mondanak neki). 

Hogy vállalhatja fel a populistának mondott politika az erdőirtás egyáltalán nem populáris szerepét? 

Az egyik válasz, hogy ami nemzetközileg vállalhatatlannak tűnik, az helyben igenis népszerű lehet. Az erdőirtás termőföldet, munkát, faanyagot és pénzt jelent a braziloknak. Az utóbbi egyből a másik válasz is, amit érdemes az előzőektől elkülöníteni, hiszen önmagban is megmagyaráz mindet: Az erdőirtás pénzt termel. Lehet ezt bonyolultan elemezni, de ilyen egyszerűen is érthető, érti is mindenki, gondolom. 

img_8352.JPG

Igaza van-e Bolsonaronak vagy Bolsonaro egy szűklátókörű mániákus? 

Az a helyzet, hogy Németország és Európa többi része már régen kiirtotta a saját őserdőit, amikor arra szükség volt a gazdagodáshoz. Németország szupertehetős ország és a gazdagságért annak idején ugyanúgy lenyírta a természetet (sőt még ma is nyírja, még ha nem is ugyanúgy: lásd pl a Bajor-erdő pusztulása), mint ahogy Brazília teszi most. Persze az akkor volt most meg most van, de mégis felmerül, hogy Németország hogyan várhatja el Brazíliától a föld tüdejének gondozását. Hogyan várhatja el Németország helyett, hiszen Németországnak eszében sincs ilyen erdőket fenntartani a saját területén. 

Az amazonasi őserdők esete tipikus példája annak, hogy a kicsivé vált világban (globalizált – mondhatnánk, csak én már elcsépeltnek érzem ezt a szót) alapvető problémák nyúlnak át a nemzetállamok hatáskörén és lehetőségein. A föld tüdejének fenntartása 7,7 milliárd ember érdeke, nem lehet ezt a feladatot egy-két országra bízni. A világállam az adódó megoldás. Ennek igényét évtizedekkel ezelőtt megfogalmazták, de ma (azt hiszem) távolabb vagyunk tőle, mint bármikor azóta. Lássuk be, legtöbben nem is nagyon akarjuk, hogy létrejöjjön. 

img_8350.JPG

A globálpolitikai sci-fi helyett marad a közgazdaságtan, amit elvileg pont erre találtak ki (csak nem mindig erre használják). A brazil erdőirtásra a középiskolai közgazdaságkönyvek „extrernáliák internalizálása” fejezete adja a megoldást. A többi érdekelt országnak (az emberiségnek) olyan helyzetet kell teremteni, hogy Brazíliának ne érje meg az erőirtás. 

img_8351.JPGMeg lehet vonni a támogatásokat (ahogy ez történik is), de ennek nem lesz eredménye, hiszen pont arról van szó, hogy a támogatások amúgy sem voltak elég nagyok ahhoz, hogy Brazíliának ne érje meg a fakitermelés. Pont az ellenkezőjére van szükség. Ha Németország és a többiek azt szeretnék, hogy valaki helyettük gyártsa a levegőt, akkor mindenkinek jobban a zsebébe kell nyúlnia, leginkább (nyilván) annak, akinek tele van a zsebe (az majdnem mindegy, illetve ilyen szempontból mindegy, hogy az így átadott pénz hova és mire megy). Minden más megoldás etikátlannak tűnik. 

Közel 8 milliárd ember (közel? hamarosan!) jelenlétében az előbb említett közgazdasági tankönyveket át kell írni. A korlátlanul rendelkezésre álló javak közül szépen ki lehet venni a levegőt. Ahogy a föld népességének növekedésével lassan minden egyebet is.

img_8354.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://miigyelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr5915016156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chrisred 2019.08.21. 11:27:07

@Willkommenskultur: A vége valami bemutatkozás volt?

Willkommenskultur 2019.08.21. 11:28:30

@kgaba82: A lenyeg hogy senkinek nincs joga belepofazni a brazilok ugyeibe.

Persze nem is errol szol a tortenet, hanem az antifa hozongesrol (eddig is csokkent az oserdoterulet, megsem olvastal rola).

chrisred 2019.08.21. 11:28:39

@Willkommenskultur: Ja, ahogy Sztálin és Rákosi is modernizálta Magyarországot, az ízlésednek megfelelően.

kgaba82 2019.08.21. 11:39:32

@midnightcoder2:
Ja persze, ezt mond annak, akinek már beadták a tündérmesét a szegénységből és bizonytalanságból a mezőgazdálkodás segítségével kitörni vágyók millióiról és az őket meghallgató a "nép egyszerű fia" jobbos vezetőről.
Mindezt a 21. században pár hektáros földeken, piacra termelve. Nagyon hiteles.
Még véletlenül sem az óriás cégek fognak száz és ezer hektárokon nagyüzemi növénytermesztést vagy állattartás folytatni.

Willkommenskultur 2019.08.21. 11:46:44

@kgaba82: Most a brazil valasztokkal vitatkozol, vagy magaddal?

idiota

Sir Galahad 2019.08.21. 11:49:54

@chrisred: Ez a két kontinens eltartóképességét illető jelenlegi tényeken nem változtat. Maxiumum annyit lehet megjegyezni, hogy az egykori gyarmattartó országokra hárul bizonyos felelősség, hogy - legalább valamelyest jóvá téve egykori bűnüket - támogassák, segítsék az általuk egykor kifosztott országokat.

Willkommenskultur 2019.08.21. 11:52:04

@Sir Galahad: Vizmergezessel lehetne tamogatni Afrikat, de mar a Delamerikai kokerok is nagyon elszaporodtak

kgaba82 2019.08.21. 11:52:29

@Willkommenskultur:
Az IMF-hez akkor megy egy ország, ha az adósságait a piacon keresztül nem tudja, ill. csak romló, dráguló módon tudja finanszírozni.
Ezt történt velünk a 90-es években és Gyurcsány alatt. Az IMF 3-5% között kínált, amikor másutt már 6-8%-ért se kaptunk. A 6% feletti (reál)kamatra kapott hitelt a nemfenntartható kategóriába skálázza a közgazdaságtan.

Brix 2019.08.21. 11:58:23

@Willkommenskultur: Amit belinkeltèl, megint egy "real time" air quality index,ott van a lap alján...Ti Orbánisták annyira elvakultak vagytok, hogy kèptelenek vagytok szembenèzni a való világ realitásaival...

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:01:20

@Brix: Es a real-time levegominoseg szerint az orszag 90%-an jo a levegominoseg, 10%-an meg kozepes.

Te meg azt hazudtad hogy rossz, es beraktal errol egy Nepszava cikket.

Meddig egeted magad, te idiota?

chrisred 2019.08.21. 12:01:35

@Sir Galahad: Ahogy Európa és az egyenlítő környéki országok erdőállomány-fenntartási lehetőségei is különbözőek, ezért írtam, hogy a tiéd nagyon hasonló érvelés.

Brix 2019.08.21. 12:02:50

@Willkommenskultur: Most perpillanat, Te idióta! De , nem èves szinten !

kgaba82 2019.08.21. 12:02:56

@Willkommenskultur: Te talán brazil képviselő vagy? Ha nem, akkor ki adta meg a jogot neked arra, hogy a nevükben ilyen hagnemben beszélj?

Gondolom a románok ciánszennyezésekor is azt mondtad, hogy a románok dolga.

A téma az lett volna, hogy kire tartozzon. Te csak mind agresszívebben mondod ugyanazt. Nem diskurálsz, csak ugatsz. Ha modorosan fogalmaztál volna, akkor egy sima "nem értünk egyet"-tel zárnák a többiek a vitát veled.

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:09:13

@kgaba82: A roman ugy mas volt, meg is buntettek oket.

Ez meg a brazilokra tartozik, nem a lipsi sajtora. Mer nem veszik meg az oserdot a braziloktol, ha annyira aggodnak?

Ja mer loveja az nyista. Hat akkor kuss van.

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:10:36

@Brix: Hol a forras? Nepszavat hanyagold.

Brix 2019.08.21. 12:22:09

@Willkommenskultur: A lègszennyezetttsèget az ÁNTSZ mèri Magyarországon. 2016- ban ès 2017- ben az NO2 szint, Budapest Szèna tèren 200- szor, Debrecenben ès Pècsett 100 - szor volt egèssègügyi határèrèk- túllèpès....A PM 10 szint szintèn rendszeren meghaladja a határèrtèket: Budapesten, Nyíregyházán, Debrecenben, Vácon, Kazincbarcikan, Pècsen...Elég ha tèlen odafigyelsz a hírekre hányszor van komoly szmoghelyzet Magyarországon ès ÁNTSZ figyelmeztetès..

kgaba82 2019.08.21. 12:24:07

@Willkommenskultur: a fidesz "szabadságharcot" hirdetett annak idején az IMF hitellel szemben. Idő előtt 1-2%-kal drágább piaci hitelekkel váltotta. Csak azért, hogy az akkor még külsős Költségvetési Tanács ne láthasson bele az üzelmeibe.
Minden jobb oldali kormány trükkje a zsidó-liberál-IMF összeesküvéses baromságok terjesztése. A legtipikusabb politikai összeesküvés ez, a jobboldali. A baloldaliak arra esküsznek össze, hogy kicsinálják egymást. A jobboldali játszma mindig is a tekintélyről szólt, a baloldali pedig annak folyamatos megkérdőjelezéről.

Az előbbi a maffia tipusú szerveződésekre lett szabva, az utóbbi pedig élhető társadalmakra.
Ami az utóbbiaknál a "zavaros", az az előbbieknél a rendszer maga.
A fidesz-NER egész biztosan köszöni szépen áldásos tevékenységed.

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:26:35

@kgaba82: Persze, en is ismerem a libbant kamatmatekot, csak nem erdekel.

A baloldal szetszarta a gazdasagot es eladosodott, ennyi tortent, zorban megforditotta a trendet.

Brix 2019.08.21. 12:28:26

@Willkommenskultur: Az általad belinkelt oldalon sincs jó helyzetben Magyarország, levegőminősèg tekintetèben, EU szinten meg inkább a rosszabbak között...( Világátlagban olyan közepes lehet, de nekünk az EU a mèrtèk..)

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:28:31

@Brix: Ne fasszagokon lovagolj, hanem nezd meg a levegominoseget nk-i osszehasonlitasban.

www.greenpeace.org/international/press-release/21193/latest-air-pollution-data-ranks-worlds-cities-worst-to-best/

A legelso link a szovegben a 2018as jelentes, semmi gond nincs a levegovel.

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:31:41

@Brix: 250ig mer a skala, az a legrosszabb, 0 meg a legjobb. Ebbol Magyarorszag eredmenye 17.

Gyor kozel van a O-hoz. Szelek varosanak hivjak.

Ugyhogy ha sokat finganak a lipsik Budapesten, akkor megerjuk, hogy lesz vmi amit nem csak ElQrni tudnak.

Brix 2019.08.21. 12:34:41

@Willkommenskultur: Győr igen...De, a medence fekvèső borsodi városok, Budapest , Nyíregyháza , Debrecen igen rossz levegőjű városok...Különösen a tèli időszakban..

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:35:50

@Brix: Sokat javult a levegominoseg miota az idiota lippsiket elzavarta a nep

g7.hu/elet/20190302/szinte-hihetetlen-de-jobb-lett-a-levego-magyarorszagon-az-elmult-tiz-evben/

Meg az idiota lippsik szerint is.

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:38:13

@Brix: Es mit csinalsz a medence fekvesu varosokkal?

Latszik az Europa terkepen, hogy eszaknyugatrol delkelet fele egyre rosszabb a levegominoseg (onnan fuj a szel), de sehol sem rossz. Ebbe a domborzat jatszik meg bele, aztan kesz.

kgaba82 2019.08.21. 12:40:37

@Willkommenskultur: a bal és jobboldali minősítéseket nemzetközileg értettem.
Idehaza mindenki a kommunista/ horthysta/ dzsentri uram-bátyámos világ erkölcsein nőtt fel. Ezen sosem épül demokrácia. Max. illiberális. Ami keresztény mázzal leöntött egy kollégiumi társaságból megszervezett "irányított demokrácia", vagy maffia-állam.

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:45:00

@kgaba82: Nem is kell demokracia. Az USAban sincs, megis megvannak.

A demokracia a hulyek uralma. Ezt 90ben meg el lehetett adni, mert mindenki azt hitte hogy cukraszdat nyithat Becsben ha demokracia lesz (meg EU). Aztan meg csorobbak lettek.

Az elmult 9 evben 2x annyit nott a realkereset, mint az azt megelozo 20-ban. Ezt el lehet adni, ez erdekli a nepeket nem a lozungok.

www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qpt007.html

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:45:57

@Brix: Nemtom mi a Greenmatch, nem is erdekel.

Brix 2019.08.21. 12:46:11

@Willkommenskultur: Nem a " lisiktől" függ a levegőminősèg, hanem hogy mennyi az ipari kicsocsátó , a lakosság mivel fűt, mekkora az adott terület lakossága\ autóhasznált ès milyen a földrajzi adottsag + időjárás...Nálunk valóban javult, mert egyre többen fűtenek gázzal , szèn helyett ès szocialista nagyipar megszűnt...Ennek ellenère , mèg így is jelentős a szennyezès..

kgaba82 2019.08.21. 12:50:14

@Willkommenskultur: "roman ugy mas volt, meg is buntettek oket."
A hatás ott közvetlen volt, és az ítéletre volt precedens. Ugyanez nem mondható el majd, ha Mexikó és az USA egyes vidékei szárazabbá válnak. Az esemény időben elnyújtott lesz és nem magában fog hatni.

Brix 2019.08.21. 12:50:51

@Willkommenskultur: A reálkereset nem demokrácia függvènye, lsd: Szingapúr...Más kèrdès , hogy az autoriter rezsim hogy hamisítja a statisztikát...Az EU támogatások nèlkül, èves GNI 4%- a , sehol nem lennènk...Az export 80% - át külföldi multik adják...Mi nullák vagyunk az EU nèlkül...

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:58:22

444.hu/2019/08/20/amikor-a-mai-orosz-fasizmusrol-olvasunk-magyarorszagra-ismerhetunk

Oke lipsik fasizmus van. Igaz, a liberalis demokrata gondolkodonak csak kiesik a szajan, hogy Vilagkormany kene, hogy demokracia legyen (sic), ne fasizmus.

Ez ujdonsag, eddig a Vilagkormanyt mindig fasiszta osszeeskuves-elmeletnek hazudtatok.

index.hu/gazdasag/2019/06/25/joseph_stiglitz_interju/

Itt szinten azt allitja a zsido, hogy Vilagkormany kell, meg szen-dioxid ado !

Mi a picsa? A levegovetelert akarnak adoztatni a zsidok, hogy cserebe kormanyozzanak minket.

Tuti 5let, a bolsevista internacionale volt az utso ilyen probalkozasuk.

Willkommenskultur 2019.08.21. 12:59:27

@Brix: A KSH statisztika mindenkinek megfelel, meg az EUnak is, hogy a bukott lipsiknek nem, hat csocsesz.

Willkommenskultur 2019.08.21. 13:01:03

@kgaba82: Akkor semmi gond, meg boven van ido hogy az USA az osszes brazil erdot megvasarolja. Vagy a sajat zabalasat brazil szintre korlatozza. Ja az man nem jao...

Brix 2019.08.21. 13:10:27

@Willkommenskultur: Persze hogy megfelel...A főnököd kapott 20%- os bèremelèst, te meg nullát, ès mindjárt kijön a 10%-os átlag...

Willkommenskultur 2019.08.21. 13:12:54

@Brix: Jo hulye vagy ha csak 20%-ot kaptal.

Clint Fastfood 2019.08.21. 13:13:53

@Fikalnyik Eugén: A cigányokat aztán tök fölösleges és irreleváns volt idekeverni. Jelenleg ők bármit megtehetnek, mert nekik azt most szabad, és meg van engedve.
Azok akik az országunk felvásárlásán dolgoznak (jajj, nem szabad őket megemlíteni..), ma is vinnyogva röhögnek azon, hogy a magyarság önként, saját zsebből és kölcsönökből fizette a cigányok ipari szinten történő termesztését.
Miközben minden harmadik magyar fiatal külföldön dolgozik, tehát nem itt fizet adót és járulékokat, nem itt alapít családot, a gyerekei nem itt nőnek fel. Megfelelő demográfiai módszerekkel nagyszerűen kiszámítható, hogy ezek a folyamatok néhány évtized alatt hová is fognak vezetni.
Ez egy nem megoldható, hanem folyamatosan eszkalálódó probléma. Egyetlen megoldása lehetne: ha visszamennének Indiába, ahonnan jöttek. Csak ott a gond, hogy onnan sem ok nélkül jöttek el, és ha ma vissza akarnának menni Indiába, az indiai határon lángszórókkal fogadnák őket..

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.21. 13:18:22

@énisfélek:

"Évente küldött segély (korrupt politikusok hizlalása) helyett inkább miért nem vásárolnak területet ugyanabból a pénzből?"

Talán nem eladó. Na meg nem is érné meg felvásárolni, amikor egy új kormány bármikor államosíthatja a megvásárolt területeket.

kgaba82 2019.08.21. 13:19:10

@Willkommenskultur: az átlagbér növekedésének mértéke nem rendkívüli a többi közép-európai országhoz képest. Nincs köze a politikai irányultsághoz. Ahol nagyobb az elvándorlás, alacsonyabb a szaporulat, külföldi beruházás van, ott ez történik.

Aligha a hazai stadion, szálloda, fürdő biznisz megszaladásának köszönhetjük mindezt.

A magyar gazdaságpolitika nagyvonalakban pont ugyanolyan ostoba, mint mindig. A tűzhöz közel ülők ugyanúgy a húsos fazékból lakmároznak, a távol állóknak pedig max permetet szórnak az ausztriához való felzárkózásról. Közben nyomják a bal, vagy jobb oldali mantrájukat.

A maszop önhibájából, a világgazdasági válság előtt pont annyi államadósságot csinált, amennyi magánnyugdíjat a fidesz lenyúlt (GDP 13%-át kitevő eszközállományból 2% ha maradt).

Ha a baromságokról van szó, nem árt ha tudjuk,hogy mások dolgába való belepofázás tipikusan zsémbes, pletykás, kiálhatatlan vénasszonyok ismérve. Köszöhetően a fidesznek az "überkereszténykedés", "übernemzetieskedés", ergo álszent képmutatás nemzeti jellemzőként lesz kornzerválva.

A cél, hogy addig se beszéljünk a felesleges költekezésekről.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.21. 13:27:07

@chrisred:

"Ezt az érvelést szoktam alkalmazni, amikor egyesek a túlnépesedés miatt az afrikai országokat okolják, holott az európai államok népsűrűsége sokkal nagyobb."

1) Mi akadályoz meg abban, hogy elhúzz egy kisebb népsűrűségű országba?

2) Te is tehetsz a nagy euróoai népsűrűség ellen. Ne csinálj gyereket, de végső esetben a Freitod is reális opció lehet számodra.

3) Ugye a kisebb népsűrűségű országoknál a gyakran a terület túlnyomó részét kitevő sivatagokat is beleszámolod? :DDD

Willkommenskultur 2019.08.21. 13:31:33

@kgaba82: Meg csak nem is karcolod a lenyeget.

Orban 1998tol 2002ig is csokkentette az adossagot. Es eros novekedes is volt. Meg 2010 ota is ugyanezt csinalja.

A Maszop a valsag elott lenullazta a novekedest, 2007ben a szlovak novekedes 9% volt, a magyar 1%. A nk-i konjunktura sokkal erosebb volt, mint most. Most 9x kell 1%kal megverni a szlovakokat, hogy azt egyaltalan behozzuk. Es az csak 2007.

Ehhez kepest 2018ban pontosan ugyanannyi volt a brutto atlagfizetes, mint a szlovakoknal. Pedig ott valami fele az allamadossag. Azaz ott tobbet lopnak, vagy szarabbul kormanyoznak.

Sokkal tobben adoznak, sokkal kevesebbet. 800 ezerrel tobben dolgoznak, a minimalberesek szama a harmada a lipsi kormany alatti szamnak (amikor sokan csaltak ezzel is).

Azaz valo igaz, nem Orbanek a zsenik, hanem a lipsik voltak katasztrofalisak. Soha tobbe lippsi-komcsi demokraciat!

Willkommenskultur 2019.08.21. 13:33:51

@kgaba82: Ehhez kepest a stadionprogram 8 ev alatt talan 200 mrd-ba kerult, ami 1 evnyi ktgvetesi koltes 1%-a, azaz nem lenyeges.

Ennel a 200 mrd-nal lippsik idejen a Nemzeti Bank eves vesztesege is tobb volt.

Occam beretvája 2019.08.21. 14:04:36

@Willkommenskultur: Szégyellhetnéd magad.Ezek fasiszta számok! Mindig csodálkozom ha konkrét adatokkal számokkal szembesítem őket az sem okoz változást.továbbra is nyomják a mantrát.:-))

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.08.21. 14:10:28

@Mankel: " 350 millió csemete dermesztően nagy százaléka nem indul meg, és ezért a széndioxid megkötő képessége ritkán vetekszik egy 50-100 év közötti fáéval."
Figyelj, okoska, akarod még égetni magad a hülye sötétzöld maszlaggal, vagy esetleg utánaolvasol kicsit a témában?
Tudod mikor köt meg a fa szenet? (Nem széndioxidot, hanem szenet) Amikor nő. Amikor meg kifejlett, akkor szerinted mégis hova teszi a szenet? Raktárba? Széfbe?
Amikor tavasszal levelet ereszt, akkor is köt meg keveset, hogy amikor elhullajtja a leveleket, akkor azok az égés során újra visszakerüljenek a levegőbe co2 formájában.
Szóval légy erős, az van, hogy a facsemete építi be a szenet, a levegő co2 jából, ennek a mellékterméke az oxigén. Örülök, hogy segíthettem az általános iskola 6. osztályos tananyagban. Okoskodj tovább nyugodtan.

kgaba82 2019.08.21. 14:14:01

@midnightcoder2:
"Ja, a bojkott nyilván sokat segít a brazilokon hogy kevesebb erdõt irtsanak. Ja bocs, nem is."

1.Nem említettem általános bojkotott. Nyilvánvalóan a faipari termékekre, és marhahúsra lenne értelme. Esetleg még szójára, banánra, pálmaolajra, kakaóra, kávéra.
2. Írtam, hogy nem tartom valószínűnek, hogy áttörést lehetne ezzel elérni.
3. Néha csak annyit tehet az ember, hogy helyteleníti, amit a másik tesz.
Jelen esetben is erről van szó.
A "hadd csináljanak a brazilok, amit akarnak"-nak az üzenete elfogadhatatlan. A brazilok úgy is azt teszik majd, amit ők eldöntenek.
Nem kell senkinek se védeni őket. Nem érdemlik meg.
Egykor Churchillnek mondta valaki, hogy Brazília a jövő nagy ígérete. Amire ő azt válaszolta, hogy az is marad.
Ahogy a másik szomszédos "szappanopera-ország" most megy csődbe ki tudja hanyadjára.
Észak-Amerikával összevetve, ennyit számít, hogy protestánsok, vagy katolikusok alapítanak egy országot.

kgaba82 2019.08.21. 14:39:10

@Willkommenskultur:
"Ehhez kepest 2018ban pontosan ugyanannyi volt a brutto atlagfizetes, mint a szlovakoknal. Pedig ott valami fele az allamadossag. "

Mi köze az államadósságnak a bruttó bérekhez?
Az olaszoknál 2szeres az államadósság, a japánoknál még több.

Az állam csak újraoszt. Max a nettót befolyásolja. Vagy inkább a forgalmi adót. Az igazi különbség ott van a két ország között. A szlovákoknál van vagy 40%-os adóék (az összesített, nem a személyes), míg nálunk 47%. Ebből vagy 1.5%-ot magyarázhatsz az államadósság magas kamataival.

Az állam érdemben nem végez termelő tevékenységet. Nem az a dolga. A munkaerő 80%-át a piac alkalmazza.

Willkommenskultur 2019.08.21. 14:53:24

@kgaba82: Az allam beveteleibol lemegy a kamat es adott esetben a toketorlesztes, a tobbibol lehet gazdalkodni.

A szlovakok GDP aranyos adossaga 40% korul van, a magyar 70%. Mi fizetunk tobb kamatot.

Az allamadossag kamatai alacsonyak. Az adoekunk csokkenoben van, nezd meg azt is mennyi volt 10 eve. A szlovakoknal nem tudom, mi jar ingyen, mi nem. Van e vizitdij kisfaszom.

"Az állam érdemben nem végez termelő tevékenységet. Nem az a dolga. A munkaerő 80%-át a piac alkalmazza." - ki mond mast?

kgaba82 2019.08.21. 14:56:58

Bezzeg máskor simán 80-90% egyetértésben osztjuk a latinokat és az afrikaiakat a felelőtlenségükért, most meg szegény brazilok.
Miért?
Mert a fidesz kifordítja a mindannyiunk által ismert valóságot. Az ottani tolvaj banda/ lusta népségből is szabadságharcost csinál.
Az ember észre se veszi és már az ellenkezőjét szajkózza a korábbiaknak.

Totálisan abszurd a brazilok védelme, hogy hadd csináljanak, amit akarnak.
Úgyis az lesz, mert érdemben nem tudunk tenni.

A mi társadalmunk se nem eléggé szervezett, sem elkötelezett vagy céltudatosnak nem mondható, ahhoz, hogy többezer kilométerre lévő eseményekre hatni tudjon.

Trump és az amerikai jobboldal is hasonlóan operál.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.08.21. 15:05:46

@kgaba82: Hogy a jó édes anyádba jött ide a fidesz? De tényleg.
Szó van a brazilokról. Ha képtelen vagy elfogadni más véleményt, esetleg átgondolni valakinek az érveit, mozgatóit, akkor mi a francért kommentelsz, meg mi a francért olvasol ilyeneket?
Ülj le egy papírlap elé, írd rá, hogy mocskos brazilok, és kész.

kgaba82 2019.08.21. 15:08:04

@Willkommenskultur:
A magasabb államadósságból nem szeded össze a 7%-os különbséget. Tudom, hogy 50% körül volt az adóék 2009 körül.
A lényeg, hogy semmi köze az államadósságnak a bruttó fizetésedhez. Az csak a nettódra és az elköltött jövedelmed után általad fizetett forgalom adóra hat.
Arra viszont hat még a sporttámogatás, közmédia, egyházak, nagyobb bürokrácia, stb.
Egy rakás dolog, amiről sokkal értelmesebb lenne vitatkozni, mint a "másokról".

Willkommenskultur 2019.08.21. 15:15:20

@kgaba82: Hogyne lenne koze az allamadossagnak a fizeteshez

Ha te adossagot torlesztesz, akkor ugyanannyi a koltheto jovedelmed, mint aki ugyanannyit keres, de nincs adossaga, vagy hitelt vett fel?

"hat még a sporttámogatás, közmédia, egyházak, nagyobb bürokrácia, stb.
Egy rakás dolog, amiről sokkal értelmesebb lenne vitatkozni"

Nem kell semmirol se vitatkozni, hiszen a lipsik vallalhatatlanok, bizonyitottak, nem egyszer, nem ketszer, hogy semmit sem tudnak. Igy a reszletekrol a Fidesz dont, es ez jol is van igy.

kgaba82 2019.08.21. 15:15:49

@Nagy fasz vagy te Válasszunk:
Ja persze. A brazilok nagy szerete abszolút természetes forrásból fakad számodra. Nem is azért mert Orbán összeborult a brazil elnökkel.
Inkább hanyagold a tettetést, mert a másik alternatíva annak a beismerése, hogy sült hülye vagy.

Olvasd el a korábbi kommentjeim. Abból jobban megérted.

kgaba82 2019.08.21. 15:24:07

@Willkommenskultur: az ország jövedelme és az államháztartás két külön dolog.
Csakis a külső adósság törlesztése csökkenti az országban elkölthető jövedelmet. A belső adósság kamatai az jövedelem az országon belüli gazdasági szereplőknek (akár cégek, akár háztartások, vagy intézmények).
A vállalatok számára az elsődleges befolyásoló tényező a bérek megítélésekor a munkerőpiaci helyzet. A kereslet és kínálat aránya.

Mankel 2019.08.21. 15:26:42

@kgaba82: Ne erőlködj... azt se sikerült megértenie, hogy nyugdíj bevezetése mitől gazdaságélénkítő.

kgaba82 2019.08.21. 15:29:33

@Willkommenskultur:
"Nem kell semmirol se vitatkozni, hiszen a lipsik vallalhatatlanok, bizonyitottak"

Többet kommentelsz itt, több embernek beszólsz, mint bárki más.

Jó indulatú leszek és azt mondom, rossz napod volt.
Inkább nézz meg valami filmet. Kapcsolj ki.

Willkommenskultur 2019.08.21. 15:31:26

@kgaba82: Ki beszelt belso adossagrol, senki.

Igaz, a kereslet-kinalat mozgatja a bereket a legjobban, plusz az adokedvezmenyek (amit nem lehet adni ha nincs mibuuul). A munkaeropiaci fordulatot meg az hozta meg, hogy Zorban pont az ellenkezojet csinalta, mint a bukott lipsik.

Willkommenskultur 2019.08.21. 15:32:05

@kgaba82: Soha tobbe a mocskos bolsik demokraciajat!

Willkommenskultur 2019.08.21. 15:33:18

@Mankel: Orulok hogy 13000 km-rol jobban tudod, mi gazdasagelenkito, mint a brazil valasztok.

te idiota

Willkommenskultur 2019.08.21. 15:34:43

@Mankel: Azota mar bortonben van a brazilok nagy lipsi gazdasagelenkitoje, Lula.

kgaba82 2019.08.21. 15:46:05

@Willkommenskultur: rajtam nem múlik.
Viszont elég sajnálatos, hogy a fidesz maffiával szemben a tolvaj/ amatőr mszps banda és a még nem tolvaj, de amatőr új pártok vannak részben kiszolgált 90-es évekbeli politikusok gyerekeivel.

Mankel 2019.08.21. 15:49:07

@Willkommenskultur: ez meszzebbről is megy segítek, hogy neked is menjen oké? Ha több pénz van a fogyasztóknál többet költenek, az növeli a belső fogyasztást ami élénkíti a gazdaságot. Tudom tudom érthetelen mert nem egy jobblibsi mondta de ezért bírkózz meg vele.

Mankel 2019.08.21. 15:54:40

@Willkommenskultur: felreertesz valamit attól még, hogy egy politikus egy korrupt bünöző lehetnek jó gazdaságpolitikai húzásai. V.iktor-nak is vannak jó gazdaságpolitikai húzásai miközben oligarhái vannak.

kgaba82 2019.08.21. 15:58:01

@Willkommenskultur:
"Soha tobbe a mocskos bolsik demokraciajat!"

Nem tudom emlékszel e arra, amikor az mszp kisebbségi kormányzásra kényszerült, s a szadesz a közmédiás kurrátorait az mszp-vel szembeni szavazásra kérte. Az mszp elbukta a közmédiát az utolsó évre, s az függetlenebbé vált mint valaha. Bosszúból ők megvágták annak a költségvetését. Nem volt baloldali újság, amely ne szidta volna sokkal jobban a szocikat, mint a fideszt.
A demokrácia "csúcsa" pont ez az időszak volt. Most alig van különvélemény a fidesz táboron belülről.

Egyébiránt megértettem, hogy te a nyílt diktatúrát szereted. Nem kell ragoznod.

Willkommenskultur 2019.08.21. 16:00:14

@Mankel: Lula jo gazdasagpolitikai huzasa pl. az volt, hogy meg Szarcsanyinal is jobban eladosodott.

Willkommenskultur 2019.08.21. 16:02:05

@Mankel: Tobb penz van a fogyasztoknal mi? Es a nyugdijpenzt a vizbul veszi ki? Vagy az aktiv dolgozoktol el? Abbol hogy lesz fogyasztas?

Hogy lehet vkinek ennyi esze?

Willkommenskultur 2019.08.21. 16:04:25

@kgaba82: Ja, a demokracia csucsa az volt amikor a lipsi eszdeesz meg akarta uszni a sajat kormanyzasat

az gyonyoru volt, az eszdeesz volt az elmult30 ev legkarosabb partja

kgaba82 2019.08.21. 16:14:00

@Willkommenskultur:
": Ja, a demokracia csucsa az volt amikor a lipsi eszdeesz meg akarta uszni a sajat kormanyzasat"
Igen, az volt a csúcs, amikor bosszúból és a maguk mosdatásáért csináltak demokráciát.
És ez az ami, mindent elmond az ország demokratikus potenciáljáról.
Ettől még ekkor volt a csúcs. Olyan volt ez, mint a betonból kinövő gyomvirág.

Willkommenskultur 2019.08.21. 16:20:39

@kgaba82: Mondom hogy senkit nem erdekel a demokracia, szimplan jobban akar elni a magyar.

A lipsik hiaba pazaroltak el ezermilliardokat, meg annyi agyuk sem volt hogy itthoni vallalkozoi bazist epitsenek belole, ami segithetne oket a szuk esztendokben.

Kb. ennyit tudnak, meg a nevuket.

kgaba82 2019.08.21. 16:39:21

@Willkommenskultur:
"Mondom hogy senkit nem erdekel a demokracia, szimplan jobban akar elni a magyar."

Nincs kitartás a közügyek és a valóság megismeréséhez, se gyomor a bonyolultsága megemésztéséhez.
Egyedül folyamatos egymást irritáló személyeskedésekhez.

Minden nemzet olyan vezetést kap, amilyet megérdemel.

Willkommenskultur 2019.08.21. 16:41:39

@kgaba82: Mit ismersz meg? Szerinted a nemet meg az amerikai proli azon filozofal, hogy hogyan kene az allamot iranyitani?

Fogd mar fel, hogy a politika az urak dolga, nem a parasztoke. Meg a csoro keleteuropai orszagokban is, minden orszag elen milliardosok allnak.

kgaba82 2019.08.21. 16:49:05

@Willkommenskultur:
"Fogd mar fel, hogy a politika az urak dolga, nem a parasztoke. Meg a csoro keleteuropai orszagokban is, minden orszag elen milliardosok allnak."

Akik nem születtek annak, és javarészt nem gazdasági, hanem seggnyalási képességeiknek, más senkiháziakkal való együtt lógásuknak, maffiába szerveződésüknek köszönhetik sikereiket.
Te őket élteted és urazod.
Gondolom ez fizet. Elég szánalmas, ha valaki csak így boldogul.
Még szánalmasabb az, aki kezet csókol neki.

Willkommenskultur 2019.08.21. 16:59:49

@kgaba82: Mintha ismernel egyetlen milliardost is, na ne rohogtess.

En tobbet is ismerek Magyarorszagon, nem fogod elhinni tudnak banni a penzzel, es dolgoznak mint a barom.

kgaba82 2019.08.21. 17:15:00

@Willkommenskultur:
"Szerinted a nemet meg az amerikai proli azon filozofal, hogy hogyan kene az allamot iranyitani?"
Egy részük, bizonyos szempontból és mértékben azt teszi. Talán többet kellene utaznod. Kár személyes tapasztalodból általánosítani. Én sem teszem.
Azt látom, hogy sokakat a nagyobb bizalmatlanságuk védi meg attól, hogy vallásos, nacionalista vagy baloldali ideológiák rabja legyen. Nem az oktatástól függ. Sőt igazából az oktatás mindig is ideológiai célokat szolgált. Elsősorban a későbbi olcsó hazafias katonaanyag kitermelését. Az egyház pedig az állam legfőbb támasza volt a tömegmanipulációban.

Azokat, akik akárcsak egészségesen bizalmatlanok mindez megvédi az ilyen jellegű hívószavaktól (migráns, Soros, "fizessenek a gazdagok", stb.).

Willkommenskultur 2019.08.21. 17:22:18

@kgaba82: Nem azert nem lehet levaltani Orbant, mert migranssoros, hanem azert mert a lopsik az alternativa.

A tobbivel csak a bukott lopsi vezetok kabitjak az maradek idiotat

kgaba82 2019.08.21. 17:22:44

@Willkommenskultur:
"En tobbet is ismerek Magyarorszagon, nem fogod elhinni tudnak banni a penzzel"
Ugyan már! A száz legnagyobb magyar kiadványból, max.
Netalán te vagy a könyvelőjük.

A tudnak bánni a pénzzel nem ugyanaz, mint kizárólag saját érdemből szert tenni rá.

A munkának meg nem a keménység, hanem a hatékonyság a fok mérője.

Willkommenskultur 2019.08.21. 17:35:18

@kgaba82: Akit en ismerek, mind a 2 sajat erejebol lett milliardos. A top100ban egyik sincs benne, mert tobb ezer milliardos van.
Bar az egyik beferne a top100ba, de neki Szlovakiaban van a legtobb bulija, nem Mo-n.

kgaba82 2019.08.21. 17:46:15

@Willkommenskultur:
"Nem azert nem lehet levaltani Orbant, mert migranssoros, hanem azert mert a lopsik az alternativa"

Ez így ugyanúgy lódítás.
A fenti témák terelések. Az azokhoz és a régi pártokhoz való viszonyuk, egybemosásuk kritikus lehet. Az új kispártok ezerszer elvéreznek, mielőtt valami érdemi szellemi háttéret teremthetnének. Az értelmes emberek odavonzását gátolja, hogy a "pártállam" eléggé rátelepszik a társadalomra. Onnan pedig kevesen kockáztatnak.
Ez így van most is, a 90-es években és azelőtt.

A Fidesz előnyét két dolog adja.
1. Az, hogy elképesztően centralizált, ami a születéséből és az azt követő pár év alakulásából ered ("kollégium-párt").
2. Orbán meglátta, hogy a nemzeti ideológia, a jobboldali térfél az ahol neki keresnivalója van. Ahol kevesebb a szellemi vita, és ahol a tekintélyt könnyebb kiharcolni és megtartani. Ahol a követők észérvek helyett érzelmeik, félelmeik kifejezését várják a vezetőiktől.

kgaba82 2019.08.21. 17:54:54

@Willkommenskultur: Legjobb esetben is egyéni tapasztalatból általánosítol. Mintád nem reprezentatív.
Mindeközben szándékosan elhallgatod a NER-es gazdagodásokat.
Szóval továbbra is hajlok arra, hogy egy milliárdost sem ismersz komolyabban.

Egy jó és hiteles vitában az ember nemcsak elvesz, hanem ad is.
Nincsenek olyan megnyílvánulásaid amelyek az utóbbira hajaznának.

kgaba82 2019.08.21. 17:59:17

@Willkommenskultur: két személy a milliárdosaink 1%-át sem teszi ki. És ráadásul a szlovákiai üzletekkel rendelkező inkább szlovákiai milliárdosnak számít. Sikere rajta kívül a szlovák gazdaság lehetőségeit dicséri.

kgaba82 2019.08.21. 18:04:31

@Willkommenskultur: "Nem azert nem lehet levaltani Orbant, mert migranssoros, hanem azert mert a lopsik az alternativa"

Addig alternatíva sem lesz, amíg nincs szabad tér és átláthatóság sem, hanem csak érzelmi manipuláció.
Változást várni így olyan, mintha egy darab fecskére várna az ember, hogy nyarat csináljon.
A pártoskodás, érdemi politika nincs komolyabb szervezeti munka nélkül.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.21. 18:58:38

@asebes:

"Azt írtam, hogy ha elvárják Braziliától, hogy ne aknázza ki a természeti kincseit, ne hasznosítsa területét, akkor kompenzálják."

Első ránézésre jó, amit írsz, de aztán arra gondolok, akkor Kínának is kompenzáció jár, hogy ne tüzeljen több szenet az erőműveiben. És minden olyan országnak, amely természeti kincseket aknáz ki. :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.21. 19:01:27

Mellesleg az őserdők kiirtásának globálisan nem sok hatása van. A legnagyobb kárt Brazíliának okozza a regionális klíma megváltoztatásával.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.21. 19:07:33

@kgaba82:

"Észak-Amerikával összevetve, ennyit számít, hogy protestánsok, vagy katolikusok alapítanak egy országot."

Szerintem inkább a latin mentalitás az.

Willkommenskultur 2019.08.21. 19:24:56

@kgaba82: Megint handabandazol.

Milyen atlathatosagrol beszelsz? Hol van vagy volt atlathatosag? Az amerikaiak meg a valasztasi rendszeruket se latjak at.

Mar megbeszeltuk, hogy a politikat nem a parasztok intezik sehol a vilagon.

"A pártoskodás, érdemi politika nincs komolyabb szervezeti munka nélkül."

Na vegre egyetertunk. Csak ugye az is munka, meghozza ellenzekben halatlan, ezert nem foglalkozik vele az ellenzek.

"Változást várni így olyan, mintha egy darab fecskére várna az ember, hogy nyarat csináljon."

Ez az ellenzeki vezetok baja, nem a tied. Nem rad tartozik. A te megelhetesed nem attol fugg, hogy ki a miniszterelnok. Senki nem allit meg, hogy megszervezd a 23. valtsukleorbant mozgalmat. Csak ki kell talalni vmi jo politikai termeket, amit megesznek a nepek. Persze meg akkor sem lesz konnyu, Zorban hibazasara is szukseg lesz.

Willkommenskultur 2019.08.21. 19:36:52

@kgaba82: A szlovakiai egy magyar faszi, aki a MOLlal kozosen megvette a Slovnaftot, a legnagyobb Szlovak benzinkuthalozatot. En mar akkor is ismertem amikor hajnalban paprikat hordott ki a sajat kocsijaval Csehorszagba eladni, aztan meg lenyomta a 8orajat az irodaban mint mindenki mas. Ennyire lent kezdte.
Csunyan nezne, ha kulfoldinek neveznek Magyarorszagon. De nyilvan, o hatar menti szarmazasu, es jol ismeri a szlovak helyi viszonyokat, meg az ottani vallalkozokat. Ugyhogy o a politikai osszekoto is a magyar kormany meg az ottani magyarok kozott. De nem itt kezdte, kokemeny meloval kezdte.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.08.22. 10:59:27

@kgaba82:
"A brazilok nagy szerete abszolút természetes forrásból fakad számodra. Nem is azért mert Orbán összeborult a brazil elnökkel."
Te sötét valag. Lehet, hogy számodra ennyire egyszerű a világ, másoknak nem. Nyilván te vagy a szerencsés, hogy ennyi eszed van, és azért ilyen egyszerű minden neked. Boldogok a lelki szegények.

Szóval a patás mikor is borult össze a brazilokkal? Mondjuk azon túl, hogy tudtommal ott volt a beiktatáson, másik száz államfővel. Aztán, ki a szent szart érdekel, hogy kivel borult össze? Engem biztos nem. Tulajdonképpen már összeborult mindenkivel.
Aztán honnan veszed, hogy szeretem a brazilokat?
Sötét egy lény vagy te, de nagyon.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.08.22. 11:52:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Első ránézésre jó, amit írsz, de aztán arra gondolok, akkor Kínának is kompenzáció jár, hogy ne tüzeljen több szenet az erőműveiben. És minden olyan országnak, amely természeti kincseket aknáz ki. :D"
És pont erre fognak rámenni. Hosszú távon marhára nem kell a brazilnak a terület. Nem fog innentől minden évben kivágni két megyényi erdőt. Viszont ezzel beszaratja a nyugati zöldeket, azok olyat szavaznak aki majd odaküld némi pénzt. Ezt hívhatjuk zsarolásnak vagy politikának. Kim Dzsongun az atommal fenyeget, Erdogán a migrikkel, most a brazilok is találtak egy ütőkártyát.

cavalry 2019.08.22. 21:59:53

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Teljesen igazad van, de ezekből az Erdogán úr az erős, a másik kettő megdorgálható sec perc.

cavalry 2019.08.22. 22:07:31

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "akkor Kínának is kompenzáció jár, hogy ne tüzeljen több szenet az erőműveiben. És minden olyan országnak, amely természeti kincseket aknáz ki." ez akár igaz is lehet. Csak az a kérdés hogy ki fog kompenzálni. A földet sikerült kivégezni átmenetileg pár millió évre, az már lényegtelen hogy az ember mint egy igen buta állatfajta kihal, és majd az amőbáknak, és különböző papucsállatkáknak gondjai lesznek. Tegyenek panaszt három példányban :) úgysem tudják az igazságügy által kitalált adatlapot kitölteni így mehetnek azok is a francba.

chrisred 2019.08.23. 05:47:29

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A különbség, hogy Kínának a saját érdeke, hogy ne fojtsa szmogba a munkaképes lakosságát, mielőtt az összes hasznot kihajtja belőlük, így is bőven lesznek demográfiai problémáik.

chrisred 2019.08.23. 05:48:34

@cavalry: Kim közülük az erős, mert ott áll mögötte Kína és Putyin.

cavalry 2019.08.23. 10:33:10

@chrisred: Kim eljátszik ott magában, de katonailag komolytalan, leszedik a rakétáit és letörlik a földről az egész csapatát ha túllép egy határt. De addig éhen halnak kétszer. Pedig nem egy tájékozatlan ember hanem képzett. Jó a marketingje, de ezzel a rakétázással nem okoz komoly veszélyt, legfeljebb a Dél Koreának. Jelenleg mindenkinek jó amit csinál, húzza a katonai költségvetést és ez szuper a gyártóknak. Folyt köv.

kiskisutca 2021.04.29. 11:17:31

"Irtsuk-e a brazil őserdőt?"

Milyen kérdés ez?
Kik a mi?
Az emberiség?
A Nyugat?
Az EU?
A magyarok?
Jelenleg a brazilok irtják, hogy a sok szarvasmarhát tudjanak eladni. Kinek is?

Aki brazil szarvasmarhát vesz, annak a "kedvéért" irtják az erdőket.

"Az amazonasi esőerdő a világ tüdeje, legalábbis abból egy jó darab."

Nem így van egészen, régebben így hitték, de ma már pontosabban tudnak mérni.

Amúgy Európát is őserdők borították. Miért nem inkább ezt erdősítjük vissza?
Mi.

(A megoldás a műhús és a hidropónika.)
süti beállítások módosítása