mi nem haldoklunk

mi így élünk

mi így élünk

Valami nem stimmel az egyházakkal

2022. január 04. - p.a

jesusmoney2.jpg

Megrontotta őket a világ?

Németh Sándor Hetek.hu oldalon hivatkozott, majd onnan több helyen idézett újévi üzenete csak hab a tortán.

Az Hetek.hu összefoglaló azt állítja, Németh szerint súlyos probléma a gyűlölködés, de nem ez az igazi gond, mert a gyűlölködés csak következmény. A probléma a politika, pontosabban a nyugati természetellenes világ (Némethnél: „törvénykezés”), ami Magyarországra is gyorsan rászakad, ha tavasszal az ellenzék nyer a választásokon.

Ez a bejegyzés nem arról szól, hogy a nyugati értékrend/világnézet/politika/törvénykezés megfelel-e vagy egyáltalán elviselhető-e a keresztény eszme szempontjából. Lehet erről elmélkedni, de itt most nem erről van szó. Ez a bejegyzés arról szól, hogy eddig a keresztény egyházak első számú üzenete az volt, hogy a szeretet a legfontosabb és a világ minden baja a szeretetlenségből fakad. A keresztény egyházak a gyűlölködést tartották a fő ellenségnek. Úgy tűnik, ez már nem így van. Valami megváltozott.

Ha csak a hitgyüliről lenne szó, fel sem kapnánk a fejünket. Mondtak ott már furcsábbakat is.

Annak idején a protestantizmust a korabeli egyház mérhetetlen pénz- és hataloméhsége indította útjára. Manapság a reformátusok és az evangélikusok arra büszkék, hogy milyen szépen felújították a templomot, a gyülekezeti házat, az egyházi óvoda is új műfüvet kapott megint, sőt az egyházi idősotthon is milyen sok pénzből gazdálkodhat.

„Hála Istennek, van miből” – mondja egyik ismerősöm. Természetesen nem a saját pénzére gondol, hanem gyülekezete helyzetére. Még az sem merül fel benne, hogy nem az Istennek köszönhetik a bőséget, hanem a kormányzati politikának, az meg pláne nem, hogy a tisztes szegénységben végzett keresztény szolgálat lenne a cél, nem a kétévente újrarakott műfű. Arról nem is beszélve, hogy mit szólna ehhez Kálvin.

A térítés háttérbe szorul. Még itthon is. Pedig logikus lenne a kérdés, hogy „És az elmúlt hónapokban hány pap/lelkész ment Szíriába vagy Afganisztánba, hogy térítse a megtévelyedetteket?”

Persze mindenre van kész válasz.
Nem lett volna jobb a műfű helyett a helyi rászoruló időseket támogatni? A szociális ellátás másik intézmény feladata.
Miért van az, hogy sok elszegényedő falu és kisváros szinte egyetlen államilag támogatott projektje a templomfelújítás? Nem lenne előrevalóbb más településfejlesztés? A kormányzat nem az egyházat, hanem a kulturális örökséget támogatja, lásd pl  várfelújítások.

A hierarchiát egyébként nehezen kezelő reformátusok egy volt csúcsminisztert választottak meg első embernek (Zsinat elnöke és Dunamelléki Egyházkerület püspök – Balog Zoltán). Nem azért, mert ő tudja legjobban megszólítani, templomba hívni, keresztény elvek szerinti életre buzdítani az embereket. Azért, mert neki van ismertsége, befolyása, pénzmozgató képessége, lobbiereje: hatalma.

A katolikusoknál nem ilyen látványos a változás. Ott régóta a külsőségek és úgy általában a pénz az úr. A kétezer éves történelem alatt már tényleg mindenre volt példa. Persze a pápa eretneknek bélyegzése az utóbbi évszázadokban nem volt divat. Különösen ha azért történik, mert szeretetet hirdet és befogadást.

Valami nem stimmel az egyházakkal. Mintha a pénz és a hatalom megváltoztatta volna őket. A kormányzat felvásárolta az intézményt? Vagy a sok évtizedes kontraszelekció rossz embereket hozott döntési pozícióba? Természetes evolúciós folyamat, hogy mindent átsző a pénz és a hatalom? A szocializmus 40 évének elfojtottsága így lendíti túl a mérleghintát?

De nem ez a baj. Az egyház csak egy (több) intézmény. Inkább azt kérdezem: Ki fogja ezentúl azt hirdetni, hogy a gyűlölet a legfőbb ellenség és ahol szeretet van, ott minden van? Hogy tartsd oda a másik orcádat is? Ki fogja erénynek, az üdvözülés fokmérőjének tartani, hogy „idegen voltam és befogadtatok”?

Megváltozott a világ. Az egyházak azt gondolják, nekik is változni kell. Ez a blog azt mondja, hogy most lenne igazán szükség a régi egyházakra. Mert könnyű akkor befogadást prédikálni, amikor nincs kit befogadni, hiszen vasfüggöny van a határon. Könnyű akkor téríteni, amikor az ember nem az életét kockáztatja ezért. Könnyű akkor szegénységet vallani, amikor nincsen más választás.

Ez a bejegyzés nem az egyházak ellen szól. Értük. Pontosabban az eredeti eszményeikért.

A bejegyzés trackback címe:

https://miigyelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr7716803860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.05. 08:31:02

Az újprotestáns egyházakra az egész világon jellemző, hogy nagyon keményen politizálnak, Mindig van kötelező véleményük minden közéleti kjérdésről. S nem csak alapvető kérdésekről - ez a történelmi egyházaknál is így van -, hanem a napi politikai kérdésekben.

A Hitgyüli pedig a legnagyobb magyar újprprestáns egyház. Mindig volt a tagokra kötelező mapi politikai álláspontjuk.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.05. 09:54:14

"a nyugati értékrend/világnézet/politika/törvénykezés megfelel-e vagy egyáltalán elviselhető-e a keresztény eszme szempontjából"

Természetesen nem, hiszen a modern nyugati eszmeiség alapja a kereszténység tagadása, a szekularizmus és az ateizmus.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.05. 09:56:36

"eddig a keresztény egyházak első számú üzenete az volt, hogy a szeretet a legfontosabb és a világ minden baja a szeretetlenségből fakad"

Ez a kereszténység direkt félreértelmezése azonban.

A kereszténység fő üzenete, hogy Istenhez ismét közel kerülhetünk a hit által.

A parttalan szeretet sehová se vezet, csak morális nihilizmushoz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.05. 09:59:33

"a pápa eretneknek bélyegzése az utóbbi évszázadokban nem volt divat. Különösen ha azért történik, mert szeretetet hirdet és befogadást."

A jelenlegi római pápa Krisztus ellenslgeit dicsőíti, az ő értékrendjüket hirdeti.

Valószínűleg még cska nem is eretnek, mert egy eretnek legalább hjsz Istenben, ha tévedésekkel is. Míg Szivárvány Ferkó a Vatikánban nettó ateista.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.05. 10:01:39

"Mert könnyű akkor befogadást prédikálni, amikor nincs kit befogadni, hiszen vasfüggöny van a határon. "

Krisztus nem a befogadás Istene. Ő a különbségtétel Istene. A jó és a rossz összekeverése nem keresztény tanítás: az igaz keresztény szereti a jót és kirekeszti a rosszat.

2022.01.05. 20:06:19

orbán államegyházat épít. ilyen értelemben a vallásfelekezeteket felvásárolták. persze.
süti beállítások módosítása