mi nem haldoklunk

mi így élünk

mi így élünk

Szlávik téved a karácsony előtti tesztelést illetően

2020. december 13. - p.a

szlav1.jpg

Szerencsétlen nyilatkozatával pont az ellenkezőjére buzdít, mint amire kellene.

A vírushelyzettel kapcsolatban mostanában előszeretettel nyilatkozó Szlávik János (a Dél-pesti Centrumkórház Országos Hematológiai és Infektológiai Intézetének osztályvezető főorvosa) néha jókat mond, néha téved, a karácsony előtti teszteléssel kapcsolatban pedig egyszerűen rosszul fogta meg a problémát.

Szerinte a teszt hamis biztonságérzetet nyújthat (az index leirata):
„A tesztek mindig egy adott időpillanatot mutatnak, és sajnos nem tudhatjuk azt, hogy a következő napon mi történik velünk. Ha az egyik napon még negatív a tesztünk, az nem jelenti azt, hogy másnap is az lesz. Sajnos az, hogy egy tesztet csináltatunk egy családi vacsora előtt, álbiztonságot mutat. A legkritikusabb időszak pont az első két nap, amikor még nem lehet kimutatni a vírus genetikai anyagát. Tehát ezek nem jelentenek biztonságot. Akkor tudjuk megvédeni biztosan a rokonainkat, ha karácsonyeste nem találkozunk velük.”

Az idézettel betű szerint nincs probléma (azaz önmagában védhető lehetne), de a fő üzenet már teljesen félremegy. Ne csináltassunk tesztet, hanem inkább maradjunk egyedül?

A valóságban a dilemma nem így merül fel és Szlávik tanácsa pont rosszra ösztönöz. Igazából az a kérdés, hogy ha már családi vacsorára megyünk, akkor van-e értelme előtte tesztelni. Igen, van, mert „akkor tudjuk megvédeni a rokonaikat”.

A teszt nem szemfényvesztés, a tesztelés értelmes. Igaz, nincs olyan, hogy tökéletes védelem. A gyorstesztek megbízhatósága alacsony, de még az is több, mint a semmi. A laborban végzett PCR tesztek gyakorlatilag 100%-ban megbízhatóak, ha pozitivitást mutatnak, és igen jó megbízhatóságúak, ha negatívat jeleznek. Az időzítés persze kulcsfontosságú.

Szlávik nyilatkozatát sokan úgy értelmezhetik (bármi is volt a nyilatkozó eredeti szándéka), hogy a tesztelés fölösleges, nem segít (miközben az emberek jelentős része eleve fél a tesztek elvégzésétől).

Ezzel szemben a tesztelés a legjobb dolog, amit tehetünk, ha karácsonykor/szilveszterkor találkozni akarunk rokonaikkal, barátainkkal. Sokan nem tudják, hogy ilyen PCR teszteket nagyon rövid határidővel, bárki számára elérhetően vállalnak a magánszolgáltatók. Logikus, hogy annál biztosabbak lehetünk az állapotunkban, ha minél később, a találkozóhoz minél közelebb végezzük el a tesztet.

szlav3.jpg

Szláviknak inkább ezt kellett volna mondania:
A vírusterjedés megakadályozásának az az egyetlen biztos módja, ha ünnepek alatt sem találkozunk senkivel. Ha mégis szeretnénk találkozni (és azt gondolom, igen sokan ezt tervezik), akkor szeretteink megóvása érdekében igen hasznos, ha előtte (minél közelebb a találkozóhoz) teszteltetjük magunkat, amivel a betegség átadásának kockázatát a lehető legkisebbre szorítjuk. A tesztelés gyors, veszélytelen, biztonságos és biztonságot nyújt, ráadásul mindenki számára könnyen hozzáférhető. Ne féljünk elvégezni! 

Tavasszal sok kritika érte a kormányt, hogy nem készíttet elég tesztet. Most azért kell kritizálni (talán még jobban, mint tavasszal), mert nem buzdítja az embereket (cégeket) arra, hogy vegyék saját kezükbe a sorsukat és maguk teszteltessenek.

A bejegyzés trackback címe:

https://miigyelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr1916334986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZX 2020.12.14. 17:11:53

@DFK: Az én nagymamám konkrétan 80 év feletti sok problémával. Lehet, hogy korona nélkül sem éri meg a jövő karácsonyt és konkrétan tudom, hogy rosszabb lenne az állapota ha még ezt is elvennék tőle. Ezzel szerintem még rohadt sokan vannak így. Ezért mondtam, hogy ők mérlegelik a kockázatot és aszerint döntenek, ahogyan dönt mindenki aki felül egy bringára vagy beszáll egy autóba, hogy lehet az lesz az utolsó útja.

chrisred 2020.12.14. 17:16:28

@nincs1agy: A németekről volt szó, akik sokkal jobban állnak. És ha már szóba kerültek, nálunk még a svájciak is jobbak.

chrisred 2020.12.14. 17:17:54

@DFK: Nem az a közvélekedés, hogy a mintavétel után nem lehetsz fertőző.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 17:24:50

Ha gyorstesztről beszélünk, Szlávik nem mond hülyeséget, mert ezeknél a negatív teszt nem jelent sokat, csak a pozitív teszt eredményt vehetjük megbízhatónak.
Vagyis, ha az antigén gyorsteszt negatív, az csak annyit jelent, hogy vagy valóban negatív, vagy nem kimutatottan pozitív, és így le kell teszteltetni az illetőt PCR teszttel is.
Ha viszont a gyorsteszt eredménye pozitív, akkor nagy eséllyel már valóban benne van a vírus.
Tehát a negatív gyorsteszt valóban hamis biztonságérzetet ad, és csak a pozitív gyorsteszt eredmény jelent hasznos információt.
Ez pont ugyanolyan, mint a vasúti átjárónál a jelzólámpa fehér, illetve piros jelzése:
ha piros (gyorstesztnél: pozitv), az azt jelenti, jön a vonat (ott a vírus), tilos áthaladni (elmenni látogatóba) a síneken,
ha fehér (gyorstesztnél: negatív), az annyit jelent, hogy működik a fénysorompó (működik a teszt), tehát gondosan körül kell nézni áthaladás előtt (PCR tesztet kell csináltatni), mert ettől még jöhet a vonat (benne lehet a vírus).

Ménár Atya 2020.12.14. 17:45:15

Pedig Szláviknak igaza van..
Egy megoldás van, ha kerülik egymást az emberek.
Ma letesztelnek, holnap elkapom , tünet semmi,vacsorán meg mindenkit lefertőzök, kb erről beszélt.
Az emberek jó része leszarja amúgy is a tesztet,oltást, időzónákat, nem fognak a vacsora kedvéért tesztet csinálni ez biztos, tehát a fent említett hivatkozás értelmetlen.
De borítékolom , ugyan az lesz,mint a nyáron, egész európa nyaralni ment, most meg szív miatta mindenki, most karácsonyozni fognak, meg szilveszterezni, megint szívás lesz, ha nem maradnak a seggükön, pedig ez most pont egy jó alkalom lenne a fertőzés továbbadása ellen.
Szláviknak igaza volt.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 17:52:08

@ZX: "Szerintem meg az embereknek van annyi eszük..."

Nincs. Annyi nincs.

ZX 2020.12.14. 17:57:06

@Patreides: Teljesen mindegy, ha van ha nincs akkor is ők döntik el szabályosan, vagy sumákban...

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 17:59:26

@ZX:

Csak gondolj bele, az átlag IQ a 100-as, az emberek 50%-a a 90-110 közötti tartományban van.
És bárki, még egy 125-130-as IQ-jú ember is milyen ostoba tud lenni időnként!
Ráadásul nálunk régóta megy a hülyítés (és nem csak vírus-ügyben), és nem is sikertelenül.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 18:03:29

@ZX:

Az igaz.
Ők döntenek el sok mindent.
Ha pl. saccolásról, becslésről van szó (pl.: hány kis golyó van egy nagy üvegben), minél több embert kérdeznek meg, a végeredmény átlaga annál közelebb van a helyes értékhez.
De nem minden dolog működik így az életben, van, amihez némi kis alaptudás, tájékozottság, valóságérzék, logika, és felelősségérzet sem árt.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 18:09:38

@Ménár Atya: "Ma letesztelnek, holnap elkapom"

Ha közvetlenül a találkozás előtt tesztelik, akkor erre viszonylag kicsi az esély, a probléma inkább az, hogy a negatív gyorsteszt még nem jelent semmit, csak a pozitív eredmény a biztosnak mondható.

PS::
Londonban éppen szigorítanak, most emelik első fokúra a járvány elleni védekezési intézkedéseket.

ZX 2020.12.14. 18:14:36

@Patreides: Megetették az embereket, hogy itt egy soha nem látott veszélyességű vírusról van szó. Hahahaha! Miközben az senkinek az ingerküszöbét nem éri el, hogy olyan szinten pusztítjuk a Földet, hogy qrva rövid időn belül kihalásra van ítélve az emberiség. Vagy legalábbis olyan brutálisan csökken majd az egyedszám amit legrosszabb álmainkban sem feltételezünk és amihez képest nem csak ez a járvány, de még a sokkal pusztítóbb pestis is csak egy délutáni babazsúr. Ennyit a felelősségérzetről és a hülyítésről.

nincs1agy 2020.12.14. 18:24:48

@chrisred: Ne terelj Arról volt szó, hogy nem tudták a tömeges teszteléssel sem megállítani a járvány exponenciális elszabadulását. Holott a tömeges tesztelés egyfajta csodafegyverként volt beállítva, amellyel majd jól vissza lehet szorítani a járvány terjedését. Nem jött össze.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 18:32:09

@ZX: "Megetették az embereket, hogy itt egy soha nem látott veszélyességű vírusról van szó."

Nem soha nem látott veszélyességű vírusról, hanem száz éve nem tapasztalt veszélyességű világjárványról.
Sokkal veszélyesebb vírus nyilván van egy pár, és nem csak az ebola, de még koronavírus is (SARS, MERS). De ezekből egyelőre nem lett világjárvány, és remélhetőleg nem is lesz, hacsak nem mutálódnak arrafelé.

A "pánik" két részből tevődik össze:
1. senki nem tudja, ő mennyire ellenálló, a genetika szabja meg (orosz rulett), nem csak korfüggő. (az emberek részéről),
2. a kórházak intenzív részlegeinek dolgozói már a teljesítőképesség felső határán vannak (és itt már rohamosan csökken az érintett betegek felépülési esélye), vagyis közel volt az eü. összeomlás réme (a kormány részéről).
Most, a platóval, úgy néz ki, a 2. számú elkerülhető, de ha mindenki elindul a rokonokhoz karácsonyozni, az utána durva lehet a kórházakban.
(A nagymama, nagypapa meg persze a plusz szempont, de csak a hozzátartozóknak, és csak utólag - mint általában az embereknél.)

nincs1agy 2020.12.14. 18:32:26

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Dehogynem. 2007 környékén közel 8 %-ért tudtam lakossági állampapírt jegyezni. Ma ez 2%..

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 18:38:16

@nincs1agy: "Holott a tömeges tesztelés egyfajta csodafegyverként volt beállítva, amellyel majd jól vissza lehet szorítani a járvány terjedését."

Nem tudom, hol volt beállítva csodafegyverként, de a járvány korai szakaszában, kontaktkutatással és karanténnal összekötve, nyilván valóban hatásos lehetett volna (Dél-koreában az volt).
A járvány mostani szakaszában is hasznos, főleg a nem túl fertőzőtt terepeken, ha kiemelik a pozitívakat, és pl. iskolában karanténba küldik az érintett osztályt. A semminél többet ér.

Csodafegyverek meg nincsenek, csak értelmes intézkedések rendszere együttesen hozhat eredményt - ha az emberek be is tartják azokat.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.12.14. 18:50:43

@nincs1agy: Ugyebár tudod, hogy mi a különbség a forint és a devizakötvény között? Ja, nem. Akkor nem írtad volna. A fél IMF hitelre is lesz reakció? vagy csak unortodox állva tapsolás?

DFK 2020.12.14. 18:52:26

@chrisred: még idézni sem tudsz bolsi. Negatív tesztet mondtam, nem mintavételt.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2020.12.14. 18:55:57

@DFK:
Nem fordítva ülök a lovon, teljesen hanem másról beszélek, mint te.
Te azt mondod, az lenne a vírus ellen a legjobb, ha az emberek nem találkozgatnának. Igazad van, természetesen.
Én arról beszélek, amikor találkoznak. Ha találkoznak, akkor fontos lenne előtte tesztelni.
A bejegyzés is pont arról szól, hogy nem kellene összekeverni ezt a két dolgot.

ZX 2020.12.14. 18:59:46

@Patreides: Azért azt látjuk kik a veszélyeztetettek, van egy két kivétel, bár szerintem ők sem kivételek, csak nem ismerünk minden részletet.
A kórházak esetében nyugaton a lakosság arányához képest kevés ágy, nálunk meg a sok ágy mellé a kevés személyzet a probléma.
Ahogy nő az ismert esetek száma, úgy csökken a mortalitás aránya. Az összes megbetegedett és elhunyt számának közel a felét 3 ország produkálja.
A bolygó populációjának kevesebb mint 0,18 ezreléke huny el.
Szóval nincs itt semmi durvaság. Amit látunk az a kiherélt egészségügy, meg a szokásos orbáni töketlenkedés és az összevissza hozott ostoba szabályok miatt van. Lehetett választani, hogy a gazdaságot mentjük vagy az embereket, olyan faszán változtatgatták a dolgokat, hogy az emberek is halnak meg a gazdaság is romokban. Én csak azt nem értem, hogy az emberélet miért csak most fontos? Korábban miért nem volt az amikor 1 év alatt 32 ezren haltak meg csak kórházi fertőzésben?

nincs1agy 2020.12.14. 19:22:51

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Nem írtad, hogy Gyurcsány milyen hitelt vett fel.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 19:30:16

@ZX: "Én csak azt nem értem, hogy az emberélet miért csak most fontos? Korábban miért nem volt az amikor 1 év alatt 32 ezren haltak meg csak kórházi fertőzésben?"

Az emberélet az embereknek maguknak fontos (mindenkinek a sajátja, meg a közeli rokonoké), csak sokan nem értik, mivel is veszélyeztetik most.
A kormánynak meg a gazdaság működése versus az egészségügy összeomlása a kérdés, amire nem tudott jó választ adni.
Még egyszer leírom: nem az a lényeg, hányan halnak meg a vírus közreműködésével, hanem az, a covid-19 súlyos betegek mennyire terhelik le egy időben az eü. kapacitásokat, összeomlik-e az ellátás, vagy kibírja a rendkívüli terhelést.
Az, hogy kórházi fertőzésben hányan halnak meg egy évben, azért nem érdekli a vezetést, mert az business as usual, és szépen eloszlik egész évre, nem járatja csúcsra a rendszert, lényegében annak megszokott része (pénztelenség, emberhiány, eszközhiány, és szép lassan az odafigyelés, a szakmai színvonal és erkölcs is ide hanyatlott - a nyolkcvanas években Ihász főorvos a János kórházban még szigorúan megkövetelte, betartatta a steril körülményeket, ha ma látná, mi megy a kórházakban... De biztosan forog a sírjában, ahogy Semmelweis is.).

chrisred 2020.12.14. 19:32:12

@nincs1agy: Én meg jeleztem, hogy minden relatív. Ahol nem végeztek tömeges tesztelést, ahhoz képest jól állnak.

chrisred 2020.12.14. 19:34:47

@DFK: Nem idéztelek, bolsi, ebben a mondatban pedig nincs szó negatív tesztről:

"Ugyanis a teszt a közvélekedéssel ellentétben nem mondja meg, hogy a mintavétel időpontja után nem lehetsz fertőző."

Ménár Atya 2020.12.14. 19:51:14

@nincs1agy: Persze hogy nem sokat ér, az csak egy adott állapot, ami nagyon gyorsan változik, és mozog.
Tehát ha egyes megyében sok a fertőzött kedden, és kettesben kevés, az holnapra pont megváltozik.
Tömeges tesztnek akkor lenne értelme, ha mindenkit mozgás (utazás munka ,kijárás..) nélkül tesztelnének 10-15 napig minden egyes nap, akkor talán megállítható lenne, ez viszont nem kivitelezhető, tehát marad a távolságtartás.

Ménár Atya 2020.12.14. 19:57:02

@ZX:
Az emberélet mindig fontos, de itt az a veszély, hogy kezelhetetlenné válik a helyzet, és más betegek nem kapnak ellátást, ezért sokan kidőlnek és a gazdaság bedől.
Ennek következménye, lázadás,éhezés,újabb járványok, a demokrácia vége.
Na kb ez a para, nem néhány ezer ember halála, ami statisztikai határon belül van,és az élet része.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 20:03:20

@ZX: "Ahogy nő az ismert esetek száma, úgy csökken a mortalitás aránya."

A normál mezei influenza mortalitási rátája 0,1% alatt van, a koronavírusé (ha elfogadjuk Merkely prof. becslését, vagyis hogy a 280.000 kimutatott fertőzött legalább 2 millió valódi vírust elkapót jelenthet) nem 2,2-2,5%, hanem olyan 0,3-0,35%, ami még így is kb. 5-7-szerese lehet a sima influenzáénak.
De ami még fontosabb, hogy a covid-19 esetében sokkal több a kórházi kezelésre szoruló beteg, ami leterheli a kórházak kapacitásait, és azoknál is hosszú ideig megmaradó egészségkárosodást okozhat, akik nem kerülnek intenzívre (tüdőkapacitás csökkenése, más szervek károsodása), sőt, a könnyebb lefolyás esetén is felléphet később váratlan embolia, infarkus a vérrögképződés miatt.

All in all (mondaná Cicero, a nagy francia bankár), rohadt jó lenne most elkerülni a rokonlátogatásokat karácsonykor, meg szilveszterkor a nagy bulikat, mert - Petőfi szavaival -
"Vigyázz!
Kedved majd követendi gyász,
Amint mondom, majd követendi gyász."

Bi-lal kaifa.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.12.14. 20:46:56

@nincs1agy: Valami gondod van az értő olvasással? Az IMF hitelt miben vette fel? Bolivárban? Szerinted? Ne add a hülyét! Ja,nem, nem adod.

nincs1agy 2020.12.14. 20:48:15

@chrisred: Nem lehet tömeges teszteléssel elejét venni a járvány exponenciális elszabadulásának. Ez a tanulság a svájci és német példából.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.14. 21:08:44

@nincs1agy: "Nem lehet tömeges teszteléssel elejét venni a járvány exponenciális elszabadulásának."

Ez olyan, mint ha azt mondanám, "nem lehet sóból húslevest főzni".
Valóban, kell még hozzá pár egyéb összetevő is. :)

chrisred 2020.12.14. 21:11:48

@nincs1agy: Szerintem meg az a tanulsága, hogy a tömeges teszteléssel megbízható adatokat lehet szerezni az aktuális járványhelyzetről, ami segít abban, hogy megfelelő intézkedésekkel a járványt távol tartsák a veszélyeztetett csoportoktól. Aki nem tesztel, csak a sötétben tapogatózik, és csak másokat próbál utánozni.

Vén motoros 2020.12.14. 21:33:22

@chrisred: Szlovákiában végigtesztelték az egész lakosságot. Mire mentek vele? Tovább romlott a helyzet, nem stagnált vagy javult. Még szigorúbb endelkezésekre kényszerültek.
Érdekes, hogy akik a tömege teszteléstől csodaszert várnak, azok a slovákok esetéből sem tanulnak. Nem káros a tesztelés, mert látod, hogy terjed a járvány... Csak éppen a járvány lassítása szempontjából sokat nem ér. Egyedül a kontaktok radikáis csökkentése lassít.Be kell deszkázni 2 hétre a lakosság lakásának az ajtaját! Ahogy Ausztriában teszik. Pedig ott is végigtesztelték a lakosságot, akik b@sztak elmenni a tesztelésre, (Talán csak 20%?)
A járvány terjedése szempontjából a lakosság fegyelmezetlensége és hányavetisége nagyobb veszély, mint maga a vírus. PLáne, ha a szabályok betartatását sohasem ellenőrzik. Én az Allee InterSPAR-jában vásárolok. Ott néhány boltban HÓNAPOK ÓTA egyetlen nepon se használták rendesen a maszkot. Pl. a szusi pultnál ez egyik fiatal fiún hónapok óta a maszk mindig az álla alatt, a mási kettő közül azegyiknek meg kinn az orra. De felsolrolhatnék itt több üzelete is, ahol szzintén hónapok óta NEM viselik szabályszerűen a maszkot, vagy sehogysem. Még sohasem láttam vaga yhallottam, hogy itt ellenőr járt volna. Dettó a Fehérvári úti piac.

chrisred 2020.12.14. 21:49:25

@Vén motoros: Amíg a szlovákoknál az 1 millió főre számított halálozási arány 221, nálunk meg 739, nem innen kellene kritizálni az ő intézkedéseiket. Ez a "még szigorúbb intézkedésekre kényszerülnek" valójában azt jelenti, hogy ők meg akarják előzni azt az állapotot, ami a cseheknél, nálunk meg a Balkánon tombol. Mert nekik még van rá esélyük.

Vén motoros 2020.12.14. 21:56:50

@ZX: Az, hogy a nagymamád 81 éves, nem ok arra, hogy hülye legyél, és ne vigyázz rá! Az én anyám 97.6 éves, és már 90 éves korától minden évet úgy kezdtem el, hogy talán a májusi születésnapját sem éri majd meg, osztán megért még 7 hét születésnapotm eg még legalább hat hónapot, és még jól van. Honnan tudod, ha a nagymamádat nem fetőzöd meg COVID-dal a családi látogatásod során, nem lesz ő is egyszer 97.6 éves? De ha meghal kétoldali COVID-os tüdőgyulladásban, akkor ezt sohasem fogod megtudni. A lelkiismertedet ne nyugtasd ezzel!

Vén motoros 2020.12.14. 22:00:14

@chrisred: Ez nem érinti azt a kérdést, hogy SEMMIT SEM JAVULT A HELYZETÜK az országos teszteléstől! A szlovák országos tesztelés eredménytelenséga tóól nem változik, hogy nálunk hány ezrével halank meg. A ketőnek nincs köze egymáshoz. Másrészt az országos tesztelést egy vezető virológus akadémikus olyan marhaságnak tartotta, hogy nemcsak lemondott a pozíciójáról, de visszaadta az állami itüntetését is. Ugyanis az országo stesztelést politikai porhintésnek tekintette, amelynek alig van relevanciája. És igaza lett...

Sir Galahad 2020.12.14. 22:09:03

Szerintem meg a szerző ül fordítva a lovon, amert úgy kezdi, az a legjobb, ha nem találkozunk, majd hagy egy kiskaput: de ha mégis, akkor... Nem! Ne találkozzunk! Pont, nincs kibúvó.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.14. 22:09:09

@p.a:

"Konkrétan mi az, amiben inkább Szláviknak hiszel? Nem így látom a döntési helyzetet, azért kérdezem."

Egész konkrétan az ő infektológiai szakmai hozzáértésében jobban hiszek, mint a tiédben. Kérlek, ezt ne vedd személyeskedésnek.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2020.12.14. 22:11:30

@Sir Galahad:
És az, hogy az emberek találkozni fognak, az nem létezik, ugye? Elég tagadni és már nincs is olyan, azaz nem kell vele foglalkozni sem.

nincs1agy 2020.12.14. 22:17:37

@chrisred: Viszont nem lehet vele megállítani az exponenciális növekedésű terjedést, holott ez volt a szöveg. A lakosság Covid fertőzöttségi szintjét egyébként a szennyvízből is meg lehet állapítani.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2020.12.14. 22:17:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Az ő infektológiai szakmai hozzáértésében" én is jobban hinnék/hiszek. De a bejegyzés nem is mond ellent neki. Csak az a lényege, hogy HA valaki karácsonyi vacsorát, stb tart, akkor jobb, ha tesztel, mintha nem.

Szlávik azt mondja, hogy a legjobb, ha nem is tart senki összejövetelt. Vírus szempontjából bizonyosan így van, de a valóságban sokan összejönnek. Őket nem szabad lebeszélni a tesztelésről, ha már nem hajlandóak lemondani a szokásokról.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.14. 22:26:12

@p.a:

"Őket nem szabad lebeszélni a tesztelésről, ha már nem hajlandóak lemondani a szokásokról."

Ilyen egyértelműen megfogalmazva egyetértek. Őket nem a tesztelésről, hanem az összejövetelekről kell lebeszélni.

Másrészt van egy olyan gyanúm, hogy akik ilyen makacsul ragaszkodnak az összejövetelekhez, azok eleve leszarják, hogy megfertőzhetik a veszélyeztetett rokonaikat. Tehát nem is lehet őket lebeszélni arról (mármint a tesztelésről), amit amúgy sem tennének meg.

nincs1agy 2020.12.14. 22:51:48

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

privatbankar.hu/cikkek/kotveny/kiszamoltak-nem-is-lett-volna-olyan-olcso-az-imf-hitel-255454.html

" A magyar államnak ugyanis a Valutaalaptól lehívott eurómilliárdok a papíron szereplő 3-4 százalékos kamatnál jóval többe kerülnek. Kérdés, mennyivel többe.

Az elemzés arra jut, hogy a gigantikus devizahitel költségei kiegészülnek egy jelentős plusz tétellel, és a magyar állam végső kamatfizetési kötelezettsége megközelítőleg annyi, vagy még több is, mint a magyar jegybanki alapkamat. Ez a plusz kötelezettség elsősorban abból adódik, hogy a lehívott euró milliárdokat forintra váltó jegybanknak ezt a magyar gazdaságba hirtelen bekerülő plusz forintforrást le kell kötnie."

chrisred 2020.12.15. 04:14:44

@Vén motoros: Ha a környékükön mindenhol rohamosan romlik a helyzet, náluk meg kevésbé, az azt jelenti, hogy a tömeges tesztelés előnyt jelent nekik.

chrisred 2020.12.15. 04:20:57

@nincs1agy: A szöveg az volt, hogy segít a járvány elleni védekezésben. A tények azt mutatják, hogy ez igaz. A szennyvíz elemzése is hasznos de láthatóan nem helyettesíti a tömeges tesztelést.

chrisred 2020.12.15. 04:26:33

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Vagyis mégis előnyben lennének azok, akik hajlandóak tesztelni magukat. Ha azok maradnának ki az összejövetelekből, akiknek a teszteredményük pozitív, már az is eredményt jelentene.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.15. 10:23:37

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Egész konkrétan az ő infektológiai szakmai hozzáértésében jobban hiszek, mint..."

Amúgy a helyzet az, hogy bármennyire is ért valaki a szűken vett szakmájához - legyen az infektológus, vagy éppen molekuláris biológus -, ez a lakossággal való kommunikáció területén még nem sokat jelent.
Ha nem tud gondolatban belehelyezkedni az átlagos hallgatója, nézője helyzetébe, szemszögébe, gondolkodásába, akkor az, hogy egyébként mennyire ért a saját szakmájához, kevéssé fontos lehet.
Az ismeretterjesztés egy szakma, a szakismereteken túl kommunikációs, pszichológiai, szociál-pszichológiai ismeretekre is szüksége van annak, aki ilyesmire adja a fejét.
Én nem vonom kétségbe Szlávik doktor infektológiai tudását, de hogy időnként nem jól fogalmazza meg a mondanivalóját, és nem a hallgatóságához alkalmazza a szövegét, az biztos.
Nincs ezzel egyedül, sokan vannak, akik elvileg széles közönséghez szólnának (politikusok is), de úgy néz ki, mintha be lennének zárva a saját kis világukba, és mintha fogalmuk sem lenne arról, hogy lehet a mondandójukat jól átadni, megértetni a hallgatóságukkal.
Ott van az a szerencsétlen Boldogkői Zsolt biológus, aki a szakmájához nyilván kiválóan ért, de mint kommunikátor, mint ismeretterjesztő, semmit nem ér. Ha nem szakmabelivel kell vitatkoznia, még egy konok vírustagadó, de talán még egy laposföl-hívő is a földbe tapossa semmi perc alatt, legalábbis a vitát figyelemmel kísérő széles hallgatóságnak ez lehet a benyomása. Miért? Mert képtelen a másik, valamint az átlag hallgatósága agyába, gondolatvilágába belehelyezni magát, és nem tudja a mondanivalóját hatásosan felépítve előadni, úgy, hogy a mondatai célt érjenek.
Az ilyen szakmailag lehet kiváló, de mint ismeretterjesztő, egy nulla. És így jobb lenne, ha inkább csendben maradna, hogy legalább kárt ne okozzon.
Nem lehet mindenki egy Neil Degrasse Tyson (vagy éppen Spiró György, akinek a mondandóját mindig megértem, ellentétben sok más , szakmailag kiváló emberrel).
A Fidesz-kormány kommunikációs emberei meg egy egészen más tészta, közülük sokan eléggé értik a kommunikációs szakmát, de csak azt a részét (legalábbis ez mutatkozik meg), hogy hogyan lehet a kis igazságokat, féligazságokat, és a nagy hazugságokat úgy összerakni egy hatásos keverékké, hogy ezzel manipulálni lehessen a hallgatóságot.
(Mondjuk az un. ellenzék még ehhez sem ért, de a fene tudja, hogy ez jó, vagy rossz.)

Sir Galahad 2020.12.15. 10:48:00

@p.a: Mit lehet azon nem érteni, hogy ne találkozzanak?

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2020.12.15. 10:51:10

@Sir Galahad:
Mármint te nem érted, hogy miért találkoznak, ugye? Találkozni fognak nagyon sokan. Ennyi ember jön szembe az autópályán.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.15. 11:23:27

@p.a:

Ha ingyenes és könnyen elérhető lenne a PCR teszt, Szlávik mondhatta volna, hogy ne találkozzanak, de aki mégis megteszi, legalább egy friss PCR teszt után tegye.
De ilyen könnyen elérhető és ingyenes teszt lehetőség sajnos nincsen. Az Univerzum születésekor nyilván így rendeltetett... Ja, nem.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.15. 11:32:51

Most mondja a nagyon operatív törzs, hogy a háromkompoennsű influenza elleni vakcina nyolcvan-valahány százaléka fogyott el eddig, a négykomponensűnek meg a harminc-valahány százaléka, a többi tehát még rendelkezésre áll.
Remek hír, már csak azt kellene megoldani, hogy ezek el is jussanak azokhoz a háziorvosokhoz, akiknél sorban állnak az oltásra jelentkezők, de nincs már vakcinájuk egy darab se, és hetek óta hiába kérnek.
Hiba van a mátrixban, vagy sz...őr van a palacsintában.
A parancskiadás és a győzelmi jelentések mennek, mint a karikacsapás, csak az a végrehajtás, azzal kéne már valamit kezdeni. A térhajlítás, az szavakban nagyon megy, csak a valóság áll ellent még időnként.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.15. 11:38:30

Szlávik újabb nyilatkozata már jobban hangzik:

"Nem lehet a karácsonyi összejövetelek biztonságosságát koronavírusteszttel biztosítani, ezért inkább el kell kerülni a találkozásokat - hívta fel a figyelmet a Dél-pesti Centrumkórház Országos Hematológiai és Infektológiai Intézetének osztályvezető főorvosa kedden a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában."

444.hu/2020/12/15/szlavik-szerint-inkabb-ne-jojjunk-ossze-karacsonykor

nincs1agy 2020.12.15. 11:42:24

@chrisred: Nem, egyértelműen a járvány terjedésének visszaszorítását remélték tőle, ehelyett exponenciálisan szabadult el mind Svájcban, mind Németországban.A szennyvíz vizsgálatával pedig igen pontosan lehet következtetni a lakosság átfertőzöttségére.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.15. 11:55:33

@Patreides:

Csak egyetérteni tudok. Beleértve azt is, amit egy másik kommentedben az ingyenes tesztről írtál. Azzal együtt is, hogy nyilván sokan nem értenék meg, hogy az csak egy pillanatnyi állapotot dokumentál.

chrisred 2020.12.15. 12:16:36

@nincs1agy: Svájcban október környékén 150 ezer körül volt az aktív esetek száma, most 75 ezer körül van. Magyarországon október végén 50 ezer körül volt az aktív esetek száma, most 200 ezer körül van. Azt hiszem, ezt nem kell tovább ragozni.

chrisred 2020.12.15. 12:20:09

@nincs1agy: A szennyvíz elemzéséből kizárólag arra lehet következtetni, hogy hol várható a fertőzés növekedése a következő időszakban. Ami alkalmas arra, hogy a nehéz periódusokra felkészülhessen az egészségűgy, de azoknak a megelőzésére nem. Legalábbis a gyakorlat ezt mutatja.

Sir Galahad 2020.12.15. 12:23:05

@p.a: Persze, értem én, hogy lesznek, akik csakazértis tesznek magasról a józan ész diktálta korlátozásra. A cél az lenne, hogy ezek a szellemi toprongyok minél kevesebben legyenek. De amit a szerző leír, az nem ezt a célt szolgálja, hiszen felmentést, kiskaput kínál nekik. Mintha azt írná, embert ölni tilos, de ha valaki mégis megteszi, mosson utána kezet.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.15. 15:29:09

"A covidos betegek otthoni ápolása - a Pécsi Tudományegyetem tanácsai"
www.youtube.com/watch?v=RUGbsKQeUFI

Érdemes végignézni, nem csak a tanácsokért, de ha valaki megérti, miről beszél a doktor, kicsit azért besz*rik.

nincs1agy 2020.12.15. 16:43:02

@chrisred:

index.hu/kulfold/2020/12/11/svajc_koronavirus_jarvany/

"Kétszer annyi az új fertőzések száma, mint Németországban. Válságos a helyzetünk, a járvány exponenciálisan terjed, a kórházak a teljesítőképességük határának közelében járnak."

chrisred 2020.12.15. 17:00:03

@nincs1agy: Az lehet, hogy a svájciak Németországhoz képest rossz helyzetben vannak. De nem arról volt szó, hogy a németek és a svájciak a rossz példa? A svájci kórházak a teljesítőképességük határán állnak, mert például ma 460 súlyos beteget kell ellátniuk, nálunk pedig 597 van.

nincs1agy 2020.12.15. 20:49:25

@chrisred: A németeknél és a svájciaknál is exponenciálisan növekedik a fertőzöttek száma a nagy számú teszt ellenére.

index.hu/kulfold/2020/12/13/nemetorszag_lezaras_koronavirus_koronavirus_a_vilagban/

Vagyis a sok teszttel nem sikerült megakadályozni az fertőzések számának exponenciális berobbanását.

nincs1agy 2020.12.15. 20:54:58

@chrisred: "A svájci kórházak a teljesítőképességük határán állnak, mert például ma 460 súlyos beteget kell ellátniuk, nálunk pedig 597 van. "

Ez egy másik kérdés, nem a fertőzés terjedése, illetve a terjedés lassítása, amiről beszéltünk, hanem a fertőzés következményei, illetve ezek kezelése. Ez sok mindentől függ, de már nem covid terjedéséről szól alapvetően.

chrisred 2020.12.15. 21:44:42

@nincs1agy: Már egyszer leírtam, a teszteléssel nem lehet a terjedést megakadályozni, csak felismerni a mértékét, aktuális helyzetét felmérni a megfelelő intézkedések meghozatalához. Ahol keveset tesztelnek, ott sincs kevesebb fertőzés, csak éppen nem tudnak róla, ezért valós képet nem tudnak kialakítani ahhoz, hogy érdemi lépéseket tegyenek.

chrisred 2020.12.15. 21:45:34

@nincs1agy: De igen, a covid terjedéséről szól a veszélyeztetett társadalmi csoportokban.

nincs1agy 2020.12.15. 22:21:36

@chrisred: Dehát épp az volt a szöveg, hogy a tömeges tesztelés segítségével majd elkülönítik házi karanténban azokat, akiknél fertőzést mutattak ki, és akkor majd sikerül megakadályozni a járvány terjedésének felfutását. Nem jött össze. Németországban és Svájcban is exponenciális felfutás tapasztalható.

nincs1agy 2020.12.15. 22:24:41

@chrisred: Akit kórházban kezelnek, az már elkapta és elkülönítve fekszik. Innentől már nem játszik szerepet a járvány terjedésében, hacsak a biztonsági előírások megszegése miatt az ápolószemélyzet meg nem fertőzi.

chrisred 2020.12.16. 04:03:55

@nincs1agy: Nem tudni, milyen állapotok lennének ott a tömeges tesztelés nélkül. Mivel jobbak az adataik, mint Kelet-Európában és a Balkánon, a védekezésük a tömeges teszteléssel együtt hatékonyabb.

chrisred 2020.12.16. 04:07:15

@nincs1agy: De az a cél, hogy a lehető legkevesebben kerüljenek kórházba, tehát amíg a tünetmentes vagy enyhe tüneteket mutató fertőzöttekhez képest a súlyos állapotban lévők és a halálozások aránya elenyészőnek mondható, addig a járvány elleni védekezés sikeres.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2020.12.16. 08:41:41

@Patreides:
Könnyen elérhető a teszt.
Nem ingyenes, de azért az nem egyértelmű, hogy az ingyenesség jó dolog.

Nem hiszem, hogy Szlávikot az ingyenesség hiánya zavarja, nem is utalt erre.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2020.12.16. 08:44:45

@Sir Galahad:
Jobb hasonlat szerintem, hogy: Ne vezess ónos esőben, de ha már igen, akkor menj lassan és kapcsold be a biztonsági övet. Vagy: Ha nem tudsz úszni, ne evezz mély vizekre, de ha már igen, akkor vegyél fel mentőmellényt.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.16. 15:11:32

@p.a: "Nem hiszem, hogy Szlávikot az ingyenesség hiánya zavarja, nem is utalt erre."

Nem, az engem zavar. :)

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.16. 15:14:25

@p.a: "Ha nem tudsz úszni, ne evezz mély vizekre"

Ezt mi annak idején úgy mondtuk, hogy "Aki nem tud úszni, ne másszon fára, mert összetörik a biciklije", de ugye én már gyerekként sem voltam teljesen komplett. (Lásd még: komp akart lenni, de nem komp lett.)
:)

nincs1agy 2020.12.17. 21:12:16

@chrisred: Nem sikerült elkerülniük a járvány exponenciális felfutását. Egyszerűen azért, mert a tömeges tesztelés értelmetlen. Így nem lehet megállítani a járványt

nincs1agy 2020.12.17. 21:13:54

@chrisred: A járvány terjedésének akadályozása, megállítása, illetve a már fertőzöttek közül a súlyos esetek kórházi kezelése két külön dolog.

chrisred 2020.12.18. 08:04:18

@nincs1agy: A tömeges tesztelésnek nem az a célja, hogy megállítsa a járvány exponenciális felfutását, hanem az, hogy tisztában legyenek a járvány terjedésének aktuális helyzetével, és annak megfelelő járványügyi intézkedéseket tegyenek. Aki nem tesztel átfogóan, az nem tudja, mi ellen védekezik.

chrisred 2020.12.18. 08:18:12

@nincs1agy: Igen. A tünetmentes vagy enyhe tünetekkel rendelkezők között a járvány felfutásának megakadályozása, késleltetése nem cél, hanem eszköz. A cél járvány áldozatainak (halottak, maradandó károsodást elszenvedők) számát minimalizálni, illetve az, hogy az arra szorulók kórházi ellátása ne veszélyeztesse az egészségügy egyéb feladatainak ellátását.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2020.12.18. 08:28:27

@chrisred: Hát igen, szerintem a tömegteszt fő mozgatója az volt, hogy a döntéshozók szerettek volna képbe kerülni, hogy mi történik az országukban. A tünetmentesség mellett ezer oka lehet, hogy egy beteg nem kerül be a statisztikába. Egyszerűen senkinek nem volt fogalma arról, hogy hány %-on áll a valódi fertőzöttség.

chrisred 2020.12.18. 09:32:04

@p.a: Egyébként azzal a megközelítéssel egyetértek, hogy ennek az européer úri becsületszó jellegű "ha nem akarsz, nem tesztelsz" megoldásnak nem sok értelme van. Ha már csinálják, akkor úgy, ahogy Kínában, ahol körbevesznek, lezárnak egy tízmilliós várost, módszeresen végighaladnak rajta, és amíg nincs a laborban a tízmillió tesztanyag, addig a lakosságnak mozogni, köpni, nyelni nem szabad.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.18. 10:46:56

@chrisred:

"Ha már csinálják, akkor úgy, ahogy Kínában..."

Mindezt javasolja egy baloldali lebrális demokrata.

Bezzeg ha ezt az Orbán-kormány meglépné. az egész ellenzék teljes összhangban sivalkodna diktatúrát és követelné a NATO internacionalista katonai segítségnyújtását.

chrisred 2020.12.18. 11:26:57

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem tudom, melyik baloldali liberális demokrata javasolta ezuzt. Én egyrészt se baloldali, sem liberális nem vagyok, másrészt az előző nem javaslat volt, csak jeleztem, hogyan lehetne hatékony a tömeges tesztelés.

"Bezzeg ha ezt az Orbán-kormány meglépné. az egész ellenzék teljes összhangban sivalkodna diktatúrát és követelné a NATO internacionalista katonai segítségnyújtását."

Lehet, hogy ezt tennék, de ez mikor tartotta vissza Orbánékat? Csak az a probléma, hogy a ner csak akkor lépi át a demokrácia kereteit, ha abból a vezéréknek közvetlen haszna származik, ha a közösség érdekében kellene cselekedni, mindig a szabályokra mutogatnak, hogy amiatt teljesen impotensek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.18. 18:03:30

@chrisred:

"Lehet, hogy ezt tennék, de ez mikor tartotta vissza Orbánékat?"

Valószínűleg az, ami az összes fejlett demokráciát Európában és másutt is. Vagyis a te logikád szerint ezekben a fejlett demokráciákban is Orbán - vagy legalábbis a NER - működik. Hm... Vagy ha ezekben nem, akkor ugyanezen lépést ill. ennek hiányát náunk miért Orbánnal és a NER-rel magyarázod?

Avagy ha ezzel magyarázod, akkor Orbán és a NER egyfelől, a fejlett demokráciák másfelől ugyanazon problémákra ugyanazon választ adják. Micsoda furcsa véletlen, nem? :P

Régen jobban érveltél.

chrisred 2020.12.18. 18:12:20

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Neked viszont soha nem ment a magyar nyelvű mondatok értelmezése. Nem azt kérdeztem, hogy mi tartotta vissza Orbánékat, hanem hogy mikor tartotta vissza őket az ellenzék tiltakozása attól, hogy bármikor önkényesen átlépjék azokat a határokat, amit demokráciákban nem szokás. Azt tudom, hogy a nyugati kormányok miért nem másolják a keleti despotákat (mert rövid időn belül eltűnnének a politikai életből), de Orbánék folyamatosan ezt teszik, miért pont ebben nem?

nincs1agy 2020.12.18. 20:14:13

@chrisred: Ez egyszerűen nem igaz! A tömeges tesztelés elképzelés azt is magában foglalta, hogy így majd sok fertőzöttet lehet megtalálni, és házi karanténra kötelezve ezeket a személyeket majd látványosan lassítani lehet a járvány terjedését Csakhogy nem működik.
A szlovákoknál se:

hu.euronews.com/2020/10/31/megkezdodott-a-tomeges-teszteles-szlovakiaban

Mostanra pedig:

index.hu/kulfold/2020/12/16/szlovakia_koronavirus_jarvany_kijarasi_tilalom/

" A szerdán elfogadott kormányintézkedést az egészségügyi miniszter a „rendkívül komoly” járványhelyzettel indokolta."

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.18. 20:52:39

@chrisred:

Gratulálok, mesterfokon úzöd a Csubakka-érvelést.

chrisred 2020.12.19. 06:25:07

@nincs1agy: Pont ezt írtam: "A tömeges tesztelésnek nem az a célja, hogy megállítsa a járvány exponenciális felfutását, hanem az, hogy tisztában legyenek a járvány terjedésének aktuális helyzetével, és annak megfelelő járványügyi intézkedéseket tegyenek."

Tehát a fertőzöttek száma miatt az egyes esetek karanténos elszigetelése helyett hatékonyabb lépés a teljes lezárás, ezt csak akkor lehet kideríteni, ha tömeges teszteléssel kiderül, hogy milyen komoly az országban az átfertőzöttség, többek közöttezért állnak a szlovákok sokkal jobban a járvány elleni védekezés terén.

chrisred 2020.12.19. 06:25:42

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Szerintem fogalmad sincs, mire szokták használni ezt a kifejezést.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.19. 09:37:05

@chrisred:

De pontosan tudom. Épp azért használtam. Az más dolog, hogy te nem látod be: az érvelésednek semmi köze a szóban forgó témához.

chrisred 2020.12.19. 16:03:52

@Kovacs Nocraft Jozsefne: De, volt köze, más kérdés, hogy félreolvastad, ezért mást értettél bele.

nincs1agy 2020.12.19. 21:30:21

@chrisred: Nem,a tömeges tesztelés hívei épp azt mondták, hogy így majd elkülöníthetők a fertőzöttek, akik esetleg tünetmentesen is fertőznének.
A szlovákok is ezért várták, hogy majd a jó sok pénzbe kerülő tömeges teszteléssel ily módon sikerül csökkenteni a járvány terjedésének mértékét. Nem sikerült. Így most ezt-hetekkel később- belátva, kemény lezárási intézkedéseket hoznak. A konklúzió most is az, hogy tömeges gyorsteszteléssel nem csökkenthető a járvány terjedési sebessége, viszont legalább jó sokba kerül. A lakosság fertőzöttségi szintje pedig a szennyvízből is megállapítható, de akár szisztematikus statisztikai mintavételi eljárásokkal is.

chrisred 2020.12.20. 04:24:10

@nincs1agy: Az átfertőzöttség szintjén múlik, hogy a fertőzöttek elkülönítése egyéni karanténos módszerrel vagy lezárásokkal oldható meg. Ezt viszont csak tömeges teszteléssel lehet kideríteni.

"A konklúzió most is az, hogy tömeges gyorsteszteléssel nem csökkenthető a járvány terjedési sebessége, viszont legalább jó sokba kerül."

Az emberi életet vagy az egészséget cinikus dolog pénzben mérni, és a tömegesen tesztelő országok sikeresebben védik meg a polgáraikat.

"A lakosság fertőzöttségi szintje pedig a szennyvízből is megállapítható, de akár szisztematikus statisztikai mintavételi eljárásokkal is."

Ahogy például a mi esetünk is bizonyítja, egyik sem hatékony mószer.

nincs1agy 2020.12.20. 20:18:00

@chrisred: A lakosság fertőzöttségének pontos becslésére sokkal olcsóbb módszerek vannak, mint a tömeges tesztelés. Emiatt nem lenne értelme a teljes lakosságot tesztelni. Az volt a várakozás, hogy a tömeges tesztelés segítségével elég fertőzött személy izolálható ahhoz, hogy el lehessen kerülni a járvány berobbanását. Nem sikerült. Svájcban, Németországban és Szlovákiában sem.

chrisred 2020.12.21. 10:01:58

@nincs1agy: Ezek a módszerek nem vezettek eredményre, de ahol tömegesen tesztelnek, kisebb a halálozási arány, mint Németországban, Svájcban és Szlovákiában. Ez a legfontosabb eredmény.

nincs1agy 2020.12.22. 18:16:36

@chrisred: Hogyne vezetnének. A politika preferenciák felméréséhez sem kérdezik végig a teljes lakosságot, mégis igen pontosan képesek becsülni egy megfelelően kiválasztott néhány ezres mintából

"ahol tömegesen tesztelnek, kisebb a halálozási arány, mint Németországban, Svájcban és Szlovákiában"

Ez nem a tömeges teszt miatt van, hanem a lakosság eltérő egészségi állapota miatt, illetve Szlovákiában nincs milliós nagyváros.
A tömeges teszttől azt várták, hogy kellő számú fertőzöttet tudnak majd vele izolálni ahhoz, hogy meg tudják akadályozni a járvány berobbanását. Nem jött be.

chrisred 2020.12.23. 04:51:29

@nincs1agy: "A politika preferenciák felméréséhez sem kérdezik végig a teljes lakosságot, mégis igen pontosan képesek becsülni egy megfelelően kiválasztott néhány ezres mintából"

Ja, azok a nagyon sikeres közvéleménykutatások. :)

"Ez nem a tömeges teszt miatt van, hanem a lakosság eltérő egészségi állapota miatt, illetve Szlovákiában nincs milliós nagyváros."

Eltérően az első hullámtól, a második hullámban Magyarországon elsősorban nem Budapesten pusztít a járvány. A tömeges tesztelés sokat segít, hogy a veszélyeztetett társadalmi csoportoktól távol tartsák a járványt.

"A tömeges teszttől azt várták, hogy kellő számú fertőzöttet tudnak majd vele izolálni ahhoz, hogy meg tudják akadályozni a járvány berobbanását. Nem jött be."

Sikerült megakadályozni, ez derül ki a halálozási mutatókból és a kórházban ápoltak számából.

nincs1agy 2020.12.29. 12:08:42

@chrisred: Hát eléggé sikeresek. Igencsak jól felmérik a választások előtti közvélemény kutatások a későbbi választási eredményt. Ez egy szakma, amely a Statisztika tudományán alapul. Közelebbről a mintavételen alapuló teljes sokasági becslésen.

" A tömeges tesztelés sokat segít, hogy a veszélyeztetett társadalmi csoportoktól távol tartsák a járványt.2

Már többször leírtam, de nem akarod megérteni, hogy a járványterjedés felméréséhez sokkal olcsóbb, hatékony módszerek állnak rendelkezésre: a mintavételes statisztikai becslés, illetve a szennyvíz alapján történő becslés.
A tömeges teszteléstől azt várták, hogy kellő számú fertőzött személyt sikerül izolálni a segítségével ahhoz, hogy megelőzzék a járvány berobbanását. Nem sikerült. Sem Svájcban, sem Németországban, sem Szlovákiában.

"Sikerült megakadályozni, ez derül ki a halálozási mutatókból és a kórházban ápoltak számából. "

A terjedés a fertőzöttek számának emelkedését jelenti, nem pedig azt, hogy a megfertőződöttek közül hányan kerülnek kórházba, illetve hányan halnak meg.
Mind Svájc, mind Németország, mind Szlovákia kénytelen volt elismerni a járvány berobbanását, a fertőzöttek számának exponenciális növekedését.

chrisred 2020.12.29. 12:49:02

@nincs1agy: "Már többször leírtam, de nem akarod megérteni, hogy a járványterjedés felméréséhez sokkal olcsóbb, hatékony módszerek állnak rendelkezésre: a mintavételes statisztikai becslés, illetve a szennyvíz alapján történő becslés."

Megértem, hogy ez a véleményed, az enyém meg az, hogy ezek alkalmatlanok arra, hogy a komolyabb következményeket az ezekből leszűrhető adatok felhasználásával el lehessen kerülni. És a tények engem igazolnak.

"A terjedés a fertőzöttek számának emelkedését jelenti, nem pedig azt, hogy a megfertőződöttek közül hányan kerülnek kórházba, illetve hányan halnak meg."

Mivel a fertőzöttek nagyobb része tünetmentes vagy enyhe tüneteket produkál, a logikád szerint csak ott állapítható meg nagyobb fertőzöttség, ahol tesztelik a tünetekre nem panaszkodókat is. Tehát a tömeges tesztelés nagyobb regisztrált fertőzésszámot produkál. De a fertőzésnek pont ezt a részét kell pontosan felmérni, hogy a súlyos esetek számát minimalizálni lehessen. Ezért szól úgy a WHO ajánlása, hogy akkor megfelelő a tesztelés, ha a pozitív esetek aránya tartósan % körül alakul.
süti beállítások módosítása