mi nem haldoklunk

mi így élünk

mi így élünk

Ostrom és trumpizmus: Ennél csak rosszabb jön?

2021. január 07. - p.a

qa2.jpg

Kilenc gondolat „az USA történetének egyik legijesztőbb fejezetével”* kapcsolatban. 

1. Nem csoda, hogy könnyű támogatókat találni a trumpizmushoz és így a Capitolium ostromához. Több, mint 20 éve beszélünk arról, hogy - bár a kapitalizmus/globalizáció mostani formáját sokan a fejlődés legjobb útjának tartják - a nyugati világban tömegek kerültek reménytelen helyzetbe, illúzióvesztett állapotba, rengeteg ember érzi úgy, hogy régen a hozzá hasonlóknak jobb/könnyebb/biztosabb élete volt. A „fehér amerikai férfi” kiváltságos helyzetének megrendülését és általában a nyugati fehér ember egyeduralkodói voltának megszűnését drámának élik meg, miközben (vélt vagy valós) saját lecsúszásukkal szembesülnek. Nem sokat segít, ha ezeket az embereket csőcseléknek vagy terroristának hívjuk. A probléma gyökerét kellene kezelni, nem a tüneteket.

2. Trump igazi politikus, a rossz értelemben: A hatalom számít neki, meg akarja szerezni minden áron. El lehet ítélni ezért, de látni kell, hogy viselkedése érthető, mondhatni normális – magához illetve a történelmi párhuzamokhoz képest. Ha nem akarunk ilyen embert az ország élére, akkor nem kell megválasztani – ennyi előnye van a demokráciának. Ehhez képest rengeteg-rengeteg szavazatot kapott most is. Trump nem különleges és nem is valami hiba a gépezetben (mint az Öszvér Asimov alapítványában). A trumpokat gyorsan kitermeli a rendszer. Megakadályozni csak úgy lehet, ha magát a rendszert állítjuk másik pályára.

qa1.jpg3. Egészen elképesztő volt látni az élő közvetítés stúdióbeli kommentátorait a CNN-en. Úgy beszéltek a Capitoliumba behatolókról, mint a gyarmatosítók az afrikai vademberekről. Nem arról van szó, hogy nincs ekkora szakadék a két társadalmi réteg között, hanem éppenhogy az a lényeg, hogy van. Az elit csak mocskos tömeget lát, nem pedig egy rosszul működő társadalmit rendszert és annak áldozatait. A mocskos tömeg pedig úgy érzi, használták-kihasználták és most eldobják - pedig nemrég még ők akarták ezt a világot.

4. Találtak bombát a környéken (?), betörtek néhány ablakot, összetört pár bútor, valami sámánfejű bohóc masírozik a szent falak között. Ezek a hírek, a fő képek. De a közvetítéseken, a képek többségén viszonylag nyugodt, hétköznapi embereket látni. Rossz helyen vannak (bent az épületben), de nem baseballütővel és bokszerrel verekedő, mindent felgyújtó tömeg. Ha ezen így ki van akadva az amerikai elit, akkor értjük, hogy miért nem értik Magyarországot. Nálunk kő kövön nem maradna hasonló helyzetben.

5. „Az erőszak nem megoldás.” Tényleg ezt hallom minden amerikai csatornán? Pont ők mondják? Hihetetlen.

6. Nem jól, nem jókor és valószínűleg nem jó cél érdekében, de íme az amerikai polgár, aki kiáll a véleményéért, megostromolja a Capitoliumot. Magyarországon egy hang sincsen soha, akármilyen jogokat vesznek el az egyszerű emberektől, mert itthon az az erény, ha tűrni tudunk, ha még egy kicsit kibírjuk, ha ismét (és állandóan) áldozatot hozunk ilyen-olyan értelmetlen (vagy simán csak elérhetetlen) cél érdekében. Itt az elitnek nincs mitől félnie.

7. Hol a fenében voltak a rendőrök/titkosszolgálatok? Tényleg ilyen könnyű ekkora botrányt csapni?

8. Ha ezek után 2022-ben vagy 2026-ban vagy később bármikor az választásokat elveszítő orbánisták megrohanják a parlamentet, mit fog mondani Biden (illetve az akkori amerikai kormány)? Hogy Magyarország banánköztársaság és be kell avatkozni? Vagy nem kell beavatkozni, mert reménytelen?  Vagy simán csak kiállnak és elítélnek minket, felsőbbrendűen magyarázva, néhány gazdasági megtorló intézkedéssel fűszerezve? Nem lesz könnyű hitelesnek maradni. És mit mondanak, ha mégsem lesz roham? Hogy Magyarország jobb hely, demokratikusabb hely, mint az USA? Elismernek majd minket?

9. Idén és jövőre mitől lenne más a világ, mi fog változni? Jobb, ha megszokjuk? 

 

*„one of the most frightening episodes in US history” -CNN

qa4.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://miigyelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2716376632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2021.01.07. 19:50:46

Nagyfater elszabadult, holnap eltunik, szegyen ez az ember. Nemcsak elnokkent hanem uzletemberkent is.

a nagy hohohorgász 2021.01.07. 20:30:57

De ha Orbán nyer akkor kuss lesz ugye?????

Rodney_2 2021.01.07. 23:52:17

Ha hirtelen nálunk kitalálnák, hogy legyen levélszavazás is és a levélszavazatok 90%-a a fideszre menne és lenne köztük sok halott meg analfabéta "szavazó" (és sok olyan aki egyébként nem menne el szavazni), akkor a ballibsik bizosan nem beszélnének csalásról és nem rohangálnának Brüsszelbe, ugye??
Hogy mennyire nem lehetetlen a csalás, gondoljunk arra amikor ifjabb Bush úgy nyert hogy Floridában, ahol a testvére volt a kormányzó, újraszámolták a szavazatokat és hopp, másodszorra ő nyert. Ebből azóta számos ballibsi mém van, ami azt fejezi ki hogy szerintük csalás volt. Olyan tág határok között változhat hogy mi érvényes szavazat és mi nem, hogy az eredmény sokszor attól függ hogy ki számolja!!! Egy civilizáltabb európai országhoz képest az USA választási rendszere a gyakorlatban egy bordello, ahol minden lehetséges :((( Ehhez vegyük hozzá hogy csak gyakorlatilag két nagy pártra lehet szavazni, ahol a belső logikák miatt az utolsó 2 választáson teljesen alkalmatlan (+ korrupciógyanús) jelöltek kerültek a 2 párt élére. A kampányfinanszírozásuk meg minden civilizált országban outright korrupció. Soros adhat 200 millió USD-t a Biden kampányra?? Mi lenne nálunk ha Mészáros adna 2 milliárdot nyilvánosan a fidesz kampányára???
Egy ilyen ország akar másoknak magyarázni demokráciáról???

chrisred 2021.01.08. 04:01:46

@Rodney_2: De tényleg ez történt. Be lett vezetve a levélszavazás, és a levélszavazatok 98% a Fideszre megy.

chrisred 2021.01.08. 04:04:10

@Rodney_2: "Soros adhat 200 millió USD-t a Biden kampányra?? Mi lenne nálunk ha Mészáros adna 2 milliárdot nyilvánosan a fidesz kampányára???"

Bárcsak így lenne, és tényleg nyilvánosságra hoznák, miből finanszírozták Koncz kampányát az időközin.

Rodney_2 2021.01.08. 05:44:08

@chrisred: Éjszakai műszak? Éppen migránsokat csempészel és közben okostelóról? :)))

Tudom, pont ezért írtam ezeket. Ami az USA-ban legalizált best practice, az igazából maga a korrupció. Soros nyilvánosan ad pénzt és utána nem nyilvánosan kér szivességeket amiket meg is kap. Az előző USA nagykövetünk nyilvánosan kapott nagyköveti poziciót mint fontos donátor, ez nyilvános de attól még nem túl szép dolog. Nálunk meg megy a pampogás hogy hú meg hű, micsoda fertő... Attól hogy legalizálod a korrupciót, az még korrupció marad. Kedvenc példám amikor a 90es évek elején Ausztriában lekönyvelhetővé és adóval szemben elszámolhatóvá tették azokat a korrupciós kifizetéseket, amiket az osztrák vállalatok a kelet-európai terjeszkedéshez használtak fel. Realpolitik... csak ebből ugyanúgy lehetett lopni mint ahogy Kocsis István csinálta, mert bizonylat az átvételről ugye nincsen :))) Kocsis börtönben (jogállamiság bazmeg), osztrákoknál meg törvényes volt. Érted-e??? És ezek pofáznak hogy korrupció blabla...

midnight coder 2021.01.08. 07:32:38

Bizont, a postolónak nagyon sok mindenben igaza van.

Ez az 1. például amúgy az EU nyugati országaira is igaz. És bizony a folyamatot nemigen lehet megállítani. Egyre kevesebb dolog indokolja, hogy a kínai melós (beleérve a mérnököt is) kevesebb pénzt kapjon ugyanazért a munkáért mint mondjuk egy német. Ez pedig elkerülhetetlenül a jóléti államok leépüléséhez vezet, mert a jelenlegi technológiával és a jeleneg rendelkezésre álló erõforrásokkal nem lehet a kínainak is amerikai életszínvonala - ergo a kínaiaié is növekszik egy kicsit, de cserébe a nyugati országok polgáraié csökken, méghozzá sokat.

A XX. századi pax romana titka pedig a jóllakottság volt, ez volt a jóléti állam. Bizony, a társadalmi feszültségek nõni fognak. És a jelen nyugati elit ami ebben a jóléti államban nõtt fel, nem fogja tudni ezeket kezelni. Ahogy a mai mainstream ideológiák sem maradnak ilyen körülmények között sokáig életképesek.

Az 5. pedig azért van, mert az USA-ban mindenkinél fegyver van, ergo a hatalom nem játszhat szemkilövõsdit mint idehaza, mert annak csúnya vége lenne. Ugyanezért nem lesz az USA-ban soha Holocaust sem. Egészen pontosan addig nem lesz, amíg nem jön egy olyan hatalom akit már ez sem érdekel. Pl. ha valaki maga mögé tudja állítani a hadsereget. De ez akkor is elég nagy kaland lenne, sokkal nagyobb mint Hitler hatalomátvétele. A másik lehetõség erre a lakosság lassú, fokozatos lefegyverzése. A fegyvertelen lakossággal már azt teheti a hatalom amit akar. Szerintem Bidenék pont ezért próbálkoznak ezzel.

midnight coder 2021.01.08. 07:58:52

Még egy dolog a 3. ponthoz: a balolda elméletileg by design a csóró, nem annyira nagyon képzett emberek érdekeit védi. Igen, kedves demokrata barátaink azok ott azok a polgárok akikért dolgoztok. Illetve persze a BLM-es tüntiken részt vevõ hasonló képzettségû és társadalmi státuszú kollégáikért. A sötétbunkócsóróparasztozás jobb oldalról sem hangzik jól, de balról egyenesen vicces.

chrisred 2021.01.08. 08:21:09

@Rodney_2: Alapvető fogalmakkal nem vagy tisztában, ami számodra nagyon kellemes állapot, mert nem zavarnak, amikor a hagymázas képzelgéseidet rá akarod erőltetni a valóságra. A korrupció szükségszerű eleme a jogtalan előny ígérete, adása vagy megszerzése. Na most ha valakit kineveznek nagykövetnek, ott semmiféle jogtalan előny nincs, az államot irányítók szuverén joga, hogy kit tesznek oda. A Sorosnak adott nem nyilvános szívesség meg konkrét tények nélkül közönséges blabla. De a legjobb vicc tényleg az, hogy az álmaidban osztrák cégek megvesztegetnek valakit Kelet-Európában, a fazon pedig számlát állít ki róla, amit a cég elkönyvel, majd leír az adójából.

szekertabor · provo.blog.hu 2021.01.08. 10:39:06

Érdekes, hogy amikor fél éve a BLM-es csőcselék tombolva-rombolva végigsöpört az USA városain, és szó szerint polgárháborús helyzetet teremtett, akkor a tömegmédia ezt a demokrácia diadalaként értékelte. Amikor a republikánus szavazók megostromolják a szövetségi törvényhozás épületét, akkor pedig világvégét kiáltanak.

chrisred 2021.01.08. 10:47:11

@szekertabor: Igen, nagyjából az a különbség, amit leírtál, hogy nem mindegy, hogy valaki a saját polgári jogaiért vonul fel vagy puccskísérletben vesz részt.

chrisred 2021.01.08. 10:47:11

@szekertabor: Igen, nagyjából az a különbség, amit leírtál, hogy nem mindegy, hogy valaki a saját polgári jogaiért vonul fel vagy puccskísérletben vesz részt.

Sir Galahad 2021.01.08. 10:59:44

@chrisred: Azért aközött, hogy "a jogaiért vonul fel", illetve üzleteket fosztogat, gyújtogat, rongál, lövöldözik, van különbség.

chrisred 2021.01.08. 11:05:57

@Sir Galahad: De ezt a média nem is értékelte pozitívan.

Rodney_2 2021.01.08. 12:35:11

@chrisred: Lehet hogy te nem is soros-ügynök vagy, hanem egyszerűen gyengeelméjű. Vagy beteges hazudozó.
Az osztrák wirtschaft a 90es évek első felében ment így amíg felvásárolták a "monarchiát", utána megszüntették. Én akkoriban ilyen dealeken dolgoztam, ez a dolog egyszerűen tény.
A sok hülye hazudozás helyett inkább tanulj a világ dolgairól. A többit már nem is kommentálom. Neked vagy fogalmad sincs semmiről amit nem a soros-sorvezetőkben olvasol vagy tényleg debil vagy. Sorry :((( Azt hittem hogy sokkal értelmesebb vagy, azért fárasztottam magam azzal hogy egyáltalán írjak neked. Persze tudhattam volna, hogy elkötelezett balliberális csak szellemi fogyatékos lehet :(((

Rodney_2 2021.01.08. 12:40:46

@chrisred: Remélem, hogy egyszer találkozol ilyen "polgárjogi aktivistákkal" akik majd jól agyonvernek, mert a hihetetlenül bonyolut személyiségedből csak a gyűlölt fehér pofádat fogják látni. Majd hiába mutogatod a Soros-igazolványodat, hogy te is hazaáruló vagy és részt vettél Európa elpusztításában. A fekete polgárjogi aktivizmusnak miért része szerinted más feketék boltjainak kirablása és felgyújtása, mi? Te debil állat, te... A világ pont miattatok egyre szarabb mindenhol, ahova a degenerált ideológiátok beteszi a lábát.

chrisred 2021.01.08. 12:42:30

@Rodney_2: Lehet, hogy neked tény, de mivel ide nulla tényt írtál le, ez az egész csak a kis zavaros fejedben létezik, a külvilág számára értékelhetőt nem prezentáltál belőle.

chrisred 2021.01.08. 12:45:16

@Rodney_2: Külföldön élőként a hazaárulás témában először a saját szemedből töröld ki a gerendát. Azt már mindenki tudja, hogy ovasni és szöveget értelmezni még kisiskolás szinten se vagy képes, vagy már csak nehezen beszélni magyar nyelv.

Rodney_2 2021.01.08. 13:03:12

@chrisred: A továbbiakban nem érdekel a véleményed, mert egy emberi hulladék vagy. Szellemi fogatékos vagy kártékony bérhazudozó. Tök mindegy.

chrisred 2021.01.08. 13:04:33

@Rodney_2: Vagyis az állításaidat csak mocskolódással tudod igaolni. No comment...

midnight coder 2021.01.08. 15:08:10

@chrisred: "De ezt a média nem is értékelte pozitívan."
De, összességében igen. Amúgy vicces amikor olyasvalaki lép fel a szegény dédnagypapa rabszolgaként elhurcolása ellen, aki ha a dédapót nem hurcolják el, ma épp gumimatracra gyûjtene Afrikában hogy végre elindulhasson a Földközi-tengeren át Európa felé. Az USA állampolgárságra pedig kb. olyan esélye lenne, mint a lottó öttalálatosra.

MEDVE1978 2021.01.09. 10:28:15

1. Erről az jut eszembe, hogy maga a folyamat egyre súlyosabb hatással van a nyugati társadalmakban. Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy 30 éve még sok indiai és afrikai éhezett, rengeteg kínainak egy tál rizs jutott egy napi ételként. Mára sikerült visszaszorítani az éhezés jelentős részét, relatíve az afrikaiak, indiaiak és kínaiak is gazdagodtak. De ez csak azt jelenti, hogy az átlag kínai 3 tál rizst eszik némi hússal naponta. A nyugati országokban a változás viszont az, hogy a középosztályok lecsúsznak, társadalmon belüli arányuk csökken és a társadalmi különbségek is jelentősen nőnek.
Erre sok országban a válasz egyfajta Bokros szellemiségű egyenlő lehetőségek országa és rászorulók segítése, ami viszont ahhoz vezet, hogy egyenlő lehetsz a szegénységben.
Kicsit bővebben kifejtve ez a "liberális" társadalompolitikai felfogás azt mondja, hogy a szegényeket, rászorulókat kell segélyekkel segíteni. A másik oldalon viszont a szegény réteg éppen csak a létfenntartásához elegendő transzfert kap, viszont a középosztály nem kap transzfert, így a gazdasági folyamatok eredményeképpen lecsúszik. Ezt jól nyomon lehet követni a magyar szegénységpolitikában 2010-ig, amikor is egész néprétegek várták a segélyt, mert abból tudtak egy kilátástalan egzisztenciát fenntartani (a gyerekek számához kötött segély ennél még rosszabb megoldás, mert az underclass újratermelődését eredményezi). Orbánék ebben annyit váltottak, hogy elengedték a semmibe az underclasst, valami nagyon minimum pótcselekvéssel (közmunka) és a középosztály felső-középső részéhez csoportosítottak át erőforrásokat.

Az USA-ban azonban még mindig a liberális segélyezési modell a domináns vagy az se. Csak a legeslegszegényebb kap transzfert, egyébként magára van hagyva a rendszer.
A középosztály így azt tapasztalja meg, hogy lecsúszóban van, egyre kevesebbet engedhet meg magának. Ennek oka, hogy egyes korábban viszonylag jól fizető munkákat outsourcoltak (a legtöbb gyártási folyamat) és a szolgáltatási szférában jöttek létre rosszul fizetett munkák. Nem mindegy, hogy részmunkaidős pénztáros vagy a helyi moziban, esetleg McDonaldsban vagy gépgyári munkás. Utóbbi szaktudást igényel és jelentős hozzáadott értékkel jár, előbbi egy nap alatt betanítható és nagyon könnyen "cserélhető".
Az USA rendszerében ráadásul nagyon nehéz az egyetlen dologhoz hozzájutni, amivel kiemelkedhetsz a szegénységből. Ez a képzés, ami óriási pénzekbe kerül a tengeren túl. Az egyre specializáltabb jól fizető állásokhoz egyre drágább képzések vezetnek, amit az átlag amerikai nem tud megengedni magának. Így részben az amerikai is ugyanazt éli meg sok területen, mint a magyar a rendszerváltást követően vagy akár az angol. Apu még egész életében a gyárban dolgozott, de neki már el kell menni melózni a mekibe, ami nem perspektíva, nem életpálya, lakás nincs és a bérlés drága stb. Nincs tehát perspektíva és ez felbőszíti a tömegeket, akik a politikai estabilishmentet okolják.
Ez az oka a váltópárti rendszer válságának. Eddig két alapvető stratégiát lehetett látni erre a kérdéskörre: a "baloldal" a fejlett országokban a népességimportra és az az által keltett oszd meg és uralkodjra tett. Ez az USA-ban azt jelenti, hogy szembeállítja a lecsúszó fehér középosztályt a szegény fekete és latin (részben bevándorló tömegekkel). Akik szegények, a sérelmi listájuk rendkívül hosszú, jól mozgathatók mindenféle identitáskérdésekkel. Amíg azzal van a fekete elfoglalva, hogy őt elnyomják és rendszerszintű rasszizmus miatt kesereg vagy a nők leköthetőek azzal, hogy minden rossz okozója a gonosz patriarchátus, addig mozgósítható ezzel szemben és szavazatok nyerhetők. Persze - ahogy a 2020-as választás is mutatja és a 2016-os is - a színesek jelentős része ezt már nem hiszi el mondjuk a demokratáknak.
A másik válasz a Trump - Orbán féle új jobboldali válasz, ami konzerválja az alsó rétegek státuszát, kivonja a forrásokat tőlük és priorizálja a középrétegeket, Trump esetében a felső rétegeket, vállalkozásokat. Ez ahhoz vezet, hogy ezek az emberek / cégek prosperálnak és a PR-ba, kommunikációba jelentős összegeket tudnak fektetni. Ezzel el tudják adni magukat a "keményen dolgozó, sikeres ember" pártjaként, aki megdolgozott a pénzéért és egyébként is a dolgozó kisember pártjaként prezentálják magukat, kivonva magukat a korábbi "korrupt" elitek közül. Ez narratíva szinten megjelenik szinte mindegyik új jobboldali, populista vezetőnél (Trump, Orbán, Salvini stb.).

Szóval a csőcselékezés, a demokrácia megsemmisítésével való vádolás ugyanúgy a baloldali identitáspolitika része, mint az "elitellenes" egyszerű dolgozó emberek a jobboldali narratíva kulcspontja. Közben nem történik más, csak a politikusok hülyítik a szavazótáborokat, mialatt igazából egyikük megoldása sem tökéletes, ezért középtávon biztosan szavazatvesztéshez vezet majd.

MEDVE1978 2021.01.09. 10:45:54

2-5. Trumpot valóban kitermeli a rendszer, ahogy Salvinit, Le Pent és Orbánt is.
Részben az is elképesztő, hogy milyen ideológiai töltet van. Amikor a Black Lifes Matteres tüntetőkhöz (legyünk jóindulatúak) csapódott csőcselék gyújtogat, fosztogat vagy szobrokat döntöget, az "érthető polgári felháborodás", míg a Capitolium előtt tüntetés és behatolás az épületben már a demokrácia alapvető sárba tiprása. Túlzás van mindkét oldalról.
A rendőrség felszámolása meg hasonló dolgok irreálisak. A fekete részeg bűnözőt "kivégző" rendőr egyértelműen kegyetlen, embertelen és törvénytelen tettet követett el. Az aki 7 golyót eresztett a pisztolyáért, késéért menő, a felszólítás ellenére nem megálló feketébe, inkább csak elvesztette a fejét. Mindkettőt a helyén kellett volna kezelni és nem fosztogatni, meg kampányolgatni és zászlóra tűzni az áldozati státuszt. Ez nem segít egyáltalán a feketék ügyén, sőt a reakció, a backlash miatt sokkal rosszabb hatása lesz, mint egy mérsékelt akciónak.

A sok félrevezetett bolondot meg, akit az elnöknek választott bolond tüzelt fel, fel kellett volna oszlatnia a rendőrségnek. Ez vagy hatalmas elcseszés vagy színjáték. A félrevezetett bolondoknak rövid börtönbüntetést kell adni, hogy megtanulják örökre, hogy ez nem dívik és kész. De párszáz ember ment be a Capitoliumba és a lakosság döntő része még hisz az amcsi demokráciában, tehát a demokraták meg a CNN hisztije is egy durva túlreakció. Azt még ki kellene deríteni, hogy miért nem volt elég rendőr, aki szétverhette volna a csürhét. Ha ez Trump utasítása volt, akkor valóban puccs (persze csak Trump butaságát mutatja, ha így döntött) és Trumpot börtönbe kell zárni.

Billy Hill 2021.01.09. 18:12:57

(Az állam és az egyház elválasztva működik ott amúgy, vagy még mindig Bibliára tett kézzel esküsznek, és In God We Trust van a pénzükön?)

chrisred 2021.01.10. 04:39:48

@Billy Hill: Ezek közül egyik sem csak egy adott egyházzal összeköthető jelenség.
süti beállítások módosítása