mi nem haldoklunk

mi így élünk

mi így élünk

Ha Lázár János sokat magyaráz, kiüti a Fideszt a kormányrúd mögül

2021. november 22. - p.a

lj2.jpg

A tűzzel játszik, amikor piros-fehér-zöld üzlethálózatról beszél.

Lázár szeretne egy igazi magyar kiskerláncot. Évek óta vissza-visszatérő témája ez, egyre nagyobb hanggal, egyre lelkesebben mondja.

Az élelmiszer-ellátás alapvető nemzeti érdek, olyan, mint az energetika vagy a pénzügyi szektor. Nehéz lenne vitatkozni ezzel. Élelmiszer-ellátás nélkül semmik vagyunk. Az is igaz, hogy a magyar gazdaságnak az lenne a legjobb, ha a magyar élelmiszer-termelésből és -elosztásból keletkező profit Magyarországon maradna.

Csakhogy egy magyar tulajdonú üzletlánc nem nyújt ezekre semmiféle garanciát. Az sem biztos, hogy a magyar termelőknek, a magyar élelmiszeriparnak hasznára válna. A magyar fogyasztókról nem is beszélve. A helyzet bonyolult.

Az is lehet, hogy a külföldi kerláncok fenyegetése csak színjáték és egy jövőre tervezett kisker különadó bevezetésének erőviszonyait alapozza meg (valamiből helyre kell majd billenteni a költségvetést).

De ez a bejegyzés nem arról szól, hogy "a magyar állam – akár a kiskereskedelem jogszabályi környezetét alakítva – tegyen egy egységes lánc létrejöttéért" vagy ne.

Ez a bejegyzés Lázár Jánosról szól, aki éppen a magyar emberek egyik legfőbb szórakozását támadja. Mert a magyar embernek nem egyszerűen beszerzési forrás a Lidl, az Aldi és a többiek. A magyar embernek ez egy hobbi, amivel szívesen tölti az idejét. A magyar ember szereti ezeket a bolthálózatokat.

Jó dolog, hogy a magyarok hobbija a Lidl? Nem. Lázár János feladata, hogy ebből a függőségből kigyógyítsa őket? Biztosan nem (igazából Lázárnak nem is ez a célja).  Akarják egyáltalán a magyar emberek, hogy megmondják nekik, milyen bolt a jó bolt? Nem valószínű.

Olyan ez, mintha egy tinédzsernek elkezdenénk magyarázni, hogy a kedvenc pop/rock sztárja állami eszközökkel háttérbe lesz szorítva, hogy ezentúl ő is inkább a Lázár János által preferáltat hallgassa.

A magyarokkal sok mindent meg lehet tenni. Fát lehet vágni a hátukon, ahogy mondani szokás. Belenyugszanak a vagyoni/jövedelmi újraelosztás jelenlegi tendenciáiba. Együtt tudnak élni a magyar egészségüggyel. Valahogy még azt is elviselik, ahogy a magyar oktatási rendszer kezeli a gyereküket. De a kedvenc üzlethálózatukat betámadni, hogy újabb CBA kerüljön a helyére? Ez nem fog menni.

Amikor kell, a magyar ember kiáll a szerettei mellett és ne legyen kétségünk: kiáll a saját életéért. És a magyar embernek a Lidl egyszerre a szerette és az élete. Ha Lázár veszélyezteti, akkor a magyar ember mindent meg fog tenni azért, hogy Lázár ne legyen döntőképes, de még az elvtársai se.

Ha Lázár János sokat magyaráz, az egyébként béketűrő, inkább apolitikus, eddig a kormányt a kisebbik rossz elvén támogató magyar ember ellene fog szavazni. Akarja ezt Orbán Viktor?

A bejegyzés trackback címe:

https://miigyelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2116762346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a nagy hohohorgász 2021.11.23. 10:50:09

Ez most komoly???? Azzal egyetértek hogy a magyar annyira primitív hogy a vásárlás hobby mert semmi értelmeset nem tud kezdeni az életével. De ne abból induljunk már ki hogy ez tamogatott legyen. Értem hogy miért írod, mert a kibaszott vasárnapi boltzar is ezt adta vissza...HOGY SENKI SEM MONDJA MEG A MAGYARNAK HOGY MIKOR VÁSÁROLJON!!! De ha értelmes vagy akkor tudod hogy ez gáz!!! És Inkább arról kéne írni hogy támogatandó egy erős magyar élelmiszer ipar CSAK NE LOPJÁK SZÉT!!!!! a sok primitív farhatzabalo kurva anyját.

sync 2021.11.24. 09:15:07

Egy bolthálózatba invesztálni kell, nem a Vörösinges módszert, hogy elvesszük erővel. A haveri kapitalizmusba nem fér bele a verseny.
Tőkét és tudást kell invesztálni. Azután munkát. Tőke még csak-csak lenne. Tudás már kevesebb, de dolgozni azt már nem.

Tamáspatrik 2021.11.24. 18:55:39

Tele van most is az ország piros fehér és zöld színű magyar kiskerláncokkal, ezeket támogatja a kormány és kevésbé adóztatja, mégse tudnak nagyobb piaci részesedést szerezni, mert nem elég jók.
Adott idő alatt mennyiségileg kevés árut pörgetnek meg relatíve nagy haszonkulccsal, ami a vásárlónak kevésbé előnyös, hiszen emiatt drágábbak.
Lehet, hogy a nagyobb láncokban a választék kisebb, de emiatt könnyebb megtalálni a polcokon, tudom hogy a jövő héten is ugyanott lesz a kedvenc kenyerem, ahol szokott lenni, és nagy valószínűséggel lesz is még belőle. A címkék legtöbbször világosak és egyértelműek, nem olyan zavarosak mint a kisebb boltokban.

élhetetlen 2021.11.24. 22:41:07

@a nagy hohohorgász: „Azzal egyetértek hogy a magyar annyira primitív hogy a vásárlás hobby mert semmi értelmeset nem tud kezdeni az életével”. Nem itthon élsz?
„a magyar emberek egyik legfőbb szórakozását támadja.”. Ez nem volt szerencsés megfogalmazás, de rendesen ráharaptál. Helyesebb lett volna, ha azt írja a szerző, hogy a magyar emberek kényelmét támadja. Csak egyszerűbb egy helyen megvenni a kenyeret, tejet, zöldséget, húst, kabátot a gyereknek, stb, mint elmenni x boltba.
A vasárnapi boltzárral sem az volt a probléma, „HOGY SENKI SEM MONDJA MEG A MAGYARNAK HOGY MIKOR VÁSÁROLJON!!!”. Pár dolog. Férj, feleség dolgozik, begyűjtik a gyerekeket, vacsora, este hétkor rángassa el a gyereket cipőt venni, és közben bevásárolni a következő hétre? A társasházakban van olyan, (és van pár Budapesten pl.), hogy vasárnap nincs porszívózás, mosás, tehát szombaton takarítás, vasárnap vásárlás.
Más, még mindig Bp. Sokan vannak, akik hétvégére elutaznak, akár szülőkhöz, akár a hétvégi házba, vasárnap este meg fél óra kitérővel bevásároltak a következő hétre.
Azokról a primitív magyarokról ne is beszéljünk, akik a családdal kirándulni járnak, és ugyanúgy hazafelé vennék meg a jövő heti kaját, mert egy-két napra sem vihetik magukkal a szombat reggel megvásárolt romlandó kaját. És ahogy ezt összehozták. A kisbolt nyitva lehet, ha ott a tulaj, a gyerekek meg eljátszanak a polcok között. Idilli.
„De ha értelmes vagy akkor tudod hogy ez gáz!!!.” Nem gáz, ha valaki vásárol. Az lenne a gáz, ha akkor ehetnék kacsát, ha felnevelem a 8-on, vagy a sarki CBA-ban kéne megvennem.
Lázár egy káros ember, aki a harácsolása mögé elveket keres. Lásd, Igazi Csíki Sör. A többi csíki sörfőző terméke, az nem igazi, csak az, amiben neki üzleti érdekeltsége van. Nemzeti dohányboltok. Ha Lázár „menti meg” a magyar kiskert, akkor annyi nekünk, ő meg majd kiküldi a sofőrjét Bécsbe francia camembertért, mert az átlagembernek az nem jár, nem kell import, nem kell multi. Ez is egy nézőpont, ez az enyém.

MEDVE1978 2021.11.25. 16:23:41

Ez a NER egyik alapelve, mármint, hogy a nagy és fizetőképes kereslettel rendelkező hazai ágazatokat az uralma alá vonja, ezzel egy új magyar tőkésosztályt kialakítva.
A magyar bankrendszert így sikerült visszahozni magyar tulajdonba, de gyakorlatilag ugyanezt csinálták a médiával és a turizmus jelentős részével is. Viszonylag könnyű belátni, hogy a nemzeti szabályozások miatt a bankrendszer is lokális, kevésbé kell nemzetközileg versenyeznie, ahogy a turizmus és a média helyileg és nyelvileg is Magyarországhoz kapcsolódnak. A magyar állampolgár tehát jelentős részben magyar médiát fog fogyasztani és ha Magyarországon nyaral, akkor jó esélye van, hogy NER közeli tulajdonú szállodába jusson. De ugyanez igaz mondjuk a dohányboltokra (amelyek gyakorlatilag a szabályozás miatt nem adhatók külföldi tulajdonba) vagy a nagy hazai építőipari / energiacégekre. A közös mindben az, hogy a kereslet viszonylag immobil és nincs jelentős verseny külföldi termékek által, tehát a vásárló rá van kényszerítve, hogy a magyar terméket vegye.

A kiskereskedelem az egyik utolsó lépcső, ahol eddig ezt a kormány nem tudta megvalósítani. Namármost ez nem véletlen, ugyanis az élelmiszer kiskereskedelmi láncokban működéshez kiterjedt nemzetközi hálózat kell. Minél szétterítettebb a tevékenység és kiterjedtebb a hálózat, annál költséghatékonyabban és gyorsabban tud többfajta árut behozni.
Itt van két rangsor, most és 10 évvel ezelőttről:

trademagazin.hu/hu/kereskedelmi-toplista-2011-tesco-cba-coop-az-elen/
trademagazin.hu/wp-content/uploads/2021/05/FMCG-Kereskedelmi-Toplista-2020_poszter.pdf

Szembetűnő, hogy már jelen van nagyon régen (több évtizede) a nagy hipermarketjeivel a TESCO és ő vezetett korábban. Még korábban a COOP és a CBA volt egyébként az első, amelyek magyar üzletláncok, 2011-ben azonban dobogósok.
Tehát összegezve: a kedvező gazdasági klímában (NER támogatása a CBA-nak) is 10 év alatt sikerült a dobogóról a dobogó alá visszacsúszni.

Mivel én gyakran vásárolok a LIDL / ALDI párosban, a TESCOBAN, Sparban és Reálban is, ezért személyesen érzékelem a különbséget. Ami kb. úgy néz ki, hogy a saját márkás termékek a németeknél kifejezetten jó minőségűek és relatíve olcsók, a TESCO hiperekben a választék hatalmas (bár mondjuk a saját márkás és alsópolcos termékek trágyák), a SPAR-ban a minőség általánosan jó, de ez egy drága árszínvonallal párosul. CBA-ban rég voltam (Budapesten a Récsey Centerben, szerintem tavaly), emlékeim szerint árszívonalban ütötte a SPAR-t, a termékek viszont nem voltak SPAR minőségűek. Végül a Reál a legrosszabb élményem, a munkahelyem környékén van egy. Mintha tényleg Lenke néni idejébe mentünk volna vissza: viszonylag drága, de nem túl jó minőségű termékek egy szocialista közért kinézetű helyiségben. A személyzet szintén passzol hozzá, unott arccal tologatják a feltöltendő árut, eltorlaszolva vele a teljes folyosót, a vevő meg megy, amerre akar. Amikor tömeg van a pénztárnál Micike inkább ebédel, hadd gebedjen meg Gizike. A dolgozókon látszik, hogy utálják, amit csinálnak és valószínűleg alul is vannak fizetve. COOP-os emlékem vidékről van: kis választék méregdrágán, ami elsősorban abból adódik, hogy ezek döntően kis boltok kis falvakban.

Szóval bocs Lázár János, a TESCO bármely CBA-nál, Reálnál vagy Coopnál nagyobb választékot produkál, a SPAR minőségben, a LIDL és az ALDI pedig a sajátmárkás termékek minőségében és relatív olcsóságban előzi őket. Kérdés, hogy lehetne-e a CBA, ami a LIDL helyett biztosítja a jó árú, minőségi terméket. A válasz sajnos nem, a beszállítói hálózata messze nem olyan kiterjedt. Az meg, hogy melyik mennyit fizet a szállítóknak és milyen feltételekkel: nem vagyok benne biztos, hogy a CBA annyira termelőbarát lenne. Valószínűbbnek tartom, hogy ők is ugyanúgy keményen tárgyalnak a termelőkkel.

Szóval Lázár János csak játsszon tovább a kisvonatával (tramtrain) Hódmezővásárhelyen, ne térjen vissza a politikába. Jobb a Gulyás komisszárnak.

MEDVE1978 2021.11.25. 16:36:41

@cvsvrs: Az a kisbolti rendszer, amit itt emlegetsz sehol nem "él". A fejlett világban és a fejlődőben is koncentrálódott a bolti kapacitás nagy üzletházakba, plázákba és a kisbolt a sarkon a Béla bá abált szalonnájával és az Andris bá kisüstijével már szinte sehol sem működik. Az amcsiknál ez a folyamat a 80-as években ment végbe a kiskereskedelemben, nálunk 2000 után teljesedett ki. Tehát a Lenke néni féle rendszer nem működik, legfeljebb kiegészítőként, éjjel-nappali boltként vagy magyar sajátosságok miatt dohányboltként. Egy egyéb rendszert csak folyamatos szubvencionálással lehetne mesterségesen fenntartani.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.11.25. 22:30:58

Szerintem a szavazók nem látják ennyire az összefüggéseket. Ezek miatt nem fognak oldalt váltani. Sőt, nagyjából sosem váltottak oldalt a szavazók, legfeljebb a pártok. Tehát ez nem veszély önmagában. Ha esetleg tényleg lenne egy újabb lánc, csak akkor lehetne sikeres, ha szeretnék az emberek. Ha meg szeretik, akkor meg főképp nem orrolnak meg a Fideszre. SZóval ezt a veszélyt eltúlzottnak érzem.

Másik oldalról pedig tényleg jó lenne, ha lenne valamiféle magyar , ha nem is túlsúly, de súly a kiskereskedelemben. EZ ördögi kör. Ha nem vesznek magyar árut, akkor nem tudnak megerősödni a magyar termelők. Ha meg nem erősek, akkor elsöprik őket a külföldiek. Nehéz kérdés ez, mert a támogatott termelők meg nagyon elkényelmesednek. Régi mondásom, hogy 2 esetben nem lehet valamit megcsinálni: ha túl kevés pénz van rá vagy túl sok.

élhetetlen 2021.11.26. 03:33:23

@fofilozofus: „Ha nem vesznek magyar árut, akkor nem tudnak megerősödni a magyar termelők.”. Ez így önmagában igaz, csak az összkép árnyaltabb. Azt hiszem, a termelőnek mindegy, hogy a TESCO-nak, vagy a CBA-nak adja el a termékét. Kiderült, mennyi magyar termék van az Aldi, az Auchan, a SPAR és a Tesco polcain - a Lidl nem válaszolt - Magro.hu .
Az meg nem csökkenti a magyarságtudatomat, ha megveszem a francia sajtot is, és a héten avokádót is vettem, öt év után először 250-ért, és nem a CBA-ban.
A másik, ez a magyar termék. Volt egy tisztességtelen őrült, aki kiadta a „magyar” szót, márkanévnek. Ezért a kezdetekkor akár másfél szeres áron is próbálták eladni a nemzeti érzelműeknek. Már visszavettek, de így is állandóan akciózniuk kell, hogy fogyjon az áru. Közjáték, lakótárssal erről beszélgettünk, mondja, ha jön a fia keresztapja, akkor Magyar (márka nevű) tejet vajat stb. kell vennie, mert a pasas lelkesen támogatja a magyar élelmiszer ipart. Mondtam, olvass el egy TOLLE tejesdobozt, aztán olvasd fel neki, hátha belátja, hogy a Tolnatej legalább annyira magyar, mint az Alföldi.
És most szakadjunk el kicsit a valóságtól. Az alap marad, a dohány biznisz, amitől egy csomó falusi kisbolt bezárt, mert a kenyér, tej, liszt haszonkulcsából nem lehet megélni. Ha eljutna odáig, hogy kimacerálja a multikat (nem fog), akkor jöhetne a központi beszerzés, koncessziók kiosztása, olyan feltételekkel, hogy aki még tartotta a kisboltját, annak se legyen esélye (trafik ügy). A szavazók meg olyanok, amilyenek. A hívők elhiszik, hogy, ha a magyar vállalkozónak van nyeresége, az itt marad az országban, azt is elhiszik, hogy Orbán soha nem hazudott, és azt is, hogy ettől ők gazdagabbak lesznek, Kormányzati milliárdokból egy csúcsgazdag magyar luxusszállodája kedvéért rendezik át a tokaji tájat | Magyar Narancs . Nem drukkolok Lázárnak, de ez sajnos semmin sem változtat.
süti beállítások módosítása