mi nem haldoklunk

mi így élünk

M4 nonszensz: a túloldalra születni kell

2018. február 06. - p.a

m4_2.jpg

Megépítjük az elkerülőt, hogy ne a városon keresztül haladjon a forgalom. Aztán fizetőssé tesszük, hogy mégis. Magyarázat vagy remény 3 év után sincs. 

Az elkerülő forgalmát beterelni a városba akkora hülyeségnek tűnik, ami még itthon sem szokás. Megcsinálni a hülyeséget, aztán úgyhagyni… na ez már jellemző. 

m4_1.jpegHa a KRESZ-t félretéve, általánosan próbáljuk definiálni az autópálya fogalmát, akkor talán a követező körülírás lenne a legegyszerűbb: Egy olyan hosszabb útszakasz, ahol akadálymentesen és így gyorsan lehet haladni, ezzel sokkal rövidebb idő alatt jutva el A-ból B-be, mintha a mellékutakat használnánk. A előnyökért az autósok hajlandóak fizetni, ezért az autópályák használatára könnyen elfogadtatható az útdíj bevezetése. 

Az M4 egyszer talán tényleg autópályává válik, összekötve Budapestet Szolnokkal és a romániai Nagyváraddal. Ez a bejegyzés azonban nem erről a szép új jövőről szól, hanem a mai funkcióról. 

Az M4 ma egy rövidke szakasz, ami Vecsés és Üllő elkerülő útjaként lett megépítve. Szükség is van rá, mert az Üllő-Monor-Gyömrő-Pilis-Tápióság hatalmas terület, egészen elképesztő mennyiségű autós ingázóval. Ezek jelentős része minden reggel errefelé támadja meg a várost, hogy este hasonló intenzitással visszavonuljon. 

Az elkerülő alkalmas arra, hogy Vecsés és Üllő (az a két város, ahol a teljes forgalom átnyomul) átmenő forgalmát levezesse. Megépítése után egy ideig el is látta ezt a funkciót, a helyiek évtizedes álmát valóra váltva. Aztán eljött az ítéletnap, azaz 2015 január elseje és az elkerülőként működő M4 fizetős gyorsforgalmi úttá vált. Feltételezhetően azért, mert a környéket nem ismerő, íróasztal mellett térképet böngésző döntéshozó csak a nagybetűs M4 jelzést látta maga előtt és azt gondolta, ha már autópálya, akkor tegyük fizetőssé. Vagy nem gondolt semmit, csak döntött. 

m4_1.jpg

Az intézkedés azonnal hatott. Vecsésre olyan mértékű forgalom terelődött, hogy csúcsidőben az autósor úgy vágja ketté a települést, ahogy a déli határon emelt fal választja el a menekülteket látni sem bíró magyarokat maguktól a menekültektől. Átkelni rajta közel lehetetlen. Még rákanyarodni sem lehet szabályosan (hiszen ki tudja megvárni, míg elmegy az órákig vonuló, folyamatos kocsisor), így minden ilyen akció életveszélyes. A légszennyezés réme a balesetveszély mellett egészen eltörpül. 

Az érintett főút Vecsés ütőere. Közvetlenül mellette iskola, több nagyforgalmú bolt és szolgáltatóegység, sőt egy egész lakótelep van. Túlzás nélkül állítható, hogy csúcsidőben felüljáróra/aluljáróra lenne szükség, mintha egy méretes folyó folyna át a városon. 

m4_6.jpg

 A Vecsésiek a helyzetet a maguk módján próbálják kezelni. Sokan nagy kerülővel, hátsó utakon vagy a város belső kis utcáin próbálnak Budapestre jutni, mert nem akarnak negyedórákat várakozni, hogy kifordulhassanak a főútra vagy egyszerűen nem mernek bevágni a kocsisor közepébe, ahol csak a szerencsén múlik, hogy beléjük szalad a következő autó (ez utóbbi vezető még felelős sem lenne, mert a kikanyarodó hirtelen elévágott – nem mintha lehetett volna máshogy). A helyben ügyet intézők inkább olyan időszakot választanak az átkelésre, amik a csúcsforgalmon kívül esik. Egy Chaplin fimben a kialakult (kialakított) szituáció egészen komikus lenne, csakhát ez a valóság, több tízezer ember saját élete, mindennapja. 

m4_4.jpg

A okos döntéseket meghozók talán azt gondolták, hogy az 5000 forintos megyei matrica nem jelent nagy terhet senkinek, csak az autósok kicsiny része vállalja majd a folyamatos szenvedést a településeken át. Három év után elmondhatjuk, hogy rosszul gondolták. 5000 forint jól láthatóan számít. Tökmindegy ki-hogy magyarázza, az eredmény egyértelmű. Mint oly sokszor, az emberek a lábukkal (itt: autójukkal) szavaztak. 

Milyen közigazgatási szakember az, aki elfelejti, hogy az adók/díjak kivetésének nem csak az a célja, hogy pénz kerüljön a kasszába, hanem az emberek viselkedésének befolyásolása is? 

Képzeljük el, ha mondjuk Kaposvár elkerülőjét fizetőssé tennénk! Mit szólnának a helyiek? Mi értelme, milyen hatása lenne? 

m4_3.jpg

Az igazi probléma, hogy nem az valódi károsultak (a helyiek) dönthetnek arról, hogy fizetnek-e a nyugalomért, a biztonságért. A nem-ott-lakók, az átautózók döntenek úgy, hogy ezért nem érdemes pénzt kiadni. Azaz a megyei matricát megspórolók mások kárán spórolnak. 

Az M0 fizetőssé tételekor sokat cikkeztek a fizetős-nem fizetős szakaszok nonszensznek tűnő váltakozásán. Az igazság az, hogy az M0 a fizetőssé tétel után is Budapest elkerülő útjaként funkcionál. Az M4 nem díjköteles volta megöli Vecsést és egy kicsit Üllőt is. Ide különösen illik a blog szlogenje: Mi nem haldoklunk, mi így élünk.

Ez a bejegyzés egy három év utáni segélykiáltás.  Hogy meghallja-e valaki, azt nem tudom.

A bejegyzés trackback címe:

https://miigyelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2713640874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boar. 2018.02.07. 09:40:19

Csaxólok, az emlegetett Krakusvár elkerülője is fizetős lett az eredeti elképzelés szerint. Aztán a népharag győzött, a hős fideszes városvezetés "kijárta", hogy ne kelljen fizetni.
A krakusvári elkerülő amúgy is megér egy misét, a fideszes beruházás állatorvosi lova. Indult az ingatlanspekulációval, a befolyásos helyi gazemberek vásárolták össze a majdan kisajátításra kerülő földeket. A kivitelezés szokás szerint szar lett, a burkolat minősége csapnivaló, az egyik szakaszt kétszer kellett újraépíteni mert süllyedt...kiloptak belőle mindent amit lehetett, kellett a pénz a fiúkáknak...
A városhoz tartozó, neki adózó Kaposfüred és Toponár városrészeket "levágja" az elkerülő, azokon továbbra is keresztülment az Észak-Déli forgalom(Füreden azóta már nem), ellenben a várostól független Kaposújlakot és Kaposmérőt tehermentesítette.
Elvileg 110km/h a sebességhatár de ha utolérsz egy teherautót akkor cseszheted mert az út hosszú, beláthatatlan kanyarokból van összefűzve, nem látsz előre.

gigabursch 2018.02.07. 09:54:57

Ennyi intelligenciája van a sok fillérbaszónak.
Mert ezek egy része képes még az M0 helyett a Szlovák úton és társain tipródni, évente több tízezer forintot elfüstölni, futóművet tönkretenni. Sőt, képes Budapesten átvergődni, hogy eljusson Csepelre
Megérdemlik.

S ebben vastagon benne vannak a helyiek. A legszorosabban vett helyiek.

Egyébiránt:
Valami konkrétum? Mondjuk forgalomszámlálási adatok? Előtte, utána?

Amúgy: Azért nem olyan soká az M4 jóval hosszabb lesz. Legalábbis a Kugliörszön látható fotók alapján.
De ha meg tényleg így van, akkor minek hisztizni?

Boar. 2018.02.07. 10:13:09

@gigabursch: Tudod faszkalap, Kecskeméten is megoldották, hogy az autópálya azon szakasza, amely a város elkerülését segíti, ingyenes legyen. Tipikus fideszes bunkótempó, hogy nem az a hibás aki átgondolatlanul odabaszta az útdíjat hanem az a fillérbaszó akit ez felháborít...elvégre nem az Ő adóforintjaiból épült az elkerülő szakasz...
Az eu-s támogatással felhúzott elkerülőknél volt is ejnyebejnye, hogy a fizetővé tétellel épp az ellenkezőjét érik el mint amire a támogatást kapták.

gigabursch 2018.02.07. 10:25:32

@Boar.:
Az, hogy anyáddal hogyan beszélsz, az a te bajod, az meg, hogy én ebből mit tűrök el az meg az enyém.
Magyarán: Az, hogy hülyébb vagy mint másik három az a te bajod. Amúgy meg ha egy kicsikét beletekintenél a kommentjeimbe egy dolgot leszűrhetnél: A fidesz nem az én kedvencem.

Ennél jobban rühellem viszont azt, ha valaki ugat, de nem gondolkodik.

S mindemellett:
Továbbra is várom a konkrét forgalomszámlálási adatokat.
Fröcsögés helyett.

Boar. 2018.02.07. 10:41:18

@gigabursch: Tudod balek, azért neveztelek faszkalapnak mert annak tartalak. Nem csak a mostaniért, úgy általában.
Kend a hajadra a forgalomszámlálási adatokat...ír valaki egy cikket egy olyan problémáról ami sokak életét nehezíti meg de téged nem érint, te viszont jó fidesztrollként rávetődsz mint gyöngytyúk a takonyra és forgalomszámlálási adatokat követelsz. Rendszám nem kéne hozzá?
Nyilván Vecsésen és Üllőn heti két autó jár összesen és azt is megbámulják a lovaskocsihoz szokott helyiek, a poszt pedig azért született mert a bloggernek lemerült az elem a sokol rádióban oszt unatkozott...

Samott 2018.02.07. 10:54:57

Fizetős legyen-e az M4 jelenlegi szakasza? - nincs jo valasz a lehetosegek kozt. Ne legyen fizetos, mert elkerulo ut. - Nem kell ezt cifrazni.

En is szivok miatta, de azert ennyire nem katasztrofalis a helyzet se Vecsesen se Ullon. Van zebra, van lampaval vedett zebra, at lehet jutni az uton. Biztos benne van a fizetosse tett ut is de az Ullo/Gyomro keresztezodesnel a lampa is belejatszik, sokan azt a dugot akarjak elkerulni.

Kunhalmii Agnes 2018.02.07. 10:55:20

"Fizetős legyen-e az M4 jelenlegi szakasza?"

Szerintem mar most is fizetos, jegy nelkul nem engednek be az ellenorok.

Wrex 2018.02.07. 11:12:05

Ez az egész a fillérszexualizálás ultima ratiója. A megyei matrica 5000 Ft per év, az kevesebb mint 420 Ft havonta. Olcsóbb mint egy buszon vásárolt buszjegy. Aki nem hajlandó ennyit kiadni azért hogy ne kelljen naponta szopnia (ráadásul a dugóban való bohóckodással valószínűleg többet is bukik mint havi 420 Ft), az szopjon csendben és szidja inkább saját magát bárki más helyett.

Samott 2018.02.07. 11:32:57

@Wrex: de ugye azt erted, hogy az sziv igazan aki ott lakik, mert neki az elkerulo pont elkeruli az otthonat igy kenytelen a regi uton menni. Nekem is van matricam, mert jarok az elkerulon meg a nullason, de az otthonomhoz a regi ut vezet.

teéjesenmindegy 2018.02.07. 11:50:02

Egészen hihtetetlen ez a hiszti évi 5000 Forinton.
Tegyen ki az önkormányzat 5 lámpát gyalogátkelőnek, aszinkronban, ezzel lelassítja a forgalmat még fél órával, és akkor a többi fillérbaszó sem fog arra menni.

Egyébként szerintem nem az átmenő forgalom a nagy. Valahogy azt gondolom, hogy kevés az olyan, aki ne venné meg a megyei matricát ha a munkábajáráson kívül bármire akarja használni az autóját. Egyszerűen sokan vagytok vecsésiek.

Wrex 2018.02.07. 12:28:27

@Samott: Értem. És te érted hogy nem a hozzád hasonlókról írtam hanem a fillérszexualizáló Harpagonokról?

Samott 2018.02.07. 13:02:52

@Wrex: az nem sirankozik, nem itt lakik, pont leszarja hogy masokat sz.pat 5000 forintert.

teéjesenmindegy 2018.02.07. 13:15:46

@Samott: Nyilván nagy élmény Vecsésen átautókázni naponta.

gigabursch 2018.02.07. 13:19:32

@Boar.:
Hülyének legalább hülye vagy.
S ezek szerint még mindig nem ismersz.

gigabursch 2018.02.07. 13:24:06

@Boar.:
Amúgy elnézegettem a hsz-aidat.

Láthatóan mindig mindenkinél okosabb vagy s mindemellé egy kötekedő, agresszív barom is.
Szar lehet ám úgy élni, mindenki hülye, csak te vagy a villamos.

Amúgy rajtam kívül jópáran leírták, hogy a fillérbaszás c. népi mutatvány mekkora kreténség, nyilván ők is mind vektor szekerét tolják, de főleg ellened.
Nőj már föl és vegyél vissza a stílusodból, nem te fújod a passzát-szelet!

Részemről az irányodba [ignore] gomb a későbbiekben a hozzáállásom.

umidmerchant 2018.02.07. 13:57:02

Ahogy @Samott: már leírta, nem a fizetős/nem fizetős jelenleg a legnagyobb probléma ezzel a kis M4-csökevénnyel.
Kezdem azzal, hogy se reggel Budapest felé, se este vissza nincs dugó már visszafelé, szemben az elkerülő előtti időkkel. (Nem véletlenül nincs kép erről a posztban sem.) A forgalom nagy részét a vecsési és üllői lakosok teszik ki, mert a legtöbben lefordulnak az útról. Vecsésen nem tudom, mi a helyzet, de Üllőn nem nehéz ki- és lefordulni róla.
A probléma az Üllő - Gyömrő csomópontban lévő lámpa, ami délután nagyon megfogja a forgalmat, dugót generálva; és ez így is marad, amíg meg nem épül a folytatása az M4-nek. (A tervek szerint 2019-re...)
Nyilván semmi más, csak még egy adó az évi 5000, de nem ez a fő oka a nehéz vecsési helyzetnek.

Boar. 2018.02.07. 14:32:00

@gigabursch: Nem ismerlek...és már az is csoda, hogy egyáltalán olvasni megtanultál.

v2peti 2018.08.28. 00:48:36

Aki havi fél doboz cigi árát sajnálja, az élvezze csak a dugót! Ne mondja senki, hogy csak 2-3 havonta arra járrók mennek át Vecsésen! Tuti, hogy rengeten vannak, akik legalább hetente egyszer bemennek Budapestre. Nehogy már ne érje meg nekik a matrica! Ennyire mazochisták az emberek?: Máshol miért nincs ez? A többi helyen tudják használni az autópályát, ott fussa az 5000-re? Akkor itt miért nem?