mi nem haldoklunk

mi így élünk

mi így élünk

Mit jelent az előttünk álló gazdasági válság?

2020. április 11. - p.a

cr4.jpeg

Ha tenni akarunk ellene, nem árt megérteni. Egyszerű, közérthető összefüggések jönnek. 

Koronavírus van, senki nem dolgozik, mindenki otthon van (#maradjotthon, nem érted?), a gyárak leálltak, mert félnek a vírusfertőzéstől, újra kell majd indítani a gazdaságot. Ez maga a válság, amiről mindenki beszél, ugye? Nem, egyáltalán nem. 

Ha félreértjük a gazdasági válság lényegét, nem fogunk jó válaszokat adni rá és nemhogy kievickélünk belőle, de a téves intézkedések még jobban belerángathatnak. Nézzük meg a klasszikus folyamatot. 

1. Egyes iparágak ellehetetlenültek. Evidensen ilyen a repülés és a szállodaipar, az éttermek-sörözők vagy az edzőtermek. Mások nem szűntek meg ugyan, de erősen visszaestek. Kevesebben járnak kozmetikushoz, kevesebb bőrönd, pezsgő, zakó, építési anyag, bútor, kozmetikum fogy, sőt kevesebb benzint használunk. 

2. Az ellehetetlenülő vagy visszaeső iparágakban kevesebb emberre lesz szükség. Sokan vesztik el a munkájukat és ezzel a jövedelmüket. Nem csak a szállodai recepciós, hanem a szobákat értékesítő online shop adatkezelője, az oldalt karbantartó külsős cég informatikusa és később a külsős cég bezárásakor az azt irodaszerrel ellátó társaság alkalmazottja. 

3. A munka és így jövedelem nélküli pilóta, pincér, kozmetikumokkal foglalkozó marketig-asszisztens és a csempegyár beszerzője visszafogja a kiadásait. Nem újítják fel a konyhát, nem járatják a gyereket külön angolra (akár online, akár élő), nem vesznek új autót vagy kerti bútort, nem fizetnek elő online szolgáltatásokra, nem üzemelik be a kerti medencét és nem vesznek hozzá klórtablettát, nem vesznek új klímát és nem tisztíttatják ki a régit, nem cserélik ki a gázkazánt és nem vesznek új telefont csak azért, mert idén is van új modell. A fogyasztás-visszaesés elszabadul, mint a vírus a zsúfolt moziban. Hamarosan minden iparág megérzi. 

cr5.jpg

4. Akinek megmarad a jövedelme, az is óvatosabban költi el a pénzét, elkezd jobban tartalékolni, hiába dolgozik olyan területen, ami nem érintett vagy pozitívan érintett. Ők sem vesznek új autót. 

5. Az általános óvatosság és pénznélküliség miatt leáll vagy nagyon belassul a lakáspiac és ezzel az építőipar egy nagy része, a gigaberuházásoktól az egyéni mesterember munkájáig. Nem csak a burkolóknak és ingatlanközvetítőknek, hanem a pénzügyeseknek és a jogászoknak is sokkal kevesebb a munkája és így a pénze. 

6. Szinte befagy a banki hitelezés. Az előbbiek miatt eleve sokkal kevesebb igény érkezik, a hitelért folyamodók pedig sokszor nem hitelképesek. A bank is óvatosabb, mert nem tudhatja, hogy nem-e egy olyan, látszólag jól kereső informatikusnak ad hitelt, aki egyébként a booking.com-ot karbantartó cégnek dolgozik. Ha valaki pedig valóban hitelképes lenne, az inkább nem vesz fel hitelt ebben a pesszimista hangulatban, a cégek leállnak a fejlesztésekkel. A bank jövedelmezősége, pénztermelő képessége visszaesik. 

cr9.jpg

7. A lefele tartó spirálban egyre több vállalkozás és magánszemély nem tudja törleszteni a bankhitelét. A fedezetül ajánlott ingatlanok már nem érnek annyit, a készfizető kezesek elérésével újabb emberek kerülnek padlóra. A bankok hitelállománya drasztikusan romlik, kinőni pedig nem tudják, mert új hitelt az előzőek miatt nem nyújtanak vagy alig. Bankok mennek csődbe vagy folyamodnak állami segítségért. Bankárok kerülnek az utcára. 

8. A tőzsde megáll. Új kibocsátás nincs, a vállalatok nem tudnak és nem is akarnak innen forrást bevonni. A részvényárak bezuhantak és alacsonyan is maradnak. Az ingatlan bérleti díjak hamar beszakadnak, az ingatlanárak már nem olyan gyorsan, de csökkennek. A korábban magukat vagyonosnak gondoló emberek rádöbbennek, hogy sokat veszítettek és hirtelen nem is olyan vagyonosak. Ők is elkezdik visszafogni a fogyasztásukat. 

9. Az általános fogyasztás-visszaesés további leépítéseket szül és az további munkanélküliséget. Beindul a spirál. Egyre több ember nem dolgozik, egyre kevesebb pénzük lesz, egyre kevesebb árut és szolgáltatást adnak el. Leállnak a termelések, csökken vagy zuhan a GDP (illetve GDP helyett: bármilyen releváns mérőszám, mindenki gondoljon arra, aminek a használatát helyesnek gondolja). 

cr6.jpg

10. Tessék, előállt a gazdasági hiperválság. Minden úgy indult, hogy #maradjotthon. Ezért hezitáltak több helyen azzal, hogy nem zárják le az országot. Minél kapitalistább egy ország, annál inkább így gondolkodott és annál inkább erőlködnek a mielőbbi újranyitáson. 

11. Végül +1: A zsugorodó gazdaság, a visszaeső jövedelem és fogyasztás drasztikusan csökkenő adóbevételt és kötvénykibocsátási lehetőséget jelent az állam számára, pedig most mindenki az államtól vár segítséget. Az állam bajba kerül, felborul a költségvetés, indul a küzdelem, hogy valahogy finanszírozható legyen. Ezt a gondolatot nem visszük most tovább, mert annyira szerteágazó és röviden nem leírható irányok lehetnek. 

A fenti, nagyon egyszerű láncban az egyik legfontosabb összefüggés, hogy az autógyár nem azért áll le, mert „koronavírus van”. Nem arról van szó, hogy a már kezdetektől félreértelmezett #maradjotthon mozgalom miatt nem tud autót gyártani, hiszen bármennyire is erőszakoskodunk a #maradjotthon mindenre alkalmazásával, bizony a munkába járás ebben soha nem volt benne (blogbejegyzésünk erről itt). Az autógyárak azért állnak le, mert azt gondolják, hogy nem lesz, aki megveszi az autókat (pontosabban sokkal kevesebben lesznek). Azért nem lesznek autóeladások, mert az embereknek nem lesz pénzük, illetve óvatosabban költik el. Azért nem lesz pénzük, mert nem lesz munkájuk és nem kapnak hitelt. 

cr11.jpg

A hiperválság itt van, elkerülni nem lehet. A hatását csökkenteni vagy gyorsítani a visszakapaszkodást, azt igen. Hogyan? Attól függ, mit gondolunk a jövőről. Nem is jó szó a „gondolunk”. Inkább arról van szó, mit hiszünk, mert ez bizony hit kérdése. 

a) Az egyik hitbeli kör szerint a vírus utáni gazdaság kb ugyanolyan lesz, mint előtte. Lehet, hogy sok idő kell, de ugyanúgy mennek majd a repülőjáratok, ugyanúgy megy majd a lakáspiac, ugyanúgy működnek az irodák, ugyanúgy átjárhatóak lesznek a határok és ugyanúgy vásárolnak majd az emberek. 

Ha minden ugyanúgy megy, akkor a fő cél a vállalatok megsegítése, a nehéz idők túlélésének biztosítása. Alaposan meg kell támogatni a légitársaságokat, a szállodásokat, a belvárosi éttermeket, a bankokat, az építtetőket, az iroda-bérbeadókat. Türelmesnek kell lenni a tanárokkal és adóbehajtókkal, mert hamarosan újra munkába kell állniuk. Azaz be kell fagyasztani a jelenlegi helyzetet, hogy csak fel kelljen olvasztani a mélyhűtött csomagot, amikor már lehet. Ennek egyik módja, hogy ezeknek a rászoruló cégeknek közvetlen juttatást ad az állam vagy például átvállaljuk a bérköltségeket, hogy ne bocsássa el az embereket és startra készen álljon minden. Az emberek bérének fixálása a fogyasztáscsökkenést is tompítja valamennyire. 

cr2.jpg

b) A másik hit úgy gondolja, hogy az új gazdaság bizony nem olyan lesz, mint előtte. A turizmus belátható időn belül nem áll talpra, az irodák iránti igény lecsökken, az online vásárlás nagyban elterjed és szinte mindent házhoz fogunk szállíttatni, a határok nem nyílnak meg egykönnyen, a tanítás nagyban változik. Az emberek ezekben a hónapokban átgondolják, hogy mi fontos nekik igazán és átalakulnak a fogyasztási szokásaik, megváltozik az életmódjuk, az egészségügyhöz való viszonyuk és esetleg a lakhatási igényük is. 

Ha az új gazdaság másmilyen lesz, mit eddig, akkor nem jó megoldás a befagyasztás. Ebben az esetben a rugalmasságot kell elősegíteni. Arra kell törekedni, hogy minél gyorsabban minél többen és minél többet dolgozzanak. Dolgozzanak, de nem feltétlenül ugyanazt, mint eddig. Nem szállodai portásra, hanem futárokra lesz szükség. Kevesebb történelemtanár kell és kevesebb bolti eladó. Kevesebb iroda. Ha a cégek összedőlnek, akkor összedőlnek, nem kell őket megmenteni. Ha mindenki dolgozik, akkor nem kár a cégekért, mert létrejönnek újak, az új rendszerhez igazodóak. Természetesen ez a verzió sem zárja ki a cégek közvetlen támogatását (pl legyen az országban wc-papír gyár és életképes mezőgazdaság), de szelektíven alkalmazza azt és a hangsúlyt az új munkahelyek teremtésére helyezi. Lényeg, hogy mindenki dolgozzon, mert munkából élünk, munka termeli a GDP-t (és az egyéb mutatók növekedését).

A valóság nyilván a) és b) között lesz valahol, de a kérdésünket úgy helyes értelmezni, hogy „melyikhez lesz közelebb?”. 

cr12.JPG

Kell-e félnünk attól, hogy nem jó irányba mennek a dolgok? Mint írtam, a két verzió közüli választás pusztán hit kérdése, ezért mindig félhetünk attól, hogy a hitünket nem igazolja vissza a valóság. Objektív módon pedig attól kell félnünk, hogy a magyar politikai rendszer (melyet egy korábbi bejegyzésben újfeudalizmusnak neveztünk) sajátosságai miatt a tágan értelmezett kormány nem klasszikus politikai érdekek (és ezzel valahol az ország és az egyes ember érdekei) mentén hoz döntéseket, hanem a jelenlegi gazdasági elit kizárólagos figyelembevételével cselekszik, lévén nagyrészt azonos vele. Gyorsan el fog dőlni, hogy az e körhöz tartozó, külföldi turizmusra építő szállodák kapnak-e állami segítséget. Érdemes figyelni. 

A blognak a koronavírus utáni élettel kapcsolatos, viszonylag szélsőséges kérdésfeltevése ebben a bejegyzésben olvasható.

cr1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://miigyelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr7915605208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HaCS 2020.04.11. 18:01:08

Egy ilyen válságunk már volt 1929 után.

Meg kell szépen nézni milyen intézkedésekkel lehetett belőle kimászni, és főleg milyen szigorításokat kell életbe léptetni, hogy ne történjen meg újra. Rá kell döbbenni, hogy a pénzügyi dereguláció címén pont ezeket a védő mechanizmusokat építettük le az utóbbi 10-40 évben a magasabb profit eredményével kecsegtető magasabb kockázatvállalás érdekében!
Rá kell döbbenni, hogy a pénzpiacok mennyire elszakadtak a reálgazdaságtól, és mekkorára duzzadtak! Hogy valójában a reálgazdaság (egyre lassuló) növekedésének hasznát egyre több, egyre éhesebb pénzpiaci szereplő szeretné megkaparintani magának. Egyre több szereplő szeretne, és remél a például 3%-os növekedés mellé mondjuk 7%-os kamatot. És egyre több szereplő ajánl, ígér is ilyet. És mindenki elhiszi, hogy ez így működni fog, vagy legalábbis majd bukik a többi szereplő.
A szörnyű az, hogy a matematikát nagyon nehéz ilyen szinten átverni. Ha, és amíg működik, addig a "sikerek" valójában pont a reálgazdaságból szippantják ki a pénzt. Az ő 3%-os hasznuk kárára lesz másoknak 3% feletti haszna. Meg persze a jegybankokból, akik nem győznek 0%-os kamattal szabadulni tőle, hogy a reálgazdaságnak több jusson. De nem jut, mert nem ez a mechanizmus. A káposzta már elfogyott, de a mohó kecske még mindig nagyon éhes.
A reálgazdaságban meg akut lesz a pénzhiány. A cégek vagy növekednek a reális 3%-kal, és folyamatos relatív tőkecsökkenést élnek meg, (hiszen a másik cég 7%-ot ígér/kénytelen ígérni), vagy belemennek a kockázatos és/vagy trükkös tervekbe és bizonyos arányban becsődölnek. (Említettem már, hogy csodák nincsenek?) Mindkét útnak az a vége, hogy a tartalékok elfogynak az erőltetett fejlődésben, és egy ponton túl (újabb) hitelek kellenek az ütem fenntartásához. És a kör bezárult. Könnyen belátható, hogy csak idő kérdése, mikor érkezünk a hitelképesség határára akár időben (100 évre nem fognak hitelt adni senkinek...), akár bizalomban.
Ugyanez fokozottan igaz a lakosságra, mint a keresletet generáló fogyasztóra. Tartalék 0, amíg a hitelből pörgetett fogyasztás még folyamatosan növelhető, addig működik, amikor elfogy a "hitelezési kedv", akkor bukta. Minél jobban fújtuk a hitellufit, minél jobban erőltettük az "erőn felüli" növekedést, annál nagyobb bukta. Mint egy jó piramisjáték ötvözve a Fekete Péterrel.

Akkor aztán rá kell csodálkozni az eredményre, mint borjú az új kapura.

Meggyőződésem, hogy már elég régóta keresleti válságokkal küzd a világ, csak egyrészt ezt beismerni túl szocialista, másrészt ugye nem véletlen pumpálódott fel ennyire az a pénzpiac. Jól körülírható körök, csoportok irányították a dolgokat ebbe az irányba, és nem érdek nélkül.

Stenonis 2020.04.11. 22:22:45

Az autógyárak első körben azért álltak le, mert kimoly zavarok keletkeztek az ellátási láncban.
Most már azért állnak, mert a kutya sem vesz autót. Kínában a vírus berobbanásakor 90%-kal esett vissza az újautó értékesítés.

a nagy hohohorgász 2020.04.12. 07:53:33

@HaCS: náci -e vagy ? tudom hogy tudod hogy miért :)

a nagy hohohorgász 2020.04.12. 07:54:17

@HaCS: Maradj inkább a régi szövegednél hogy Orbán tehet mindenről az PC-bb

white999 2020.04.12. 10:27:42

Gyorsan el fog dőlni, hogy az e körhöz tartozó, külföldi turizmusra építő szállodák kapnak-e állami segítséget.
A szándék megvan rá úgy 600 milliárd értékben. Persze az is lehet Palkovics úr félreérthetően fogalmazott, mint a 70 % támogatás ügyében, amit rajtuk kívül senki nem értett.

Exploiter 2020.04.12. 11:06:40

Továbbra is tartom, hogy egy globális örültekházát nézünk élőben.
Egy pár hónap és az emberek egymást taposva fognak - bármilyen - munkába rohanni, akkor is, ha előbb a hullákat el kell söprögetni a bejárati ajtó elől.
Gyakorlatilag minden kormány elcseszte ezt az egészet, Tokiótól Washingtonig.
De nem meglepő, mert eddig se tudott a politika és főleg a gazdaságpolitika semmilyen valódi problémára valódi megoldást adni, sehol a bolygón, ami nem csoda, hiszen alapvetően rossz axiómákból építkező tanok mentén gondolkozik mindenki.
Majd jön a new deal v2.0, aztán egy évtized és lesz megint boldogság, addig meg csak egy újabb generációt nyomorítottunk meg újra.
Taps, függöny.

sóhegy049 2020.04.12. 11:09:04

@poszter:
Ez nem új történet, sajnos, de ezt a hiteltörténetet soha, de soha nem értettem, mert OK, hogy lassan jön össze bármire, de összejön, ha tesz érte valaki. A hitel lehet gyorsabb, - sőt biztos - de utána biztosan fájdalmas lehet visszafizetni? Nem, nem érzem át ezt a sztorit a bőrömön, mert soha nem volt hitelem. Nem fogyasztom szét magam a szükségleteken túl, így mindig marad(t). Tudom ezzel nem vagyok jó átlagember, de nem is nyavalygok.

Midnight Run 2020.04.12. 11:27:06

Én inkább a második verzióhoz állok közelebb. A vírus a bizalmat ássa alá: ha elkapom, nem biztos, hogy kigyógyulok, nem biztos, hogy mások segítenek, ha egészségügyi vagy pénzbeli bajom van, nem biztos, hogy nekem a fogyasztást kell hajtanom (ez a hatás nem is feltétlen negatív). Ez az új légkör, mire oldódik, évekbe is telhet. Ameddig ráadásul nincs gyógyszer vagy oltás, addig még inkább jellemző a bizonytalanság. Minél hosszabb ideig marad a karantén, annál nehezebb felállni belőle, annál hosszabb lesz a gyógyulás.

Midnight Run 2020.04.12. 11:32:28

@HaCS: Valójában a valódi megtérülést adó projektek tűntek el. Én inkább kínálati problémát látok. Nincs elég normális projekt, ami valódi keresletet elégít ki.

AngeI 2020.04.12. 11:37:06

Viszont a bolygó élővilága kissé magház térhet. Bár ez egy konzumidiótát cseppet sem vigasztal.:)

Midnight Run 2020.04.12. 11:37:29

@Exploiter: Az veszélyes ügy, ha a már átesettek/fiatalok szembe kerülnek az öregekkel/krónikus betegekkel.

Valójában valami értelmes kompromisszumos megoldás kéne - korlátozott szabad mozgása az első csoportnak, karantén szociális és egyéb ellátással a másodiknak.

nemecsekerno_007 2020.04.12. 11:39:16

Aki előbb összeszedi magát, az fog keresni, ott fog visszaállni a gazdaság először.

sóhegy049 2020.04.12. 11:49:39

@nemecsekerno_007:
Egyetértés!
@Midnight Run:
A fiatalok, HA(!) átesettek és a már többi átesettek, amennyiben ez igazolt, máris dolgozhatnának, csak itt valakinek ezt "papírozni" kellene! Szerinted? :-)
A veszélyeztetettek eddig is izolálva vannak, lennének, ha betartanának minimális játékszabályokat. Én, mint aktív betartom, akkor ez rájuk is vonatkozzon.
Na ehhez kellene felnőni.

illaim 2020.04.12. 11:52:09

Az biztos, hogy a járvány lecsengése után változás jön. Ha rajtam múlna, most kezdeném el erőteljesen fejleszteni a felnőttképzés távoktatás feltételeinek a kidolgozását! A képzés, és átképzés elengedhetetlen feltétele a gazdaság gyors talpra állásának!

birkamenet 2020.04.12. 11:56:46

Szerncsére orbán tudja a megoldást és a külföldi liberális virus támadását a magyar emberek ellen vissza is verte. Nem kell törödni azzal, hogy a leállt gazdaság és a tömeges munkanélküliség miatt beomlott a költségvetési bevételi oldal, ezt orbán azonal visszaveri azzal, hogy 1000 milliárd forinttal megnöveli a kiadási oldalt! A fedezet is megvan, csak ki kell rámolni azoknak a bankszámláját ahol még van valami, (bankok, multicégek) és oda kell adni segélyként a népnek. Matolcsi is remekel, a kereslet a nullán, a hiteleket fizetni se tudja az átlag magyar, de ö majd milliárdnyi hitelt ad a cégeknek, hogy termeljenek csak tovább mint az állat.
Ja, és orbán megigérte, hogy a kirámolt bankok, multik majd visszakapják a lenyúlt pénzüket, öt éven belül. Frankó ötlet ez, most orbán elherdálja a pénzüket mint anno a manyupot, aztán majd az utód kormány visszafizeti helyette. Müködik az illiberált gazdasági modell a világrekorder növekedésével, amit a fél világ irigyel.

kvadrillio 2020.04.12. 12:15:30

PUTYIN IS AD PÉNZT AZ ORVOSOKNAK STB-EKNEK, DE NEM VALAMIKOR NYÁR ELEJÉN, MINT ORBÁN AZ 500 EZER FT-OT !!!
Putyin: az elkövetkező két-három hét döntő jelentőségű lesz2020-04-11 Az elkövetkező két-három hét döntő jelentőségű lesz a koronavírus terjedése elleni küzdelemben – jelentette ki Vlagyimir Putyin orosz elnök a kormány tagjaival és a régiók vezetőivel tartott szerdai videokonferencián, amelyen újabb szociális, és gazdaságélénkítő intézkedéseket jelenttett be a járvány okozta gazdasági károk enyhítésére.Közölte, hogy a közvetlenül a koronavírus-fertőzötteket kezelő orvosok esetében negyedéven át 80 ezer, a felcserek és ápolók esetében 50 ezer, a kisegítő egészségügyi személyzet tagjai esetében pedig 25 ezer rubellel növelik a havi juttatást, 50 ezerrel megemelik mentőorvosok és 25 ezerrel a mentőautók személyzetének juttatásait is. Erre a célra a régióknak plusz 10 milliárd rubelt utalnak át. (A forint jelenleg mintegy 4,36 forintot ér).A fertőzött páciensekkel dolgozó egészségügyi szakemberek a katonákénak megfelelő emelt biztosítási garanciákban részesülnek a szövetségi költségvetésből. A fertőzési osztályok 33 milliárd rubel kapnak további férőhelyek kialakítására, 23 milliárdot pedig orvosi felszerelés, egyebek között lélegeztető gépek és mentőautók beszerzésér.e..........

nemecsekerno_007 2020.04.12. 12:24:25

@illaim: Innováció, helyi gazdaság támogatása, megerősítése. Most nem fognak senkit baszogatni ha a belföldi cégeinek ad lehetőséget és ez egy remek alkalom arra, hogy a magyar cégek erőre kapjanak és/vagy megerősödjenek.

clemens 2020.04.12. 12:26:22

Néhány millió ember megmentése ( pontosabban életének néhány évvel való kitolása) miatt inkább megnyomorítjuk a maradék néhány milliárd életét.
Technokrata módon szemlélve 100 millió ember halála (ez a népesség 1,5%-a) fel sem tűnne.
Ebbe persze sok politikus belebukna, amit mindenáron el akarnak kerülni, ezért semmi sem drága.

AngeI 2020.04.12. 12:32:33

@illaim: Igen, Gyurcsányék is ezt csinálták az előző válság idején.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.12. 13:20:50

@nemecsekerno_007: Nem és nem és nem! Stadion kell! Még több stadion! Nehogy a foci "sűlyedjen" le!

@/\ngel: És talpra is állt. Igaz Orbán profitált belőle.

birkamenet 2020.04.12. 13:24:44

@nemecsekerno_007:

A magyar cégek jelenleg tömegesen hullanak el mint a legyek. Ezt akatja orbán kiegyenliteni a bankok, multicégek megfojtásával.

tireless treehugger 2020.04.12. 13:45:46

Vitatom az alap felállást, példán keresztül:

Az autógyárak nem csak azért álltak le mert nem lenne ki megvegye azokat. A teslát a helyi sherriffek zárták be. Tudtak volna termelni mert ők kevésbé függenek az alakatrészlánctól, és szerették volna ledolgozni az előrendelési lemaradást, na meg nagyobb piaci részesedést elérni. De nem hagyták.

A válság lehetőséget adott volna hogy gazdasági átrendeződés történhessen. Azoknak akiknek van pénze/pénzforrása, akik látják hogy mivel lehet megjelenni, akiket nem húz vissza a válság előtti hibák kolonca.

Pénz és pénzforrás korlátlanul van. _Arra amit el lehet adni._ Ha egyes esetekben leállt a termelés az két okból lehet: állami/helyi beavatkozás vagy versenyképtelen termék. Az utóbbi jelenleg csak azért tud piacon maradni mert mesterségesen teremtett körülményeket használ ki, ilyen pl a mercedesz. De ahogy megváltoznak ezek a nem természetes gazdasági körülmények a termelése leáll és várja hogy visszatérjen a válság előtti állapot

A poszt a normál körülményeket vetíti a válság idejére.Szerintem ez hibás. A válságban mások a körülmények/lehetőségek/vágyak, teljesen új helyzet van. Ez az időszak az out of the box thinking ideje, most látszik meg ki tud alkalmazkodni, ki tudja kihasználni a helyzetet, ki tudja kivezetni a társadalmat/gazdaságot/egészséget a válságból. (a nyekergők biztos hogy nem!)

Szóval ha lehet nekem például ne válaszolj, ha nem tudsz GONDOLKODNI, esetleg MÁSKÉPP GONDOLKODNI.

Exploiter 2020.04.12. 13:56:50

@clemens:

Attól függ, honnan nézed. De alapvetően az a baj hogy olyan felfoghatatlanul sokan vagyunk, hogy minden szám óriási.
Mondjuk a legjobb példa Kína.
Egy százalékkal számolva meghal mondjuk 17 millió kínai. Döbbenetes szám. Hosszú kilométereken át tekergőző kamionsor kelleme hogy rohangáljon a temető és a kórház között napokig, hogy elhordják őket.
Ezt még a szaros kis komcsi se úsznák meg anélkül, hogy elsöpörje őket a népharag.
A bolygó szempontjából viszont még mindig marad 1683 millió kicsi kínai hogy lelegeljék az egészet, mint a sáskák. Jövőre be is hozzák a lemaradást.
Szóval ja, nézőpont kérdése.

HaCS 2020.04.12. 14:03:11

@Midnight Run:

Ugyanúgy közelíted meg, csak másik oldalról.
Van egy teljesítmény, amire a gazdaság képes. Van egy növekedési potenciál is, ami sajnos jelenleg lassul. Ezek hozzák a megtérülést, profithányadot, nevezzük, ahogy épp akarjuk.
Meg vannak elvárások ezekkel a profitokkal, megtérülésekkel kapcsolatban.

Jelenleg a kettő el van szakadva egymástól. Ezt mondjuk mind a ketten.

Milyen folyamatokat eredményez?
1.) Egyre több cég megy az erőltetett menettől csődbe. (Lásd előbbi hsz.)
2.) Egyre több cég tartja úgy fenn magát szinten, hogy egyre nagyobb kockázatot vállal (raktárkészlet, tartalékképzés, anyagminőség...).
3.) Egyre többet próbálnak a cégek világszinten az eszközökön, és a munkaerőn is spórolni. (Keresleti hatások. Minőségi kérdések.)

Továbbá:
4.) A pénzügyi szektor (ígért) számai relatív jobbnak tűnnek, mint a reálgazdaságé.
5.) Ezáltal a pénzpiac szereplői természetes módon a nagyobb megtérülés miatt hajlamosak lesznek más pénzpiaci termékekbe fektetni. (Bankok biztosítókba, biztosítók bankokba...)
6.) A jobb megtérülés miatt a pénzpiaci szereplők száma is jobban nő, mint a reálgazdasági szereplők száma arányaiban. (Ezzel együtt szellemi tőke, erőforrás...)
7.) Ennek eredményeként a tőke, erőforrások összességét tekintve folyamatosan nő a pénzpiacok aránya a reálgazdasággal szemben.
8.) A jelenleg divatos piaci válságmenedzsment mintegy igazolja is a pénzpiacok jövedelmezőségét. Hiszen a pénzpiacokra öntjük a pénzt, aztán majd csak lecsorog...
9.) Mindezt persze végső soron az adókból, vagyis megint a reálgazdaságból tesszük.
10.) Mindezeknek az eredménye konjunktúrában kevéssé látszik, hiszen ezek a pénzek egy jó része meg sem jelenik a reálgazdaságban egyáltalán, tehát fogyasztást nem generál, eszközinflációt nem okoz, csak a pénzügyi termékek inflációját. A gond akkor jelentkezik, amikor válság van, és a pénzpiac szereplői hirtelen mind a materiális reálgazdaságba szeretnének menekülni (arany, gyógyszer, kenyér), és kiderül, hogy arányaiban mekkora is a vásárlóerejük a hétköznapi reálgazdasági szereplőkhöz képest. Mekkora is az az infláció, amit a beöntött pénz okozna, ha jól hasznosult volna.

Eredetileg azért jött létre ez az egész pénzpiac dolog, hogy a reálgazdaságnak kvázi "likvid tőke"-ként funkcionáljon. Oda irányítsa a fölös erőforrásokat, ahol azokra szükség van. Most meg sokkal több a fölös erőforrás, mint a szükség, vagy lehetőség.

HaCS 2020.04.12. 14:13:59

@a nagy hohohorgász:

Na speciel ehhez Orbánnak vajmi kevés köze.
Csattogós lepkéket tologatott, mikor ez elkezdődött, és nagyon kicsi ő ahhoz, hogy ezen pont ő változtasson. Meg hát ahogy a világgá kürtölt mentőcsomagot nézem nem is látszik a megváltó akarat. De tegyem hozzá, ez még mindig jobb, mintha a pénzpiacok arcába fröcsögne.

És amúgy még csak nem is vele van igazán bajom. Hanem az a slepp, ami körülveszi...

Ha már érdeklődtél.

a nagy hohohorgász 2020.04.12. 14:16:47

Én arra vagyok kíváncsi hogy a prolik (az emberek 90 %a) rajonnek e hogy munka vagy lopás nélkül nem tudnak előrébb jutni. Ha rajonnek jobb világ lesz ha nem akkor marad minden a régiben. Sztem. Én az előző valsagnal is azt hittem rajon a proli hogy a 50 milliós medencés házat nem neki találták ki de tulbecsultem őket. De nem baj most már én is részesülők az ő verukbol

sóhegy049 2020.04.12. 14:19:04

"Újabb 1,4 millió kínai maszk érkezett Magyarországra
Szijjártó Péter szerint hat további repülőgép is már a felszállási engedélyt várja Kínában."
-
Ebből esetleg a magyar piacra is jut, vagy ezt is osztogatjuk?

a nagy hohohorgász 2020.04.12. 14:20:18

@HaCS: de sleppje mindenkinek van. Valahogy mindig kiderult hogy aki fennt van az nem tisztán szerezte. Legyen az Gyurcsány Orbán zukiberg..... Jó kis harc ez a tulelesert. Hát hajrá én felkeszultem, legalább is azt hiszem.... Bár erre nem lehet igazán

nemecsekerno_007 2020.04.12. 14:20:24

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Stadion kell meg lélegeztetőgép. Utána meg egy újabb 2/3. És a haza fényre derül.

sóhegy049 2020.04.12. 14:22:12

@a nagy hohohorgász:
Ezzel most konkrétan leproliztál legalább 3 millió vidéki embert, aki valóban, a két kezével mindenért megdolgozik.

a nagy hohohorgász 2020.04.12. 14:38:08

@sóhegy049: és? A proli az proli. Munka és lopás nélkül vígan élni.... Az emberiség eddigi története alapján ez még senkinek sem sikerült. De ők vígan hisznek benne a libsi média meg adja alájuk a lovat. Aki hülye haljon meg. Még azt a cigányt is többre becsülöm a prolinal aki 1 kiló lisztet lop kivéve ha fizikai bantalmazast követ el.

AngeI 2020.04.12. 14:55:53

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Igen tényleg így történt. Viszont múltkor olvastam, hogy Ferge Zsuzsa nem egészen gondolja megfelelőnek az akkori válságkezelést:

„2008-ban Magyarország volt az egyetlen válság érintette állam, amely semmit, egyáltalán semmit, egy gyufaszálat sem tett keresztbe azért, hogy a válság nyilvánvaló veszteseivel valami történjen. Ilyen ország nem volt még egy. Mindenütt legalább a munkanélküli ellátást vagy a segélyezést vagy valami mást kiterjesztettek. Ennek következtében nálunk különösen nagy volt a szegényeket érintő veszély.”

Hmm..

Emmett Brown 2020.04.12. 14:59:27

@birkamenet: annyira hülye vagy. Pontosan ezt kell csinálni, 1000 mrd-ot pumpálni, hogy legyen pénz meg kereslet.

Ezzel nem lenne baj, de a munkahelymentes túl későn jött sajnos. Onnan hogy elkezdik kirúgni az embereket jön a kereslethiany spirálja, meg a bizalmatlanságé.

a nagy hohohorgász 2020.04.12. 15:02:25

@Emmett Brown: te mit akarsz annyira fogyasztani? Mi az amire annyira szükséged van

Emmett Brown 2020.04.12. 15:42:27

@a nagy hohohorgász: én megvagyok. Viszont ha csak munkával meg lopással lehet feltörni, és munka nincs akkor csak egy dolog marad a proliknak.

Barkalot 2020.04.12. 16:21:40

A helyzet az, hogy tömeges átképzésekre lesz szükség. Aki eddig szakács volt, az nem lesz már szakács hosszú ideig, aki eddig pincér az nem lesz pincér, aki eddig recepciós az nem lesz recepciós, és így tovább. De ez azt hiszem logikus és érthető. Ez rengeteg embert fog érinteni idehaza is. Meg kell szervezni sok 10 ezer ember átképzését. Kemény meló lesz.

birkamenet 2020.04.12. 16:27:10

@Emmett Brown:

Meséld már el hogy mi a fasz jó van abban, hogy az ország eladósodik csak azért, hogy az átlag proli fogyasszon? Mi lesz igy megmentve, az importáruk, a multik, a külsö egyensúly, a költségvetés, az ország kockázat??? Mert a magyar munkahely meg a teng-leng magyar kkv-ék aztán nem!

Orbán munkahely megmentö programja is lebukott, hogy azt csak a cégek10-15%-ára irták ki. A többi meg éljen meg saját lábon. Más kérdés, hogy a fogyasztás úgy bezuhan most minimum 1 évre, hogy a cégek 50%-a úgyis a nullára rendül be.

Reding Roli 2020.04.12. 16:27:14

Ugyanolyan nem lesz már semmi, így a gazdaság sem...Eddig azt hittük, hogy a 21-ik század technológiája meg tud vèdeni minket szinte mindentől, de mègsem...Azt hittük, hogy a politikusoknak lesz ereje megvèdeni a világot, ès az üzleti szempontokat fèlretève , megtiltják a több millió kínai beutazását mèg januárban, de mègsem...
Azt gondoltuk , hogy a kínaiak vègre megoldják a saját belső problèmáikat, ès felszámolják a vadállatok kereskedelmèt, fogyasztását, de mègsem...Az fel sem merült bennünk , hogy laboratóriumban kísèrletezgetnek vírusokkal....Azt hittük, hogy azèrt vásárolnak fel kikötőket , ès indítják újra a Selyem-utat, hogy nekünk is jobb legyen...
Naívan nèztük, hogy az elmúlt 30-40 èven a fejlődő országok megnègyszerezzèk lakossàgukat ès elárasszák embertömegekkel az európai kultúrkört...Miközben elèrkeztünk a növekedès határaihoz: a bolygó ökológiai rendszere nem bír el több embert ès annak a migrációs mozgásait, beleèrtve a tömegturizmust is...
Követeljük vissza a boldog bèkeidőket, amikor mèg minden egy sokkal nyugodtabb mederben , emberi mèrtèkben folyt!
Sem nèpssègrobbanas, sem migráció, sem globalis kereskedelem , sem imperializmus nem kell a jelenlegi mèretekben..
Az sem baj ha nem leszünk " úgy" gazdagok, de a nyugalom a kiszámítható világ , a hosszan tartó equilibrium mindennèl többet èr!
Elő a règi ipari hagyományokkal , itt mindent élő lehet állítani - vagy max regionális együttműködès keretein belül- jobbat mint Kínában, csak ehhez meg kell törtènni a belső változásnak ès el kell kezdeni kemènyen dolgozni ès nem Indiában menni magunkat keresni vagy Thaiföldre napot lopni..
Kínát meg globálisan el kell szigetelni, megbüntetni! Aljas , pártállami , totalitárus rendszer , amely mondjuk ki: elsődleges kirobbantója ès okozója a mostani válságnak..Menjenek vissza Kínába , oda ahonnan jöttek!

Emmett Brown 2020.04.12. 17:20:36

@birkamenet: számold ki mennyi lóvé esik ki ha 100k embert kibasznak.

Pénzt kell osztaniuk, de sajnos most is a haverokat tápolják. 3 hete kellett volna a munkahelymegorzest beígérni.

Soha ne tegyel haver a fekete lora 2020.04.12. 17:24:52

Az Audi jovo 7en mar inditja a gyartosort, ne fossal mar.

Soha ne tegyel haver a fekete lora 2020.04.12. 17:28:08

Amugy most mutatkozik meg igazan Orban zsenialitasa, nalunk indulnak majd eloszor ujra a meccsek. Minnel nagyobb hombar stadionunk van, annal konnyebb tartani a 2 meter tavolsagot.

Fikalnyik Eugén 2020.04.12. 17:37:41

@a nagy hohohorgász:
"Még azt a cigányt is többre becsülöm a prolinal aki 1 kiló lisztet lop"

Ó, ezt már ismerjük, pajzsra is emeltetek egyet....

a nagy hohohorgász 2020.04.12. 17:39:53

@Emmett Brown: a proli akkor sem fog lopni mert ő csak obegat. Ahogy te is.

illaim 2020.04.12. 18:15:53

@janos551: Természetesen a felnőtt oktatás és átképzés nem az egyedüli eszköz! De addig míg egy új technológia bevezetése néha csak a kapcsolódó géppark telepítésének idejét veszi igénybe, a technológiát biztonsággal kezelni tudó munkáscsapat képzése háromszoros négyszeres idő szükséges. A távoktatás megoldása nem csak technikai feladat, a fejekben is helyre kell tenni, más hozzáállást követel meg. Abban pedig igazad van, hogy egy egy speciális szakmát gyakorlók nehezebb helyzetbe kerülnek, ha válságba kerül az iparáguk.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.12. 19:07:01

@HaCS: "Ezáltal a pénzpiac szereplői természetes módon a nagyobb megtérülés miatt hajlamosak lesznek más pénzpiaci termékekbe fektetni. (Bankok biztosítókba, biztosítók bankokba...)" - Bocs, a 2008-as válságnál a biztosítok voltak az elsők amik padlót fogtak.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.12. 19:09:24

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Mármint a bankok után.

@a nagy hohohorgász: A prolit úgy lehet a legjobban felismerni, hogy szánalmas élete miatt frusztrált, így nácivá válik, zsidózik és prolizik mindenki mást.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.12. 19:11:13

@math0: Ha a lélegeztető gépet választja, leverjük a biztosítékot, mert kell a stadionokba a világítás. :-))

white999 2020.04.12. 19:11:41

@Barkalot: Az igazán kemény a magyar munkaerőpiac volt idáig. PL pincért keresett valaki akkor legyen pincér szakmája, több éves gyakorlata, ne legyen gyereke, életkor 30-35 év beszéljen több nyelvet a turisták miatt. Ja és természetesen ne akarjon minimálbértől többet kapni. Ebbe nem az átképzett nem fért bele de semmilyen sem. Egy magyar vállalkozásnak sem pénze sem energiája nincs megtanítani a szakmát aki egy kicsit is gyengébben műveli. Pincér példa sarkított de pl 45 felett már szalag mellé se vesznek fel, pedig oda tényleg nem kellenek különleges kvalitások. A magyar munkaerő piac ilyen helyzetben sem vette figyelembe a feles munkaerő jó részét. Képezhetik ezt akárhova, úgysem veszik. Ezért röhögök mindig jókat amikor 70 re akarják felvinni a nyugdíjkorhatárt. Papíron szenzációsan működik csak a gyakorlat mutatna teljesen mást. Főleg egy nyomott keresleti oldalon ne lesz semmi esélye az átképzetteknek ha idős akkor meg pláne. Az a legjobb szcenárió lesz ha éhbérét fogják alkalmazni.

]{udarauszkasz 2020.04.12. 19:17:05

@a nagy hohohorgász: lehet, tobbet keresek a magyarorszagi tolvajok tobbsegenel, es egy 50-est se loptam el senkitol.

nemecsekerno_007 2020.04.12. 19:24:30

@math0: Na mi van, miniszterelnök lettél? Mesélj még.

kvadrillio 2020.04.12. 19:30:22

IDŐSOTTHONI HULLAGYÁRTÁS...operatív törzs cicinéni: VIGYÁZZUNK AZ IDŐSEKRE !!! ŐK VANNAK A LEGNAGYOBB VESZÉLYBEN ! MINDENT MEGTESZÜNK ÉRTÜK !....CSAK ELŐBB KINYÍRJUK ŐKET ! Karácsony: A főváros mindent betartott, a járványügyi hatóságok viszont nemA Pesti úti idősotthonban 151 embert megfertőzött a koronavírus. Az ügy kapcsán Orbán Viktor és a kormány is a főváros felelősségét hangsúlyozta. A főpolgármester szerint viszont nem ők mulasztottak, hanem az állami szervek.

NEMÉNVOLTAM... ŐK VOLTAK......CSÖKÖTTAGYÚ BARMOK !

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.12. 19:31:08

@nemecsekerno_007: Csak apátiába "sűlyedt", hogy nem jut neked stadion meg lélegeztetőgép együtt. Különben meg valahogy "elsűlyedt" nálatok az idősotthon téma, most hogy kiderült mennyit hazudtatok.

kvadrillio 2020.04.12. 19:45:01

nincs itt semmi baj ! sokezer milliárd van adóparadicsomokban és offshore számlákon ! :)

Putyin egyben azt is közölte, hogy a jövőben meg fogják adóztatni az offshore paradicsomokba pénzt utaló orosz állampolgárok jövedelmét, és e mellett bevezeti a kamatadót is: akinek egymillió rubelnél nagyobb banki megtakarítása vagy hosszú távra szóló értékpapírja van, az a kamat 13 százalékát lesz köteles befizetni adóként. Putyin szerint ez az intézkedés az orosz állampolgárok egy százalékát érinti.
Putyin megadóztatja az OFFSHOROSOKAT..., A MAGYAROK MEG SÍRNAK, PEDIG a magyaroknak több ezer milliárdja van adóparadicsomokban offshore számlákon ...kb 60 000...80 000 milliárd....

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.12. 19:51:24

Hol a birca? Elapadtak az olaj jövedelmek Putyinnál, bevezetik a jegyrendszert és nem gurulnak neki a rubelek?

kvadrillio 2020.04.12. 19:54:38

MARCO VERGANO,,,. A KEZDETEKTŐL KÜZDŐ KORONÁS OLASZ ORVOS...
NEM CSAK.....IDŐSEK HALNAK MEG !!!!!...
..
Vannak fiatalabbak is

„A legnehezebb az, hogy folyamatosan koncentrálni kell és nagyon nehéz a járvány ötödik hetében is a legnagyobb figyelemmel ellátni a betegeket.

Hiába vennénk még lélegeztetőgépeket és állítanánk be új ágyakat, nem lenne elég orvos és ápoló a betegek ellátására.

A súlyos betegeket időről időre meg kell fordítaniuk, ez is a kezelés része. "Ehhez régebben nyolc ember kellett a protokoll szerint, de most annyira kevesen vagyunk, hogy már csak négy, néha csak három ember jut erre a feladatra. Igaz, annyit gyakoroltuk az elmúlt hónapban, hogy már így is megy. És szüntelenül tanulunk is. Amikor még nem találkoztunk a vírussal, azt olvastuk, hogy jellemzően idősek kerülnek súlyos állapotba.

Jelentem, vannak negyvenes éveikben járó súlyos betegeink is. Sok ötvenes éveiben járó betegünk van lélegeztetőgépen, akiknek alig van kísérőbetegségük, sőt több betegnek egyáltalán nincsen más betegsége a koronavírus okozta fertőzésen kívül.

Ez a mostani állapot még hosszú hónapokig tarthat. Augusztusig biztosan. De ebben sem vagyok biztos, biztosabbnak látszik a szeptember. Addig nem lesz vége, amíg a lakosság jelentős része, körülbelül hetven százaléka nem szerez immunitást. Hacsak nem lesz valami áttörés a terápiában. Ez eltarthat akár egy évig is, vagy tovább” – ad szokatlanul borús előrejelzést a torinói orvos. Hozzáteszi, hogy sok olyan halálos áldozat van, akit ha nincs járvány és nem ilyen tömeges ellátási kötelezettség szakad a kórházakra, meg lehetett volna menteni.
Választani kellett

“Az elmúlt hetekben nagyon sok kollégámmal együtt nehéz döntésekkel szembesültünk.

Választani kellett, kit tegyünk lélegeztetőgépre és kit nem, vagyis kinek van nagyobb esélye a túlélésre.

És számos esetben nem tudtunk megmenteni olyanokat, akiket életben tudtunk volna tartani, ha nem ekkora tömegben zúdultak volna be a betegek egyszerre. Mert ehhez képest korlátozottak a lehetőségeink. Nincs elég gép és főképp nincs elég orvos és ápoló.”

HaD 2020.04.12. 20:01:40

Nem ennyire bonyi a szitu...Mo.-t betagolta a módszerváltó elit a nyugati termelési láncba ami olcsó de relative jól képzett munkaerőt kapott és vagy 100 millió fogyasztót a szoci blokkból. Ez ideig óráig növelte a Nyugat Európa-i gazdaságok versenyképességét,és ezért tűrik sőt pénzelik a szoci blokk elitjét(most tekintsünk el a műbalhéktól)...ugyanakkor az európa(és úgy általában a világon mindenütt)i bibsik attitűdje alapból telhetetlen(ez a fajtájuk történetéből adódik...a létbizonytalanságuk miatt túlfelhalmoznak és diverzifikálják a felhalmozott vagyont). Ezért a 80'-as évektől egyre jobban támaszkodtak a még olcsóbb kínai munkaerőre és az európai keleti terjeszkedés viszont az oroszokkal való természetesnek mondható gazdasági összefonódást megakasztotta ill elhanyagolta a szintén természetesnek mondható afrikai érdekeltségek kiépítését(a kincsikkel ellentétben). Most épp ennek a fogja Európa és pláne Mo. Nem Európán múlik pláne nem Mo. hogy ezt a rendszert újra tudja e indítani hanem a kínaiakon és az USA-n. Ettől elszakadni igen rövid távon egy orosz nyitás lenne a megoldás ...szerintem. Az afrikai jobb lenne de az időigényesebb,bár a franciák miatt talán gyorsabban menne(persze ezt meg a németeknek kellene lenyelnie)....a protestáns nyugat sikere gazdaságilag nem kompatibilis a konfuciánus kelet sikerével..ez tévedés volt és a bibsik mohósága okozta:(...de semmi semmi ésszerű alapja nincs,pláne így 30-40 év elteltével.

kvadrillio 2020.04.12. 20:08:11

MIÉRT MONDOGATJA ORBÁN, HOGY NAGYON SOK JÁRVÁNY JÖN MÉG, NEM MIND ILYEN NAGY LESZ, DE SOK LESZ ! ::: HONNAN TUDJA ???

ÉS, HA SOK JÁRVÁNY JÖN MÉG, AKKOR GAZDASÁGI VÁLSÁG IS FOLYAMATOSAN LESZ ????? ÉS AZ EMBERISÉG A FÖLD ALÁ KÉNYSZERÜL MAJD, MERT NEM JÖHET KI TÖBBÉ A LAKÁSÁBÓL ????? SOK KÉRDÉS MERÜL FEL ORBÁN SZAVAI NYOMÁN BENNEM.

HaD 2020.04.12. 20:11:07

..ja és monnyuk a Nyugat Európa-i nyuggereknek kicsit vissza kellene venni... a puritán mentalitás tette őket versenyképessé és a népességcsökkenés miatt szinte eltűnt a munkásosztály abban az értelemben hogy kezdett a technológia keresleti piacot jelenteni a képzett munkások felé akik a népesség csökkenés miatt meg elfogytak. Ahelyett hogy a képzést alakították volna ehhez inkább eltűrnek 25%-os munkanélküliséget a fiatalok körében míg a nyuggerek meg élik a dolce vitát ...és ezért fordultak pl. Kína felé ahol szorgalmas és tehetséges embereket nevelt ki a konfuciánus elv. Kicsit vissza kellene térni a puritán elvekhez...az sikeres volt

kvadrillio 2020.04.12. 20:11:13

vagy a végén CSAK AZ ORBÁN CSALÁD MARAD ÉLETBEN AZ ÖSSZES STADONJÁVAL ?????????

ÉS ELTŰNIK 7,5 MILLIÁRD EMBER ????? :o)))

HaD 2020.04.12. 20:15:50

@kvadrillio: a túlnépesedett társadalmak a "szelekció"(hogy finoman fejezzem ki magam)fokozásának kényszerét hozza...ez nem csak az öntözésre tért népek de az ipari társadalmára is jellemző

kvadrillio 2020.04.12. 20:23:01

leszarom, én már eleget éltem és csoda, hogy eddig eléltem !
DE EZ A JÖVŐKÉP SEM A PROLIKNAK, SEM AZ ADÓPARADICSOMOSOKNAK NEM NYERŐ !!!!!

kvadrillio 2020.04.12. 20:24:17

@HaD: jahhh........így van ez, ha az ÁNTIBÉBI PIRULA NEM JÖN BEHHHHH ! :)

kvadrillio 2020.04.12. 20:27:50

AHMMM....FOLYAMATOS JÁRVÁNYOK, FOLYAMATOS GAZDASÁGI VÁLSÁGOK, FOLYAMATOS ÉS HOSSZÚ SZOBAFOGSÁGOK., FOLYAMATOS STRESSZ...... HÁÁÁÁÁÁ...... ENNÉL MÉG A GÖDÖRBEDÖGLÉS IS JOBB ! :)

sztem akkor most EGYÜNK EGY KIS TOBZOSKA-PÖRKÖLTET ÉS EGY KIS DENEVÉRKE-LEVEST.....OCCT UCCUUUUUUUUUUU KEZDHETTTTTYÜK ELŐLRŐL.........

kvadrillio 2020.04.12. 20:31:45

SZLÁVIK DOKI ATV.....NÉZEM...

nemecsekerno_007 2020.04.12. 20:34:52

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Szarul jön ki az ellenzék ebből is hiába heherészel. Színházigazgatót gyorsán le tudott váltani, neg felvenni nyolc alpolgit. Ezt nehéz védeni, te mégis próbálod, nyílván szereted a kihívásokat :)

kvadrillio 2020.04.12. 20:55:48

JAHHH>.és mégeggy kérdés, ha feltehetem, A MOSTANI PANDÉMIÁS JÁRVÁNYHELYZETBEN, A KORONÁSBETEGEK KEZELÉSÉBEN..., A MAGÁNKLINIKÁK ORVOSAI IS RÉSZT VESZNEK ???!!! gondolom igen ! minden orvos, aki él és mozog !

kvadrillio 2020.04.12. 20:59:00

hopppááá !

Kásler kirúgta a Rehabilitációs Intézet főigazgatóját is
Urfi Péter egészségügy ma 20:40 2

Az emberi erőforrások minisztere megszüntette dr. Cserháti Péter, az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet (OORI) főigazgatói megbízását – olvasható az EMMI közleményében, amelyet először a Magyar Nemzet, majd több kormánypárti portál közölt, és az MTI-re is csak órákkal később, a cikkünk élesítése előtti percekben került ki.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Cserháti Péter, az Egészséges Budapest program koordinációjáért felelős miniszteri biztos 2017-benFotó: Szigetváry Zsolt/MTI/MTVA

Ebben az áll, hogy „az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézetnek április 15-re biztosítania kellett volna az új koronavírussal megfertőződött betegek számára több mint kétszáz ágyat, ebből április 10-én még egyetlen ágy sem volt erre a célra az OORI-ben, és április 16-ra az előírt tizedét sem ígérte a főigazgató az utasításban szereplő ágyszámmal szemben. Az intézetben ellátott rehabilitációs betegek áthelyezéséről nem gondoskodott. Mindez ellentétes az ágazati elvárással és a kórháznak adott feladatszabással. A megfelelő felkészülést nem végezte el a főigazgató, komolyan veszélyeztetve ezzel a járvány elleni sikeres védekezést és betegellátást.”

Fikalnyik Eugén 2020.04.12. 20:59:52

@white999:
"Ezért röhögök mindig jókat amikor 70 re akarják felvinni a nyugdíjkorhatárt. Papíron szenzációsan működik csak a gyakorlat mutatna teljesen mást."

Pedig ördögien ki van ez találva. Ha nem kapsz majd munkát, elmehetsz mondjuk 62 évesen korkedvezménnyel, stílszerűen a nyugdíjad - ami nem lenne így se valami sok - 62%-áért.

Fikalnyik Eugén 2020.04.12. 21:08:37

@kvadrillio:
"Kásler kirúgta a Rehabilitációs Intézet főigazgatóját is"

Szokásos fideszes komcsi belső leszámolás, kellett valami nagyobb seggnyalónak a helye.
Majd rehabilitálják pár év múlva mint szakacsicsettást.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.12. 21:11:06

@nemecsekerno_007: Hehehe... ez most a fontos a járvány közepén? Miközben a kormányhivatalok nem intézkedtek a járvány közepén, pedig kérte a főváros? Szánalmasan terelsz. :-))

tireless treehugger 2020.04.12. 21:28:21

Az jó hogyha az egyébként mozdíthatatlan dinoszauruszokat kidobják. Megfelelő embert a megfelelő helyre a megfelelő időben. A rendszer hatékonysága javulni fog az elkövetkező hónapokban.
Ha majd a politikusokat kezdik ritkítani az mégjobb lesz. Néhány napja boldog-ot már kiadták az ügyészségnek. A többi nagyon lapít, de már készen van az itélet, olyan hibára várnak amik nyilvánosan igazolják majd az eltávolítást.

birkamenet 2020.04.13. 00:02:18

@Emmett Brown: "számold ki mennyi lóvé esik ki ha 100k embert kibasznak."

te meg számold ki, hogy mi a f.asznak tartsa meg a cég a dolgozóit, ha NINCS KERESLET????

50 fő alatt kedve sincs egy cégnek belebonyolódni az adminisztrációba, hogy bizonyítsa, hogy ő aztán nemzetgazdasági érdekü cég, vagy hogy bizonygassa, hogy a válság miatt esett ki a forgalom 50-100%-a. Az ország 80-90%-a otthon ül, a gazdasag lefagyása spirálszerüen terjed, mi a lófasznak tartaná meg a cég akkor dolgozóit, ráadásul úgy, hogy a szigorítások csak fokozódnak, ez ugyebár be van jelentve.

Arról meg ne is beszéljünk, hogy mekkora híres tartalékai vannak a magyar cégeknek meg háztartásoknak! Hitelböl meg EU támogatásból verte itt mindenki eddig a farkát. A hiteleknek egy ideig vége.

birkamenet 2020.04.13. 00:12:07

@Soha ne tegyel haver a fekete lora: "Amugy most mutatkozik meg igazan Orban zsenialitasa, nalunk indulnak majd eloszor ujra a meccsek"

Na az még odébb van, ugyanis ahogy látja az egész ország, sorra hullanak a fejek az ÁLLAMI SZERVEKnél, ugyanis naponta derül ki, hogy csak úgy halmozódik a kórházak, idősotthonok stb száma, ahol esély sincs ágyat, elkülönített részlegeket biztosítani a fertőzötteknek, így a stadionoknak eljött az idejük, lehet oda beszállítani a fertőzött tömegeket, hely van bőven!

Az 1200 fős felcsút például 4000 fertőzöttet tudna elhelyezni a stadionjában. Most a válságkor derül ki, hogy működik az egészségügy. Meg a járvány kezelés. Meg a stadionok.

birkamenet 2020.04.13. 00:23:01

@kvadrillio: "MIÉRT MONDOGATJA ORBÁN, HOGY NAGYON SOK JÁRVÁNY JÖN MÉG"

Azért b.mmeg, hogy életfogytiglan fenntartsa a járványügyi szükség állapotot, gy.k: az egyeduralmát.

Matyika Ápolója 2020.04.13. 01:00:53

@math0: a 16. században ez a járvány pont nem nézett volna ki sehogy, mert senkinek fel se tűnt volna, hogy az amúgy is halálukon lévő emberek meghalnak.

másrészt a népsűrűség is kisebb volt, és nem rohangált pármillió ember naponta országok közt

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 07:56:01

@math0: Nem igaz. Tarkón lőtte magát majd a vonat elé vetődött.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.13. 08:03:27

Alapvetően ez a válásg egy nagy lehetőség. Hiszen csökken a szabadpiaci rend, erősödik az állam, a liberális rendszer recseg-ropog, a szellem hatalma pedig erősödik.

Emmett Brown 2020.04.13. 08:48:16

@birkamenet: na végre elkezdted megérteni, hogy mi értelme lenne 1000-2000 mrdot értelmesen és átgondoltan a gazdaságra önteni.

Bambano 2020.04.13. 08:49:12

én nem hiszek benne, hogy ugyanilyen lesz a gazdaság, hanem félek tőle.
bármit is csinálunk, a pénzéhes tőke egy millimétert se fog visszavenni a profitéhségéből és meg fogja találni a módját, hogy továbbra is kizsákmányoljon mindent a saját profitja érdekében.

a mostani válság nem csak arról szól, hogy vírus van meg maradjotthon, hanem arról is, hogy az elmúlt időszakban tapasztalható burtálisan túlfújt gazdaság, tőkepiacok, stb. korrigál. a vírus nem feltétlenül az oka az egésznek, vagy legalábbis nem a kizárólagos oka, hanem csak az alkalom.

például a mobiltelefon piac nem azért fog akkorát zakózni, amekkorát, mert vírus van, hanem azért, mert az, hogy a menő telefonoknak gyakorlatilag egy év lett az amortizációs ideje, az nem tartható tovább. mire átlagember megvesz egy sgs9-et, addigra elavul. a gyártó mesterségesen elavultatja.

szerencsétlen bálna meg nem mer egy embereset fingani az óceánban, mert felkavarná vele a műanyagot...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 09:07:54

@MAXVAL bircaman közíró: Jaja, nagy lehetőség Putyin számára hogy bevezesse a jegyrendszert, hiszen az olajbevételek nélkül kilóg az oroszok segge a nadrágból. Te meg boldog vagy, hiszen téged izgat a sok kilógó segg. :-)) Már értem te miért látsz benne lehetőséget.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 09:08:31

@math0: "jó hír, hogy a tied legalábbis már nem gyengülhet" :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 09:10:27

@MAXVAL bircaman közíró: "a szellem hatalma pedig erősödik." - A kommunizmus szelleme. Árak rögzítése, jegyrendszer.

sóhegy049 2020.04.13. 10:00:40

@nemecsekerno_007:
Van már állami fenntartású otthonban is, magánotthonban is, csak arról kussolás van, mert nem lehet politikai célokra felhasználni? Tegnap mindent rendben találtak, de a Kormányhivatal még erre rábaszakszik, csakazértis. Maj elmúlik...

tatárfejű kutya 2020.04.13. 10:27:38

@clemens:

"Néhány millió ember megmentése"

Ha a te anyád lenne a lélegeztetőgépen, szerintem másként gondolnád;)

tatárfejű kutya 2020.04.13. 10:34:30

@HaD:

"Kicsit vissza kellene térni a puritán elvekhez...az sikeres volt"

Naja...a bajor nyugger, aki ledolgozott 40 évet majd eszi minden nap a 10 cm-es kolbászt és a szelet kenyerét, a török kamasz meg nyomkodja a 800 eurós telefonját:))))

samot 2020.04.13. 11:02:46

Cégekbe pumpàlja a kormàny a nagy pénzeket!Nem vagyok közgazdàsz,de minek,ha nincs vàsàrlo erö?Többszàz ezer embert elzavartak!Majd gondoljàk,hogy ezek konzumàlni fognak?
Nem hiszem.Turisztika?Kifog ide jönni a virus utàn?Nem sok.Ez megint a csokosoknak üzlet a többi meg vegyen fel kölcsönt.
A virus elötti idökben is a magyar cégek 85%-a egy gyufàt se tudott eladni valutàért.Ja igen az autogyàrak,akik az utolso fillérig kiviszik a profitot!Ebböl bukta lesz,mint mindig.

gtri 2020.04.13. 11:07:46

@MAXVAL bircaman közíró:

A szellem hatalma erősödik. De nem Keleten! :)

Az oroszok loptak,lopnak és lopni fognak...ahogy szoktak.

index.hu/tudomany/til/2020/04/09/oroszorszag_romania_aranytartalek/
"Összesen 91,48 tonna aranyat szállítottak Moszkvába, hogy ott biztonságban legyen a háború végéig.

1917 októberében aztán a Lenin vezette bolsevikok szerezték meg hatalmat Oroszországban, és 1918 januárjában bejelentették, hogy megszüntetik a diplomáciai kapcsolatokat Romániával is. Ennek nyomatékosítása érdekében az ország petrográdi nagykövetét letartóztatták, és azt is bejelentették, hogy a kincseket megtartják. Pontosabban "továbbra is megőrzik Románia lakosságának".
.
.
.
2003-ban a két ország újabb kísérletet tett a helyzet megoldására, és amikor július 4-én együttműködési kapcsolatokról írtak alá szerződést, a román fél úgy gondolta, hogy pont megfelelő alkalom felfrissíteni az emlékeket arról, hogy az a 90 tonnányi arany Kreml pincéjében tulajdonképpen az övék, és meglehetősen hiányzik nekik. A tárgyalások szerint megállapodtak abban a külügyminiszterek, hogy elhamarkodott döntések helyett felállítanak egy bizottságot, ami majd kivizsgálja az ügyet. A bizottság 2003 óta négyszer ült össze, de ennyi idő alatt csak addig sikerült eljutniuk, hogy a román fél bemutatta a bizonyítékokat, az oroszok ezt el is ismerték, de az aranytartalékok továbbra sem kerültek vissza az országba."
-------------------
"Bye-bye, Szása, rossz voltál velem,
Elmentél és azóta az órám keresem"
PA-DÖ-DŐ

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 11:28:38

@samot: Azért ez nem egészen így van. Az autógyárak itt hagyják az SZJA-t, az ÁFÁ-t, a TB, a szolgáltatások árát. Az autógyártás hozzájárulása a GDP-hez 8000 milliárd felett van.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 11:30:21

@sóhegy049: Látszik, hogy gondban van, ha a járvány eszkalálódása közben a színház igazgatókkal és a szakértők számával jön. :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 11:34:35

@nemecsekerno_007: Na hova lettél faszfej nemecsek?

hvg.hu/itthon/20200412_Pesti_Uti_Idosek_Otthona_vizsgalat_jarvanyugy_koronavirus

"Minden szabályos volt a Pesti Úti Idősek Otthonában, a fenntartó főváros és az intézmény vezetői is betartották a központi utasításokat, épp csak nem volt megfelelő orvosi ellátás - erre jutott a tisztiorvosi szolgálat vizsgálata."

midnightcoder2 2020.04.13. 11:38:27

@Bambano: "én nem hiszek benne, hogy ugyanilyen lesz a gazdaság, hanem félek tőle.
bármit is csinálunk, a pénzéhes tőke egy millimétert se fog visszavenni a profitéhségéből és meg fogja találni a módját, hogy továbbra is kizsákmányoljon mindent a saját profitja érdekében."

Ez már Leninék idején is egetverő faszság volt. Tőke = a te munkahelyed. És a tőkés kiiktatása = szocializmus = nyomor. A kínaiak is onnantól kezdve lettek versenyképesek, hogy erre rájöttek, és megteremtették a különleges gazdasági övezeteket. A bolsevista elvekhez ma már csak Észak-Korea ragaszkodik. Valóban szeretnél ott élni ?

nemecsekerno_007 2020.04.13. 11:39:36

@math0: Botka elvtárs kiszámolta, hogy 620 Mrd-ot lehetne beszedni a NER-hez közeli cégektől és szét lehetne osztani a nép közt. Mindjárt ki is jönne fejenként 65 000 Ft. A bolsik már többször bizonyították, hogy nem értenek a gazdasághoz, de az nekem új, hogy számolni se tudnak. Muhahahahaha :)))))))))

nemecsekerno_007 2020.04.13. 11:42:31

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Épp csak nem volt megfelelő orvosi ellátás. Apróság :)))))))))))))
Nagy égés lesz Julien :))))))))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 11:54:32

@nemecsekerno_007: Te baromarcú! A rendelet szerint járvány esetén a járási és kormányhivatalok az illetékesek! Mikor érted már meg te faszfej? Az EÜ ellátás meg egyébként sem a fenntartó feladata!

nemecsekerno_007 2020.04.13. 11:55:01

@math0: 620 Mrd-t, csak Mészárostól?!?! Te annyira hülye vagy, hogy lehetnél főpolgármester. Muhahahahaha :)))))))))))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 11:56:04

@nemecsekerno_007: Te hülyegyerek! csak annak a száz, kétszáz ezernek kellene adni aki elvesztette az állását. A nap hülyéje címre pályázol? Erősen versenyben vagy bircával.

nemecsekerno_007 2020.04.13. 11:57:18

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: És a járvány előtt mi volt hülyegyerek?! Arról is a Patás tehet?!?! 5 hónapja főpolgi.

midnightcoder2 2020.04.13. 11:59:18

Amúgy egyébként szvsz fog változni a dolog, de nem sokat. Biztos vagyok benne, hogy záros határidőn belül lesz vakcina, ezzel maga a vírus mint fenyegetés el fog tűnni. Ezzel persze sok minden nem fog megoldódni a fentiek közül, ráadásul közel sem a vírus a legnagyobb problémánk. Én a vírussal kapcsolatban rövid távon látok problémákat, hosszabb távon inkább javulást.

Rövid táv:
- Válság, a fent leírtak alapján sokan vissza fogják a vásárlásokat.
- Államadósság növekedése.
- Sok vállalati és személyes csőd.

Hosszabb táv:
- Openoffice terjedése. Sok ember nem fog órákat utazni a lakóhelyén és a munkahelyén lévő számítógép között, mert a cégek átlátják hogy ez így is működik, ráadásul spórolnak egy rakás költséget vele. A 100 évvel ezelőtt elavult IT rendszer pedig így is, úgy is fel kellett újítani, a dinoszaurusz jellegű vezetőket így is át kellett képezni vagy ki kellett rúgni.
- Házhozszállítás terjedése. Ennek ma a legnagyobb akadálya, hogy elég nehéz házhoz rendelni valamit akkor, ha nem tudod előre hogy egy adott időpontban hol vagy.

A turizmusban valószínűleg a repülés visszaszorul valamelyest, de nem a vírus miatt, hanem rövid távon a válság miatt, hosszabb távon pedig a CO2 miatt. Viszont fel fog értékelődni a helyi turizmus, vendéglátás, mert hogy az emberek azért továbbra is ki akarnak majd mozdulni otthonról.

Amit én hosszabb távon nagyobb gondnak látok az az USA vs Kína konfliktus, ezen szerintem 5 éves távlaton belül jóval nagyobbat bukunk majd mint a virnyákon.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 11:59:28

@nemecsekerno_007: És a Tarlós 9 éve? Ne terelj! A járványról van szó, ahol hullanak az öregek az idősotthonokban, ahova a kórházakból tesztelések nélkül visszavittek vitték be a vírust. Minden felelősség a fideszé!

sóhegy049 2020.04.13. 12:00:07

@nemecsekerno_007:
Milyen megfelelő orvosi ellátás van 0-24-ben egy otthonban? MESÉLJ!
Ezt a hazugságot is kivették már Cili néni szájából, keresd vissza, ne csúsztass és hazudozzál, már a vezérek is lepattantak a témáról, mert belesültek. :-)

tatárfejű kutya 2020.04.13. 12:01:08

@midnightcoder2:

"A kínaiak is onnantól kezdve lettek versenyképesek, hogy erre rájöttek"

Ja...most már dolgozhat a kínai munkás is 12-14 órát naponta az állami kapitalizmus nevében:))) Mekkora fejlődés! És most ne gyere azzal, hogy mekkora az éves GDP növekedése kínának, mert az annyit ér, mint a mi 10 éves száguldásunk...13. havi nyugdíjat, 4 évre lebontva:)))

"A bolsevista elvekhez ma már csak Észak-Korea ragaszkodik. Valóban szeretnél ott élni ?"

Az egyik véglet valóban Észak-Korea, a másik meg Svédország, ami a társadalmi egyenlőséget illeti...eléggé leegyszerűsítetted ezt a dolgot szerintem:)

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 12:02:22

@midnightcoder2: "A 100 évvel ezelőtt elavult IT rendszer pedig így is, úgy is fel kellett újítani," - Tök mindegy milyen régi a rendszer, én 30 éves assembler programokat is simán karbatartok távolról. Most kaptam megkeresést, hogy qrva régi rendszereket kellene felügyelni távolról, tisztán homeoffice és netes konferencia. 20 éves operációs rendszer!

sóhegy049 2020.04.13. 12:02:39

@midnightcoder2:
A HIV-re sincs 35 éve semmi, tehát, ha egy kormány erre játszik rá, az nem több, mint az orosz rulett. Hol a gyógyszer, ami használt Kínában és adtak is belőle? Lehet a pórnépnek nem jut, értem...

midnightcoder2 2020.04.13. 12:03:07

@Bambano: "szerencsétlen bálna meg nem mer egy embereset fingani az óceánban, mert felkavarná vele a műanyagot... "

És ennek mi köze a mobiltelefonokhoz ? A tengerbe került műanyag nem a csúcstelefonokból van, hanem a Kunta-Kinte által a tengerbe dobott PET palackokból.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 12:03:23

@sóhegy049: neki nehezen megy az olvasás, még nem silabizálta ki az új utasításokat. :-))

nemecsekerno_007 2020.04.13. 12:03:27

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Most száz vagy kétszázezer?!?! Esetleg háromszázezer?!? És meddig adjuk nekik töki?!? Három hónap?!? Fél év?!? Meddig segélyezzük őket?!? A ballibák csak a pénzosztáshoz értenek. Ahhoz is csak addig, amíg van. Utána jön a hitelfelvétel, meg a családi ezüst eladása. Okos. Vagy aljas. Jóemberkedésbe csomagolt adósrabszolgaság.

tatárfejű kutya 2020.04.13. 12:06:47

@samot:

"Cégekbe pumpàlja a kormàny a nagy pénzeket!"

Persze...amikor a járvány első hetében láttam a cikket, hogy ennyit meg annyit zuhant a NER közeli cégek értéke a tőzsdén, az első gondolatom az volt, hogy ezt Orbán vállalatmentés címén ki fogja pótolni az adófizetők pénzéből és minden más válságkezelés csak ezután jöhet...

midnightcoder2 2020.04.13. 12:06:55

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Az egy dolog, hogy te mint profi ezt meg tudod csinálni, az pedig egy másik hogy a 30 irodista akinek az excel elindítása is kihívás hogyan boldogul.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 12:09:34

@nemecsekerno_007: Ki is vett fel hiteleket 2010 és 2019 között? 19900 milliárd vs 29600 milliárd? :-))
" Utána jön a hitelfelvétel, meg a családi ezüst eladása."
manyup 2010 -3000 milliárd
manyup 2020 - 0
devizatartalék 2010 34 - milliárd euró
devizatartalék 2020 27 - milliárd euró

Röhej! Bármit írsz, azonnal odaégetünk vele.

tatárfejű kutya 2020.04.13. 12:11:12

@nemecsekerno_007:

"Meddig segélyezzük őket?!? A ballibák csak a pénzosztáshoz értenek."

Dehát azt mondta a főnök, hogy a történelemben nem volt olyan 10 éve az országnak, mint amit ők csináltak...akkor miért nem mer dobni egy kis alamizsnát a nép közé?:)))))

Annyira volt sikeres az elmúlt 10 év, hogy még a nyugdíjasoknak is csak fél év múlva mer átutalni egy 25%-os nyugdíjkiegészítést!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.13. 12:16:48

@nemecsekerno_007: Ááááá! A fidesz nem vesz fel hiteleket!

www.portfolio.hu/deviza/20131118/brutalis-kereslet-a-magyar-dollarkotveny-irant-191884

"Négy globális nagybankot bízott meg ma egy 10 éves dollárkötvény kibocsátásával az Államadósság Kezelõ Központ és a vonzó kibocsátási kondíciók miatt brutális vételi érdeklõdés mutatkozott. Az összesített ajánlati könyvbe ugyanis több mint 10 milliárd dollárnyi ajánlat érkezett be, amelybõl a magyar állam 2 milliárd dollárnyi összeget fogadhat el. Ez megegyezik azzal, amelyet elõzetesen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter mondott. A kibocsátást a 10 éves irányadó amerikai államkötvény hozama (2,7%) felett eredetileg 350-360 bázispontos felárral hirdették meg, de végül a vonzó árazás miatt felfutó kereslet mellett 325 bázispontra szûkítették. Ez azt jelenti, hogy Magyarország 5,95% körüli dolláralapú hozam mellett adósodik el, ami a februári kibocsátás hozamánál (5,37%) érdemben magasabb. Fontos azonban látni, hogy az emelkedõ forrásköltség teljes egészében a menetközben megemelkedett amerikai kötvényhozamokkal magyarázható, ugyanis a februárihoz képest (345 bázispont) most kisebb felárral tudtunk forrást bevonni.Fontosabb részletek A kibocsátást jó idõzítéssel és nagyon vonzó kamatfeltétellel indította el az ÁKK Ezek érdemben feljebb tornászhatták a vételi érdeklõdést Emiatt pedig sikerült lejjebb vinni a kibocsátás tényleges felárát Az 5,95%-os nominális hozam nem alacsony, de jelenleg egy ilyen tranzakciónak ennyi az ára az adott szintû dollárkötvény hozam és magyar felár alapján A bevont pénzt az ÁKK euróra cseréli, így a tényleges forrásköltség lejjebb szorítható A pénzt nagy valószínûséggel két, januárban és májusban lejáró devizakötvény törlesztésére fordítja az ÁKK, így csak átmenetileg emeli meg a mai forrásbevonás az államadósságot Elképzelhetõ, hogy az idén év végi GDP-arányos adósságráta még a mai kibocsátással együtt is „kihozható” alacsonyabbra, mint a tavaly év végi Ehhez az kell, hogy az állam leépítse a likvid pénzügyi tartalékait az év végi záró dátumra (lejárattól elmaradó kibocsátásokkal és kötvény visszavásárlásokkal)"

Tudod értelmezni faszfej? Az utolsó mondatban sok minden van. A devizatartalékból trükközték a látszólagos alacsony GDP arányos államadósságot.

midnightcoder2 2020.04.13. 12:18:48

@sóhegy049: Amennyire én tudom, már legalább 10 éve van a HIV-re kezelés. Más kérdés, hogy vakcina illetve gyógymód nincs. A gyógyszergyárak eléggé rajta vannak a témán, úgy hogy nem hiszem hogy ne lenne záros határidőn belül eredmény.

birkamenet 2020.04.13. 12:57:08

@nemecsekerno_007:

Mi van neRmecsek, nem jön ki az elemi matek, hogy lehet-e 600 milliárdot beszedni a NER tolvajoktól? Ezt pedig egy óvodás is össze tudja rakni. Az elmúltnyolcévben 8000 milliárd forint EU-s támogatás lett a NER alatt kiosztva. Ennek minimum kétharada ment a NER lovagokhoz. Az akkor tehát 5000 milliárd forint. Köztudott, hogy a NER haver átlag 20%-os túlárazásokkal nyert. Tehát 800 milliárd forint netto tidzta hasznot rakott a NER lovag kaszt zsebre. Ebböl a lopott pénzböl Botka visszavenne az államkasszába 600 milliárdot, hogy a magyar társadalomra fordítsa. Mi is a bajod ezzel?

sóhegy049 2020.04.13. 13:02:57

@nemecsekerno_007:
"620 Mrd-t, csak Mészárostól?!?!"
Az már egyben meglenne! ))) LOL (((
A multiktól, meg a bankoktól, csak apránként lehet beszedni, ha be lehet? ;-)
@midnightcoder2:
Tüneti enyhítés van, mint a kemó, de megelőző védőoltás és teljes gyógyulás sincs, de, mint írtam ez régi, 35 éves történet. Eddig jutottak.

nemecsekerno_007 2020.04.13. 13:48:08

@birkamenet: Sok bajom van vele breki:
- ki a NER-lovag?! Aki EU-s pénzt nyert?!
- vagy csak egy összeghatár felett?!
- mi van ha ezek az összegek nem pénzben vannak?!?
- kap 4-5 ember egy markolót vagy egy irodaház ötöd részét?!?
- hány részre osztjuk ezt a pénzt, ha mégis pénzben van?!
- Borka buci mindenkinek adna. Úgy 65 ezer jutna fejenként
- közszféra kapna?! Nyugdíjasok?!
Tipikus osztogatós demagógia, pont Botka öcsinek nem kéne a NER-t piszkálgatni a SZEVIÉP ügy miatt. Fizessenek a gazdagok, ja persze. Leisztinger pubi is fizet majd?!

nemecsekerno_007 2020.04.13. 13:50:29

@sóhegy049: Te is annyira hülye vagy a költségvetéshez mint a többi naív ballib. Nyilván Mészárosnak az Erstés számláján van 600 Mrd, csak le kell venni.

nemecsekerno_007 2020.04.13. 14:13:55

@Amenadiel: A jelenlegi ballib ellenzék csak erre jó. Elvitetni velük a balhét.

AngeI 2020.04.13. 14:14:43

@math0: Tévedsz. Számotokra volt az. Eddig...:D

AngeI 2020.04.13. 14:17:15

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Gyurcsány kormányzása idején csak az ukrán oligarchák kenőpénze mentett meg titeket egy futball EB rendezéstől..:DDD

birkamenet 2020.04.13. 14:25:40

@Emmett Brown: "na végre elkezdted megérteni, hogy mi értelme lenne 1000-2000 mrdot értelmesen és átgondoltan a gazdaságra önteni."

bocsika, de ha szövegértési nehézségeid vannak, akkor ne járjál ide. Pont azt mondom, hogy TELJESEN FELESLEGES ÉS ÉRTELMETELN 1000-2000 milliárd forintot akármi formában is a gazdaságba önteni!!

Ráadásul hova öntöd?? Oda adod:
- 3 millió Kovács Jóskának, hogy itt a havi 100 ezer forintot, menj és fogyassz!
- 400 ezer vállalkozásnak, hogy itt a nullás meg vissza nem fizetendö hitel, vegyél gépsort és ontsd az árut??
- vagy 50 ezer vállakozásnak, hogy tartsd meg a munkaerőt, mert én az állam átvállalom a bérköltség 70%-át, feltéve ha benne vagy abban a 10-15% kivételezett cégcsoportban? Na és? Majd gondolod,. hogy nullás forgalom mellett akármelyik cég kidob 30% bérköltséget? Ez a program is csak arra jó, és pont arra célzott, hogy az élelmes cég, amelyik legtöbbje amúgy is folytatja a termelést, még nagyobb profittal dolgozzon.

Ezt a helikopter pénzt teljesne összetéveszed a 2008-assal, amikor a jegybankok tonnaszámra vásárolták fel az állami meg a vállalati kötvényeket, mert likviditásszüke volt. Nem pedig reálgazdasági válság. Ellenben most reálgazdasági válság van! Senki se fog az akarata ellenére többet fogyasztani, egy cég se fog (meghatározhatatlan időre) veszteséges termelést akár csak egy percig is fenntartani.

Jobb lenne, ha az állam odaadna 10 milliárdot azoknak a cégaknek, varrodáknak kisüzemeknek, akik átállnak a védömaszk és kesztyü gyártásra és az aátálla´s költségeit 100%-ban állná. Az eladási árba szubvenciót építene bele, akárcsak a gyógyszerekbe. Így egy egyszerhasználatos maszk ára nem 1500 forint lenne hanem 300. Ekkor az állam előírja kötelezöen a védőmaszk és kesztyü viselését minden zárt térre és akkor egy darab cégnek, boltnak se kellene leállnia, az élet megy tovább, a költségvetési bevételek csak minimálisan inognak meg, így a kidobott SEGÉLY hatványozottan térül meg. A te 1000-2000 milliárd forintos dobálózásod a büdös életben nem termeli ki magát, ráadásul amikor a 2020-as költségvetési hiány 360 milliárd forintra van tervezve, s miközben márciusban már 800 milliárd míniuszban van az egyenleg, akkor meg pláne ne dobjon hozzá az ember még 1000 meg 2000 milliárdot, mert GÖRÖGORSZÁG SORSÁRA JUTUNK!

Andy73 2020.04.13. 15:19:15

"Türelmesnek kell lenni a tanárokkal és adóbehajtókkal, mert hamarosan újra munkába kell állniuk."

Most talán nem dolgoznak? Mielőtt elemzésbe kezd valaki, tájékozódnia kellene. Ha nincs iskolás gyereke, és egy tanárt vagy adóbehajtót (NAV-ost) se ismer, akkor legalább a híreket kövesse.

sóhegy049 2020.04.13. 16:05:48

@nemecsekerno_007:
Bánja a faszom hogy honnan veszik vissza. Szerinted az járt akárkinek is, ami pénzeket itt eltette? Gratulálok neked is. Egyszer kirabolhatna valaki, csak érezd a törődést.

Emmett Brown 2020.04.13. 16:44:22

@birkamenet:
Olvastad a posztot? Pont ezt vezeti végig, hogy ha elkezdik kirúgni az embereket a bedőlő szektorokban, akkor csökken a fogyasztás, és azok is rábasznak, akik nem egy érintett ágazatban vannak.

birkamenet 2020.04.13. 17:38:53

@Emmett Brown:

te meg olvastad, hogy nem a posztnak válaszoltam, hanem a te 1000-2000 milliárdos 100 napos ámokfutási terveidnek?

Emmett Brown 2020.04.13. 18:03:23

@birkamenet: értem, te 10 milliárdból megoldod a dolgot. Ha nemzetközileg is a pénzöntés lesz a sztenderd, akkor kurva nagy hiba lenne nem ezt csinálni. Márciusban mindig nagy a mínusz, év végére szoktak megjönni a számok.

Ha leáll a gazdaság, akkor sokkal nagyobb lesz az arányos mínusz, mintha elvernek egy valag pénzt, hogy ne álljon le.

nemecsekerno_007 2020.04.13. 19:06:43

@math0: A saját zsebedben turkálj. Már többször írtam. Senki se szereti a hiénákat.

Bambano 2020.04.13. 22:08:54

@midnightcoder2: nem csak az általad felvázolt szélsőség lehet megoldás.
mondok példát az apple-n keresztül:
az apple előtt három út áll most:
1. továbbra is profitot maximalizál, kínában gyerekmunkával gyártat telefont és bezsebeli a nagy hasznot
2. hazaviszi a gyártást, beruház egy nagyobb összeget és robotizált üzemben gyárt telefont, és bezsebeli a nagy hasznot
3. hazaviszi a gyártást és talál egy értelmes kompromisszumot a robotizált meg a kézi munkaerős gyártás lehetőségek között úgy, hogy bizonyos mértékű társadalmi felelősségvállalást is tesz, vagyis amikor eldönti, hogy hogyan termeljen, figyelembe veszi a munkanélküliséget meg a társadalmi érdekeket is. ettől az eszméletlenül rohadtmagas profitja lemegy a vérlázító csalás szintjére, de még mindig akkora készpénzhalmokat fog gyártani, hogy nem tudja elkölteni.

nem kell a tőkést kizárni, azt kell elérni, hogy tisztességes haszonnal dolgozzon, ne nagyobbal. tartok tőle, nem fog megtörténni, marad a nagy haszon.
süti beállítások módosítása